وسعت دریاچه ارومیه باز هم کاهش داشته است

شنبه, 18ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن


هم زمان با انتشار گزارش‌ها درباره کاهش ۲۳ کیلومتری وسعت دریاچه ارومیه طی یک سال، معاون وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ۵۰ درصدی بارندگی و وجود ۳۵۰ هزار «چاه غیر مجاز» خبر داد.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه ۱۷ فروردین، در گزارشی خبر داد که تراز سطح آب دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰ متر از سطح دریا رسیده‎ که نسبت به سال قبل دو سانتیمتر کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، وسعت دریاچه ارومیه نیز به دو هزار و ۲۷۶ کیلومتر مربع رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ کیلومتر کاهش یافته است.

فرهاد سرخوش، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، در بهمن ماه از کاهش ۲۵۶ کیلومتر مربع وسعت این دریاچه نسبت به بهمن‌ سال ۹۵ خبر داده بود.

در نخستین نشست دولت یازدهم ایران در ۲۷ مرداد ۹۲، «تشکیل کارگروهی برای نجات دریاچه ارومیه» تصویب شد. با این حال برنامه‌های این کارگروه هنوز به نتیجه نرسیده است.

به تازگی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، انتقال آب دریای خزر و کشورهای دیگر را از جمله طرح‌های در دست بررسی برای احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده بود.

او وعده داده بود که اگر لازم باشد برای احیای این دریاچه «میلیاردها دلار اعتبار خارجی» اختصاص خواهد یافت.

دریاچه ارومیه «بزرگ‌ترین آبگیر دائمی» در شمال غرب فلات ایران ‌است که از اواسط دهه ۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

گزارش برنامه توسعه ملل متحد می‌گوید که عامل انسانی، به ویژه ساخت غیراصولی سدهای متعدد بر رودخانه‌های مشرف به این دریاچه، وضعیت را بحرانی کرده است.

همچنین به گفته برخی از مسئولان محیط زیست در ایران، بیش از ۴۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز تنها در حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد.

در همین حال علی مراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت که « بیش از ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد».

او تأکید کرد که «معیشت عده‌ای به این چاه‌ها گره خورده بنابراین کنترل و مسدود کردن این چاه‌ها بسیار دشوار است».

عیسی کلانتری، رئیس کنونی سازمان حفاظت از محیط زیست و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، چندی پیش به روزنامه شرق گفته بود: «محمود احمدی‌نژاد دستور داده بود هر کسی هر جایی توانست، چاه حفر کند. در آن زمان ظرف سه روز اجازه صدور حفر چاه سه‌ برابر شد و روزی هزاران متر چاه زده شد».

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفته است که امسال نیز میزان بارندگی نسبت به سال های گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری ایسنا روز پنج شنبه ۱۶ فروردین، در گزارشی نوشته بود که بارندگی در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش، ورودی آب به سدها در سال گذشته در کل کشور تقریبا ۱۴ میلیارد متر مکعب بود که این عدد امسال به حدود ۱۰میلیارد متر مکعب رسیده و کاهشی حدود ۲۷ درصد را نشان می‌دهد.

داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی، نیز در نشست خبری خود در پایان سال ۹۶ اعلام کرده بود که در سال ۹۷ «خشکسالی شدیدی پیش رو داریم».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.