سموم کشاورزی عامل اصلی آلودگی دریای خزر

شنبه, 25ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت ورود فاضلاب‌ها، شیرابه پسماند‌ها و سموم کشاورزی منشاء اصلی آلودگی خزر است. اما در کشورهای دیگر حاشیه خزر بیشترین آلودگی نفتی و صنعتی است.

ضیاءالدین الماسی، مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست روز جمعه (۲۴ فرودین/ ۱۳ آوریل) درباره آلودگی خزر به ایلنا گفت است که استان‌های ساحلی ۱۷ میلیون جمعیت دارند و نرخ تولید پسماند با احتساب گردشگران حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن در روز است.

این مقام ایرانی درباره آن مقدار زباله‌ای که در سال ۹۶ بازیافت و دفن شده‌ اطلاعاتی نداده است اما او در صحبت‌های خود ضمن اشاره به سال ۹۵ گفته است که حدود ۳۵ درصد زباله بازیافت و ۶۵ درصد این زباله‌ها دفن شده‌اند.

الماسی تاکید کرده است که دفن زباله در مناطق شمالی کشور اصولی نیست و زباله و شیرابه‌های آن به دریای خزر سرازیر می شود.

این مقام زیست محیطی کشور همچنین خاطرنشان کرد که به دلیل استفاده بیش‌ از اندازه از سموم و کودهای شیمیایی این مواد وارد دریای خزر می‌شود. او انتقاد کرده است که دفنگاه‌های زباله‌ها بهداشتی نیستند.

مشکلات آلودگی دریای خزر به ویژه با هجوم گردشگران به استان‌های ساحلی خزر گیلان، مازندران و گلستان حاد‌تر شده است. بخش جنوبی دریای خزر بیشترین تراکم جمعیت را دارد و در نتیجه بیشترین فاضلاب‌ها هم در ایران تولید می‌شود.

مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به آلودگی صنعتی و نفتی “کشورهای بالادست” هم به عنوان منشاء آلودگی خزر اشاره کرده است.

طرح‌ها آذربایجان برای از بین بردن لکه‌های نفتی سواحل باکو

جمهوری آذربایجان با وجود استخراج نفت و حفاری‌های نفتی و نصب دکل حتی در نزدیکی سواحل خزر موفق شده است با اجرای برخی پروژه‌های زیست محیطی جلوی آلودگی دریا را بگیرد و تجربه مثبتی در از بین بردن لکه‌های نفتی سواحل باکو داشته است.

باکو پایتخت آذربایجان با جمعیتی بیش از ۳ میلیون نفر بزرگترین شهر ساحلی خزر به حساب می‌آید. بخشی از سواحل باکو که زمانی به لکه‌های نفتی آلوده بود اکنون با صرف هزینه‌های میلیونی از این آلودگی نجات یافته است. در بخشی از سواحل باکو که قبلا لکه‌های نفتی مشاهده می‌شد اکنون پلاژهایی برای جذب گردش‌گران درست شده است.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۷ موفق شد بیشترین گردش‌گر خارجی را در تاریخ استقلال خود جذب کند. تفکیک زباله و دفن و بازیافت آن در این کشور هم موفق‌تر از دیگر کشورهای ساحلی بوده است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.