رد استعفای نجفی؛ پیامی به فشارها یا فرصتی به مدیریت شهری؟

یکشنبه, 19ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن


برخی اعضای‌شورا می‌گویند استعفای‌شهردار تنها به‌دلیل بیماری نیست، اما کسی واقعیت را نمی‌گوید!

جامعه > شهری – شورای شهر تهران امروز با استعفای شهردار تهران موافقت نکرد. استعفایی که دلایل آن علیرغم آنکه گفته می‌شود نجفی مبتلا به بیماری‌ست، مشخص نشد.

به گزارش خبرآنلاین، ماجرای استعفای محمدعلی نجفی شهردار تهران امروز وارد فاز تازه‌ای شد. شورای شهر تهران امروز در جلسه‌ای رسمی با استعفای شهردار تهران مخالفت کرد تا او در ساختمان شهرداری تهران واقع در خیابان بهشت ماندگار شود. حالا نجفی یا باز اصرار به رفتن خواهد داشت و یا دوباره کارهای خود در شهرداری را پیش خواهد گرفت. اما دلیل این قیل و قال یک ماهه چه بود؟ شهردار تهران امروز در نامه‌ای که به رییس شورای شهر تهران نوشته بود، صراحتا دلیل استعفای خود را بیماری خوانده بود. (اینجا) و (اینجا)

تاکید نجفی بر ابتلا به بیماری هم امروز در جلسه شورای شهر وجود داشت و او گفت: آنچه منجر به طرح موضوع استعفا شد مسئله خارج از اراده من و مبتنی بر تقدیر الهی است. حدود یک ماه و نیم قبل بر اساس اعلام پزشکان معالج، مبتلا به بیماری شدم که هم مرحله درمان سخت و هم مرحله بعد از درمان طویل المدت است. از این رو به ناچار استعفا را مطرح کردم و از شورا خواهش می‌کنم عذر من را بپیذرند. (اینجا) و (اینجا)

این تاکید شهردار تهران پیش از نیز وجود داشت و او قبل از سال ۹۷ و تعطیلات نوروز ۹۷ نیز بارها اعلام کرد به دلیل ابتلا به بیماری قادر به ادامه کار در کسوت شهردار تهران نیست. (اینجا)

اما آنچه این ماجرا را عجیب می‌کرد، اظهارات اکثریت اعضای شورای شهر تهران بود. تعداد زیادی از اعضای شورا بارها طی یک ماه اخیر چند نکته شبیه بهم را مطرح می‌کردند. نخست اینکه استعفای نجفی تنها به دلیل بیماری است. فشارهای بیرونی در استعفای شهردار تهران تاثیر دارد و حتی عنوان شد، عملکرد فسادستیز نجفی باعث تحمیل فشارهای بیرونی به او شد. اظهارنظرهای کلی که همه آنها تاکید داشت استعفا تنها به دلیل بیماری نیست و دلایل دیگری داشت. اما در همه این اظهارنظرها هیچ کدام از اعضای شورای شهر تهران صراحتا دلایل و ریشه‌های این فشارهای بیرونی را نمی‌گویند. (اینجا)، (اینجا)، (اینجا) و (اینجا)

همین مسئله باعث می‌شود درباره استعفای شهردار تهران، حتی بعد از مورد موافقت قرارنگرفتن، (اینجا)، (اینجا) و (اینجا) این ابهام وجود داشته باشد که این فشارهای بیرونی از کجاست، دلیل آنها چیست و چرا شهردار در مواجهه‌ با این فشارها تصمیم به استعفا گرفت.

اعضای شورا درباره استعفای نجفی چه گفتند؟

ناهید خداکرمی صبح امروز در جلسه بررسی استعفای شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر تهران پس از استماع سخنان نجفی گفت: بیماری شما ربطی به استعفا ندارد چرا که درمان آن تنها یک ماه زمان می‌برد و پذیرش استعفا قبل از درمان معنا ندارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسئولان به این بیماری دچار هستند و حتی برخی‌ها با قهر کردن کشور را رها کردند گفت: اما حالا نجفی برای یک درمان یک ماهه می‌خواهد استعفا دهد؟ تشریف ببرید، درمان کنید و مجددا برگردید. (اینجا)

زهرا صدراعظم نوری هم در مخالفت با استعفای نجفی گفت: بیماری جدید آقای نجفی بیماری رجل سیاسی کشور است. (خنده حضار.)

محسن هاشمی، در ادامه گفت: پس هر کسی این بیماری را ندارد رجل سیاسی نیست!؟

صدراعظم نوری در پاسخ گفت: رجل سیاسی این بیماری را مبتلا می‌شوند، مداوا می‌کنند و به سر کار برمی‌گردند، آقای نجفی هم برای مداوا اقدام کند.

محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پس متن استعفای نجفی در جلسه امروز شورای شهر تهران، گفت:‌ سخت است که تنها موافق استعفا باشم.

وی با اشاره به سوابق و رزومه نجفی گفت: نام نجفی در تارک تاریخ کشور به عنوان یک مدیر موفق نقش خواهد بست و مردم تهران نجفی را به عنوان مدیری هوشمند و مجرب در ۴۰ سال گذشته می‌شناسند.

حق شناس با بیان اینکه مردم با رأی قاطع به شورای شهر رأی دادند و خواستار تغییر شدند و نجفی هم با رأی همه اعضا به عنوان شهردار انتخاب شد و در این هفت ماه و نیم نیز عملکرد مناسبی داشت، گفت: به عنوان مثال نجفی شهری را تحویل گرفت که با انبوه بدهی‌ها مواجه بود و با شرایطی مواجه بودیم که باید هر ماه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق داده می‌شد اما در روزی که ما خزانه را تحویل گرفتیم تنها ۱۳ میلیارد تومان پول در آن بود و در این شرایط ۶۰۰۰ میلیارد بدهی نیز پرداخت شد. (اینجا)

مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مخالفت با استعفای نجفی در جلسه بررسی استعفای شهردار تهران با بیان اینکه تغییر مدیریت در تهران مسئله ساده‌ای نیست، گفت: من تجربه تلخ شورای شهر اول را به یاد دارم که در آن زمان به علت اختلاف جدی بین شورا و شهرداری به عنوان شهردار استعفا دادم.

وی گفت: من به اعضای شورای شهر گفتم که اگر اعضا به این جمع‌بندی برسند من شهردار نباشم حتی برای یک لحظه هم نمی‌مانم، حجاریان امضاء ۸ نفره از اعضای ۱۵ نفره شورا آورد که بر روی انتخاب ملک‌مدنی به عنوان شهردار تهران نظر مثبت داشتند که همان جا بر روی برگه A4 استعفا دادم و بعد با خبر شدم که با استعفای من موافقت شده است.

الویری گفت: این اتفاقات سبب لطمه خوردن شهر و اصلاح طلبان شد، لذا باید دقت کنیم و به راحتی فکر نکنیم که نجفی بیمار است و مدیر دیگری را انتخاب می‌کنیم چرا که تغییرات در حوزه مدیریتی دشوار است.

الویری گفت: برای من به عنوان عضو شورای شهر محرز نیست که علت استعفای نجفی فقط بیماری است. باید با مردم صریح صحبت کنیم تا دقیقا بدانند علت استعفا چیست؟ نه اینکه نهایتا بگویند شورا به فشارها تمکین کرده و من با استعفا مخالف هستم.

سیدحسن رسولی مخالف استعفای نجفی،‌ در نطقی گفت: من مقدمتا عرض می کنم که شورای پنجم عالما و عامدا به آقای نجفی رای دادیم.

او گفت: مطالعه شرایط و ارقام به ما نشان داد که شهرداری تهران به فردی همچون نجفی برای برون رفت نیاز دارد. ای کاش آقای نجفی امروز به جای استعفا اعلام می کردند که کدام یک از گزارش های ۱۲ گانه ایشان به دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رسولی گفت: امروز پرونده نفر دوم مدیریت شهری در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است و من به عنوان موکل مردم از روند آن بی اطلاع هستم. به جای اطلاع رسانی در مورد تخلفات، رقص دخترکان معصوم و سفره هفت سین در راس اخبار قرار گرفت.

الهام فخاری، موافق استعفای نجفی در نطقی گفت: شهری به جامانده از انحصارطلبی را تحویل گرفتیم.شهری که از زیر زمین تا هوای آن پیش فروش شده. شهری که اگذشته و آینده آن به فروش رفته است. مردم با حضور میلیونی تغییر در این روند را برگزیدند.

او گفت: مردم شاهد تغییر در مدیریت شهری بودند. مثل مناسبت نوروز و نوروزگاه ها که موجب شادی و رضایت مردم بود. با توجه به شناخت از آقای نجفی اصل بر صداقت و احترام به تشخیص ایشان است. می توانیم استعفای ایشان را به معنای کناره گیری از مدیریت شهری تلقی نکنیم. من استعفای ایشان را به منزله باور ایشان به حق مردم بر شهر می دانم.

حاشیه‌های استعفای نجفی

از سوی دیگر مهدی چمران، رییس سابق شورای شهر تهران واکنش خاصی به ماجرای استعفای شهردار تهران داشت. او گفت: چگونه برخی از هر مشکلی می‌توانند یا می‌خواهند به‌نفع خود و مقاصد سیاسی‌شان بهره‌برداری کنند در حالی که استعفای آقای نجفی به‌زعم و تأکید خود ایشان تنها به‌دلیل بیماری‌شان است؟

مهدی چمران در خصوص علت اصلی استعفای شهردار تهران از این سمت با تاکید بر اینکه بیماری شهردار دلیل کناره‌گیری ایشان از شهرداری است در این‌باره خاطر‌نشان کرد: چگونه برخی از هر مشکلی می‌توانند یا می‌خواهند به نفع خود و مقاصد سیاسی‌شان بهره برداری کنند در حالی که استعفای آقای نجفی به زعم و تأکید خود ایشان تنها به دلیل بیماری است. آیا بیماری و عدم سلامت جسمی ایشان که به قول آقای نجفی که سه پزشک از ایشان کار نکردن و کناره‌گیری از کار را خواسته‌اند چگونه می‌توان به مسائلی نسبت داد که به هیچ وجهی با استعفای شهردار تهران ارتباطی ندارد! چرا شورای شهر بیماری نجفی را انکار می‌کند؟ (اینجا)

همچنین محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران درباره جلسه خود با مقام معظم رهبری گفت : دیدار بنده نیز با رهبر معظم انقلاب در سال گذشته در رابطه با آثار و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت گرفته و ما نظرات و دیدگاه‌های ایشان را جویا شدیم تا مانند زمان حیات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که انتشار آثار و خاطراتش با مشورت مقام معظم رهبری بوده است، این روند ادامه یابد.

وی گفت: ایشان نیز ضمن ابراز لطف و یاد خاطرات گذشته فرمودند که به پاس رفاقت ۶۰ ساله هر نیمه شب قبل از نماز صبح برای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نماز و دعای خیر دارند، از فعالان رسانه‌ای و مجازی می‌خواهم که از شایعه پردازی و انتشار اخبار بی اساس در این موضوع خودداری کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.