محرومیت دو زندانی سنی مذهب از دریافت خدمات درمانی؛ قاسم آبسته به سرطان مبتلا شده است

سه شنبه, 21ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

عبدالرحمان سنگانی و قاسم آبسته، دو زندانی اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر کرج با وخامت حال عمومی روبرو هستند با اینحال از دریافت خدمات درمانی محروم مانده اند. آقای سنگانی نیمی از بدنش بی حس شده و از ناحیه چشم آسیب دیده است. به قاسم آبسته نیز که از ۹ سال پیش در زندان به سر می برد اطلاع داده شده که بر اساس نتیجه آزمایشهای پزشکی او به سرطان تیروئید مبتلا شده است. علیرغم تایید ابتلای این زندانی به بیماری سرطان مسئولان زندان رجایی شهر کرج هر دوی این افراد را از دسترسی به خدمات پزشکی لازم محروم نگه داشته اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قاسم آبسته زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که از ۹ سال گذشته به صورت بلاتکلیف در این زندان بسر می‌برد، به سرطان تیروئید مبتلا شده است.

از مدتها پیش وضعیت جسمی و سلامتی آقای آبسته نامناسب گزارش شده بود تا اینکه در هفته جاری سرانجام با آزمایشات دیرهنگام روشن شد که این زندانی به سرطان تیروئید مبتلا شده است.
وضعیت جسمی قاسم آبسته وخیم گزارش شده است در حدی که در تکلم و تنفس کردن دچار مشکل شده است.

علیرغم وخامت حال و بیماری جدی قاسم آبسته امروز مورخ ۲۰ فروردین‌ماه ۹۷ توسط مسئولین زندان به دلایل نامعلومی از اعزام این زندانی سنی مذهب به مراکز درمانی خارج از زندان جلوگیری شده است.

این ممانعت در حالی صورت گرفته که وی بارها از طریق بهداری زندان و مکاتبه با مدیر و مسئولین زندان درخواست کرده که جهت اعزام به بیمارستان منتقل شود.

لازم به یادآوری است که سید قاسم آبسته متأهل و دارای دو فرزند است، در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد.

او هشت ماه را در این بازداشت‌گاه در سلول انفرادی به سر برد و سپس به زندان اوین منتقل و مدت شش ماه نیز در این زندان در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ و ۲۰۹ اوین بود.

پس از ۱۴ ماه بلاتکلیفی در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات ارومیه و تهران و تحمل فشارهای شدید جسمی و روحی نخست به بند ۳۵۰ زندان اوین و پس از ۲۰ روز در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۱ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

وی با اتهاماتی از قبیل “محاربه از طریق هواداری از گروه‌های سلفی” روبرو شده است، اتهامی که خود این زندانی آن را رد می کند و بر بی اساس بودن آن تاکید دارد.

آقای آبسته در خردادماه سال ۱۳۹۵، توسط قاضی مقیسه به اعدام محکوم شد با این‌حال دستگاه قضایی از نقض حکم بدوی و ارجاع آن به شعبه هم ارز خبر داد و علی‌رغم گذشت ۹ سال کماکان وی در حالت بلاتکلیفی بسر می‌برد.
همزمان با آقای آبسته وضعیت عبدالرحمان سنگانی، دیگر زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که مدت طولانی از ناحیه چشم بشدت آسیب دیده بود نامناسب گزارش می شود.

یک منبع نزدیک به آقای سنگانی به گزارشگر هرانا گفت: “عبدالرحمان نیاز فوری به رسیدگی پزشکی دارد ولی توسط شعبه اعزام و مدیریت زندان از اعزام او به مراکز درمانی جلوگیری می‌شود”.

پیش‌تر یک منبع مطلع در خصوص این زندانی به گزارشگر هرانا گفته بود: “عبدالرحمن سنگانی ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﺗﺼﺎﺩﻑ ﻣﺸﮑﻮﮐﯽ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮﯼ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﺭﺥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﭼﭗ ﺑﺪﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﺑﯽ ﺣﺴﯽ ﺷﺪﻩ؛ ﺑﻪ ﻃﻮﺭی که ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ ﺑﺪﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﻫﺮﺑﺎﺭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﮐﻪ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﺯﻣﯿﻦ ﺻﻮﺭﺗﺶ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺯﺧﻤﯽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺯﯾﺮ ﭼﺸﻢ ﺍﻭ ﭼﻬﺎﺭ ﺑﺨﯿﻪ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ”.
عبدالرحمن سنگانی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۸۸ در پی احضار به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب بازداشت و به اتهام محاربه از طریق هواداری از گروههای سلفی به اعدام محکوم شد.

وی پیش‌تر در اردیبهشت ماه سال ۸۳ نیز سابقه بازداشت داشته است که طی آن با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.