خانواده حمید بقایی «برای احقاق حق به دنبال طرح درخواست از مجامع بین‌المللی» هستند

سه شنبه, 21ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

وکیل حمید بقایی معاون محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور سابق ایران که از روز ۲۲ اسفند ماه ۹۶ در زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می‌برد روز ۱۸ فروردین ماه اعلام کرد خانواده موکلش به دلیل «ناامیدی کامل از همه مراجع قانونی برای احقاق حق به دنبال طرح درخواست از مجامع بین‌اللملی هستند.»

مهران عبدالله‌پور وکیل حمید بقایی به سایت دولت بهار نزدیک به محمود احمدی‌نژاد گفته است حمید بقایی برای پایان دادن به اعتصاب غذای خود خواستار ارسال پرونده‌اش به اعاده دادرسی و برگزاری دادگاه علنی است. این وکیل با اظهار اینکه موکلش «هیچ درخواست غیرقانونی، غیرعقلانی و غیرشرعی» ندارد، گفت «او حتی یک روز زندان را برای خود ظلمانه می‌داند و صرفا خواستار احقاق حق، اعاده ددارسی و برگزاری دادگاه علنی است.»

این وکیل دادگستری همچنین گفته است براساس شنیده‌هایش خانواده آقای بقایی به دنبال طرح درخواست از مجامع بین‌المللی برای کمک خواهی هستند.

حمید بقایی معاون محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور سابق ایران و رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ۱۵ سال حبس به اتهام‌های مختلف محکوم شد و روز ۲۲ اسفند ماه همزمان با اعلام حکم دادگاه تجدیدنظر برای اجرای حکم بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او طبق حکم شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با اتهاماتی چون اختلاس و فساد مالی به ۱۵ سال حبس، ۴۳ میلیارد تومان جزای نقدی و شلاق (میزان اعلام نشده) محکوم شد.

حمید بقایی از همان روز در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا (تر) زد و روز هشتم فروردین ماه اعتصاب غذا خود را به (خشک) تبدیل کرد و مسوولیت هر گونه اتفاقی را بر عهده قوه قضاییه دانست.

مهران عبدالله‌پور وکیل حمید بقایی روز ۱۸ فرورردین ماه، ۲۵ روز پس از شروع اعتصاب موکلش با اظهار اینکه وضعیت او در اثر اعتصاب غذای خشک و خودداری از نوشیدن آب «وخیم و خطرناک» است، گفت اعتصاب غذای او به دلیل توصیه احمدی‌نژاد نیست و این تصمیم شخص اوست. مهران عبدالله‌پور گفت: «آقای بقایی در تماس تلفنی به بنده تاکید کرد که به اطلاع عموم برسانم که دکتر احمدی‌نژاد هرگز به او هیچ توصیه‌ای برای اعتصاب غذا نکرده است.»

همچنین حمید بقایی در یک فایل صوتی که از زندان اوین ضبط کرده و سایت دولت بهار آن را در تاریخ ۱۸ فروردین ماه منتشر کرده است، درباره خودش گفته است: «وضعیت جسمی من واقعا خوب نیست، خیلی افتضاح است یعنی پزشکان که آمدند چک کردند، وضعیت جسمی من افتضاح است. یعنی از مرحله عادی گذشته است. خب پزشکان که کامل صحبت نمی‌کنند ولی همان قند و فشار خون را که می‌گیرند همه‌شان معتقدند که وضعیم خوب نیست.»

او همچنین در این فایل صوتی گفته که محمود احمدی‌نژاد در اعتصاب غذا او هیچ دخالتی ندارد و تصمیم خودش است. او با اظهار اینکه اگر جانش از دست برود ارزشی ندارد، گفته دستگاه قضایی «جنایتکار بشریت هستند» آقای بقایی همچنین داامه داده دستگاه قضایی «باید جواب بدهند، فکر نکنند که هر غلطی که بخواهند می‌توانند بکنند. حتی خانواده‌های ما هم محکم هستند. آن‌ها محکم ایستاده‌اند، از چیزی هم واهمه ندارند.»

حمید بقایی ۱۸ تیر ۹۶ بازداشت و در تاریخ چهارم مرداد با قرار وثیقه ۲۰ میلیارد تومان از زندان آزاد شد. او چند ماه بعد در دو روز ۲۵ و ۳۰ مهرماه در شعبه ۱۰۵۷ کارکنان دولت به صورت غیرعلنی محاکمه شد. این حکم از سوی شعبه دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد و در روز ۲۲ اسفند پس از رسانه‌ای شدن حکم دادگاه تجدیدنظر آقای بقایی از سوی ماموران نیروی امنیتی به زندان اوین منتقل شد. حمید بقایی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به عنوان نامزد ریاست جمهوری کاندید شد اما شورای نگهبان صلاحیت او را در تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۹۶ رد کرد.

حمید بقایی روز ۲۹ آذر ماه در کانال تلگرامی خود اعلام کرده بود بخشی از اتهامات او «اهدای کارت هدیه، سکه و کمک نقدی به افراد، خانواده‌های شهدا و ائمه جمعه و مقامات»است. او همچنین نوشته بود: «بدون هیچ مستند قانونی با طرح اتهامات متعدد واهی و نقض مکرر قانون اساسی، قوانین عادی و آیین دادرسی و به صورت مخفیانه و به دور از جشم مردم، بنده را به ۶۳ سال زندان محکوم نموده است.»

با این حال طبق اطلاعیه بعدی قوه قضاییه محوریت حکم حمید بقایی اختلاس برای چند سازمان و دانشگاه عنوان شد.

حمید بقایی روز ۲۴ اسفند ماه دو روز پس از انتقال به زندان اوین برای اجرای حکم با انتشار بیانیه‌ای خود را «قربانی یک طراحی حساب شده در روند اهداف شوم رژیم صهیونیستی و انگلیس»دانسته و بازداشت، زندان انفرادی، بازجویی‌ها، اتهامات و حکم خود را «جیزی جز یک خیمه شب بازی کودکانه برای بدنام کردن دولت قبل» ندانسته است.بقایی پیش از این در یادداشتی دیگر در تاریخ ۱۷ اسفند ماه چند روز پیش از انتقالش به زندان، حکمش را «ناشی از ناآگاهی به قوانین و مقررات دولتی و نیز سوءنیت سیاسی» عنوان کرده و آن را «کذب و غیرقانونی» دانست.

از سوی دیگر اسفندیار رحیم مشایی دوست نزدیک حمید بقایی و احمدی‌نژاد روز ۲۴ اسفند ماه در اعتراض به زندانی شدن حمید بقایی در مقابل سفارت انگلیس حکم دادگاه او را آتش زد. پس از آن او به دلیل آتش زدن حکم دستگاه قضایی از سوی ماموران نیروی امنیتی روز ۲۶ اسفند ماه بازداشت شد.

علت آتش زدن حکم بقایی در مقابل سفارت انگلیس از سوی رحیم مشایی، ظاهرا به این دلیل است که آقای بقایی همان‌طور که در بیانیه‌‌ای در اعتراض به حکمش نوشته است خود را قربانی اهداف رژیم صهیونیست و انگلیس می‌داند.

از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد که در جریان سرکوب معترضان طی دوران ریاست جمهوری‌اش هیچ اقدامی برای جلوگیری از سرکوب و نقض گسترده حقوق بشر در دوران خود نداشته است، پس از تعقیب قضایی نزدیکانش به یکی از منتقدان سرسخت قوه قضائیه جمهوری اسلامی و رئیس کنونی آن تبدیل شده است. او روز ششم فروردین و پس از اعتصاب غذای اعتراضی حمید بقایی به «ظلم بزرگ دستگاه قضایی» در زندان اوین، در نامه‌ای نسبت به سلامتی معاون سابق و یار سیاسی‌اش ابراز نگرانی کرده و از علی خامنه‌ای خواسته با «دستوری قاطع» از بروز «فاجعه‌ای بزرگ و خسارات جبران‌ناپذیر» جلوگیری کند. نامه‌های احمدی‌نژاد به رهبر جمهوری اسلامی تا کنون پاسخی دریافت نکرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.