«۱۰ کارگر نیشکر هفت‌تپه» با شکایت کارفرمای خصوصی شرکت بازداشت شدند

یکشنبه, 12ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن


معاون فرماندار شوش در جمع کارگران معترض گفته بود: «برخی که کارگر نیشکر هفت‌تپه نیستند، آنها را تحریک می‌کنند».

گزارش‌ها از ایران حاکی از بازداشت تعدادی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از سوی نیروی انتظامی در روز شنبه ۱۱ فروردین است. پیش از این نیز پنج کارگر در روز پنجشنبه بازداشت شده بودند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، بازداشت ۱۰ کارگر در روز شنبه در پی شکایت کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه که از اسفند سال ۹۴ تاکنون، مالکیت این مجتمع کشاورزی و صنعتی را برعهده دارد، انجام شده است.

پیش از این، اتحادیه آزاد کارگران ایران از ارسال احضاریه برای ۲۰ کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه خبر داده بود.

بر اساس این احضاریه‌ها، کارگران باید روز شنبه به دادستانی شوش مراجعه می‌کردند.

بر اساس گزارش‌ها، این ۲۰ کارگر قبل از ظهر شنبه به دادستانی مراجعه کردند ولی به آنها گفته شد که «دادستانی تعطیل است».

اما به گفته سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، دادستان ساعت ۱۱ صبح شنبه و پس از حضور در دادگستری، حکم بازداشت این کارگران را به نیروی انتظامی ابلاغ کرد و پس از آن ماموران این نیرو شماری از آنان را در محوطه شرکت و یا منازل‌شان بازداشت کردند.

به گفته سندیکای ‎کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، حسن فاضلی، فواد بدوی، ساجد الکثیر، حسن الکثیر، محمد خنیفر، سعید منصوری، حبیب چنانی، جاسم حمدانی، مهدی ثاعمی و چاسب حمدانی از جمله بازداشت شدگان هستند.

تاکنون مقام‌های قضایی و نیروی انتظامی در مورد این گزارش‌ها اظهار نظر نکرده‌اند. پنجشنبه گذشته نیز اخباری در مورد بازداشت پنج تن از کارگران در مقابل فرمانداری شوش منتشر شد که مقام‌های محلی درباره آن واکنش نشان ندادند.

پیشتر نیز رحیم بساک و قربان علیپور، اعضای هیات مدیره سندیکای نیشکر هفت‌تپه، و کرامت پام و اسماعیل بخشی، فعالان این سندیکا، روز ۲۷ اسفند به اتهام «شرکت در اعتصابات» به دادگستری شوش احضار و محاکمه شده بودند.

در این میان،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه ای در روز شنبه، ضمن محکوم کردن بازداشت ۱۰ تن از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ خواستار «توجه افکار عمومی و سازمانها و نهادهای بین المللی کارگری به سرکوب و تحمیل بردگی قرون وسطایی سیستماتیک به هزاران کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه»‌ شد.

این تشکل مستقل کارگری همچنین خواستار «رسیدگی فوری و بی چون و چرا» به خواست‌های کارگران و خلع ید از مالک شرکت نیشکر هفت تپه شد و دولت حسن روحانی و مسئولین استان خوزستان را «مسبب اصلی تمامی مصائبی» دانست که به کارگران و خانواده های‌شان تحمیل شده است

بازداشت کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در روزهای اخیر پس از آن صورت گرفت که عبدالحسن آل کثیر، معاون فرماندار شوش، روز پنجشنبه در جمع کارگران معترض در مقابل ساختمان فرمانداری گفته بود: برخی که کارگر نیشکر هفت‌تپه نیستند، آنها را تحریک می‌کنند.

در مقابل، کارگران هم گفته بودند کارفرمای خصوصی شرکت به تعهدات و قسم خود برای پرداخت مطالبات آنها عمل نکرده است.

کارگران خواستار دریافت دستمزد اسفند، عیدی و پاداش آخر سال هستند. در عین حال، دستمزد بهمن ماه شماری از آنان نیز پرداخت نشده است.

در این میان، کارگران در تجمع روز پنجشنبه خود به تعطیلی شرکت نیشکر هفت‌تپه اعتراض کرده بودند.

کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه روز هشتم فروردین، این مجتمع را تعطیل اعلام کرد و دلیل آن را «تعیین تکلیف و برقراری امنیت» دانست. پس از آن، دادستانی شوش روز پنجشنبه برای تعدادی از کارگران این شرکت احضاریه فرستاد.

همین موضوع ادامه اعتصاب کارگران را به دنبال داشت؛ اعتصابی که در اعتراض به خبر واگذاری زمین‌های کشاورزی به شرکت‌های پیمانکاری و اخراج کارگران غیررسمی بخش کشاورزی آغاز شده بود.

در این میان، به گزارش خبرگزاری ایلنا، عدنان غزی، فرماندار شوش، روز شنبه گفت که تصمیم به تعطیلی شرکت نیشکر هفت‌تپه «موقتی و به‌منظور جلوگیری از اعتصابات کارگری و برخی مشکلات احتمالی» صورت گرفت.

وی که همزمان با بازداشت تعدادی از کارگران سخن می‌گفت، اعلام کرد که شرکت نیشکر هفت‌تپه روز یکشنبه ۱۲ فروردین فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

این مقام دولتی همچنین گفت که مدیران شرکت نیشکر هفت‌تپه قول داده‌اند مطالبات کارکنان تا اول خردادماه امسال پرداخت شود.

در این میان، به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، امید اسد بیک،‌ کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه، عنوان کرد که «با حضور کارگران آبیار در مزارع نیشکر از صبح روز شنبه کار آبیاری مزارع مجددا از سر گرفته شده است».

پیش از این، او بارها بر پرداخت مطالبات کارگران در یک دوره زمانی یا تاریخ مشخص تاکید کرده بود که تحقق نیافت و این موضوع، اعتراض‌های صنفی کارگران را به دنبال داشت.

دست‌کم پنج هزار کارگر رسمی و غیررسمی در این شرکت مشغول کار هستند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.