بزرگ لشگری موسیقیدان و نوازنده ویلون درگذشت

چهارشنبه, 22ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن


یه روزی رفتم که رفتم رو واست خونده بودم
ویولن: سعید قراچورلو، ضرب: رسولی، آهنگساز : بزرگ لشگری

بزرگ لشگری موسیقیدان و نوازنده ویلون درگذشت.

فاضل جمشیدی – خواننده- در گفت‌وگو با ایسنا این خبر را تایید کرده است.

بزرگ لشگری از نوازندگان و آهنگسازان مطرح موسیقی بود که صبح امروز ۲۱ فروردین در سن ۹۴ سالگی از دنیا رفت.
بزرگ لشگری فروردین ماه ۱۳۰۲ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۲۳ فعالیت حرفه‌ای هنری خود را آغاز کرد و پس از چند سال به آهنگسازی روی آورد.

او همچنین نواختن کمانچه را نزد حسن بهاری و اصغر بهاری فرا گرفته بود.

این آهنگساز ملودی‌های خاطره انگیزی را ساخت و گفته می‌شود بیش از ۴۰ سال با سازمان رادیو و تلویزیون همکاری داشته است.

قرار است این هنرمند ۲۳ فروردین،ساعت ۹ صبح از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شود.

مراسم ترحیم لشکری نیز ۲۵ فروردین از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.
ایسنا

فرهاد فخرالدینی: بزرگ لشگری خادم موسیقی بود

فرهاد فخرالدینی می‌گوید: ملودی‌های بسیار زیبایی از بزرگ لشگری به یادگار مانده که یک نمونه‌اش همان قطعه «طوفان» است.

فرهاد فخرالدینی (آهنگساز و رئیس شورای عالی خانه موسیقی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: آقای بزرگ لشگری جزو کسانی بود که یک عمر با ایشان کار کرده‌ بودم و متاسفانه امروز این هنرمند را از دست دادیم. سالیان سال با آقای لشگری در رادیو همکار بودم و در تمام این سال‌ها او را مرد آرام و خوبی دیدم. در واقع اصولا اهل جنجال و سروصدا نبود و کار خودش را بدون حاشیه انجام می‌داد.

رهبر سابق ارکستر ملی ایران در ادامه افزود: ملودی‌های بسیار زیبایی از بزرگ لشگری به یادگار مانده که یک نمونه‌اش همان قطعه «طوفان» است که با هارمونی و ارکستراسیون مرتضی حنانه اجرا شد و من هم چند مرتبه آن را با ارکستر ملی ایران اجرا کردم. «طوفان» قطعه بسیار زیبایی محسوب می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: مرحوم بزرگ لشگری در زمینه‌های دیگر نیز فعالیت می‌کردند و به عنوان اینکه خدمت دیگری انجام بدهند در شرکت آرشه جم وجودشان مغتنم بود. آقای بزرگ لشگری واقعا خادم موسیقی بودند.

فرهاد فخرالدینی گفت: من نوجوان بودم که آقای بزرگ لشگری در رادیو اجرا داشتند و اسم‌شان را مدام از رادیو می‌شنیدم و عکس‌هایشان را در روزنامه‌ها می‌دیدم. ولی از زمانی که خودم وارد رادیو شدم با آقای بزرگ و جواد لشگری و دوستان دیگر آشنا شدیم و این آشنایی تا امروز ادامه پیدا کرد و هر از چند گاهی تلفنی از حال یکدیگر خبر می‌گرفتیم و گاهی دیدارهایی نیز پیش می‌آمد و از دیدن یکدیگر بسیار خوشحال می‌شدیم.

رئیس شورای عالی خانه موسیقی افزود: آقای لشگری جزو خانواده لشگری‌ها بودند که جواد لشگر آهنگساز نیز پسر عموی ایشان بود. ایشان سن‌شان بالا بود و طی یکی دو سال اخیر نیز همواره کسالت داشتند؛ به هر حال قسمت این بود که امروز در بین ما نباشند؛ روحشان شاد و یادش همیشه گرامی باد.

بزرگ لشگری، امروز سه شنبه ۲۱ فروردین در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. او متولد ۲۷ فروردین ۱۳۰۲ در تهران بود. بزرگ در خانواده‌ای متولد شد که همگی با موسیقی آشنا بودند و پس از پایان تحصیلات ابتدایی او نیز به موسیقی روی آورد. بزرگ در سن پانزده سالگی به تشویق مادرش، برای فراگیری علم موسیقی، ویویلون را نزد او فراگرفت و چندی بعد کمانچه را از حسن بهاری، اصغر بهاری که دایی و پسر خاله‌اش بودند شروع کرد.

بزرگ لشگری دو سال بعد برای یادگیری نت و آموختن علمی موسیقی به کلاس ابوالحسن صبا رفت؛ سپس نزد حسین یاحقی، ابراهیم منصوری، مهدی خالدی، روبیک گریگوریان رفت و نزد آنها آموزش دید. از دیگر معلمان بزرگ لشگری می‌توان به روح اله خالقی و ملیک آبراهیمیان اشاره کرد.

بزرگ لشگری در سال ۱۳۲۴ به عنوان سولیست ویلن در روزهای جمعه در رادیو همکاری خود را با این سازمان شروع کرد و با ارکسترهای رضا محجوبی، ابوالحسن صبا، ابراهیم منصوری و مهدی خالدی همکاری کرد.

در اواخر سال ۱۳۳۲ که مهدی خالدی بنا به دلایلی همکاری خود را با دلکش قطع می‌کند بزرگ لشگری به همراه جواد لشگری به مدت دو ماه عهده‌دار این ارکستر شدند.

او از سال ۱۳۵۰ تا پایان خدمتش در رادیو تلویزیون، متصدی تهیه آهنگ‌های اصیل ایرانی بوده و یکی از کارهای بزرگ هنری خود را همکاری با برنامه گلها می‌دانست.
از: احترام آزادی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.