کاوه مدنی: خودم بودم، خودی نبودم

پنجشنبه, 30ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

کاوه مدنی در پیامی توئیتری دلایل خروج از ایران را با صراحت توضیح داده است. دادستان تهران تلویحا او را مشمول “پرونده جاسوسی” دانست و گفت رفتن “فلان آقا” از کشور به پیشرفت تحقیقات برمی‌گردد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، سه‌شنبه ۲۹ فروردین به صورت تلویحی در باره خروج کاوه مدنی، معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست از ایران موضع‌گیری کرد و گفت: «اگر عده‌ای فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند، ناشی از اهمیت تحقیقات مقدماتی در پرونده است و اگر امروز در برخی سایت‌ها می‌خوانیم که فلان آقا از کشور خارج شده است، به پیش رفتن تحقیقات برمی‌گردد زیرا برخی متهمان فهمیده‌اند که در حال نزدیک شدن به آنها هستیم.»

جعفری دولت‌آبادی افزوده که اگر کسی از کشور خارج شده، بالاخره روزی بر می‌گردد: «به قول معروف دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.»

فاش‌گویی کاوه مدنی

کاوه مدنی، معاون پیشین سازمان حفاظت محیط زیست ایران که خبر استعفا و خروجش از ایران چند روز قبل رسانه‌ای شد، در آخرین توئیت خودش نوشته است: «نه بیمار بودم، نه مایوس و خسته، نه دوتابعیتی و رانت‌خوار و از تبار ژن خوب و نه محتاج معامله برای کتمان سوابقی تاریک و خاص. من با شور جوانی، عشق به وطن و امید برای بهبود آمدم. من خودم بودم اما خودی نبودم.»

کاوه مدنی، متخصص حوزه آب و محیط زیست، نخستین معاون بین‌الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست بود که به دعوت دولت روحانی، تدریس در امپریال کالج لندن را وانهاد و به ایران بازگشت. او در توئیت دیگری به تاریخ ۵ آوریل نوشته است:

کاوه مدنی  هم‌چنین هشدار داده که جمهوری اسلامی از سندروم توهم توسعه رنج می‌برد و افراط در استفاده از راه‌حل‌های سازه‌ای هم‌چون سدسازی، انتقال آب و حفر چاه به ورشکستگی آبی ایران منجر شده است.

گفته می‌شود که کاوه مدنی در بهمن ۹۶ در ارتباط با پرونده “جاسوسی فعالان محیط زیست” از سوی ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد. این بازداشت هیچ‌گاه به طور رسمی اعلام نشد و کاوه مدنی یک روز پس از انتشار این خبر در ۲۲ بهمن، با ارسال پیامی از محل کارش در شبکه اینستاگرام، کوشید تا شرایط را عادی جلوه دهد.

خبر استعفای کاوه مدنی ۲۷ فروردین و از سوی محمود صادقی، نماینده اصلاح طلب مجلس، عمومی شد. این کناره‌گیری هم‌زمان بود با انتشار عکس‌های خصوصی او در رسانه‌های نزدیک به محافل امنیتی و نظامی. انتشار این تصاویر، جدال پنهان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بر سر ادامه کار کاوه مدنی را آشکار کرد.

پس از استعفای مدنی، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در جلسه‌ای که با فراکسیون محیط زیست و فراکسیون شفاف‌سازی مجلس داشت، مدعی شد که خروج غیرمنتظره و کناره‌گیری مدنی به خاطر مسائل خانوادگی بوده است. کلانتری افزود که وزارت اطلاعات به خلاف اطلاعات سپاه، عقیده ندارد که فعالان زیست محیطی بازداشت شده، جاسوس هستند.

محمدرضا تابش، نماینده مجلس نیز به رسانه‌ها گفت که کاوه مدنی به خاطر عدم رضایت والدینش از ادامه فعالیت در ایران، از کشور رفته است. کاوه مدنی اما به صراحت در توئیتر نوشت:

اتهام جاسوسی و اطلاعات سپاه

در پرونده‌ای که سپاه برای فعالان زیست محیطی به اتهام “جاسوسی” گشوده، هفت نفر از کارشناسان این عرصه دستگیر شده‌اند. جنازه کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و مدیر پروژه “میراث حیات وحش پارسیان” را دو هفته پس از بازداشت، به خانواده‌اش تحویل دادند و دلیل درگذشت را “خودکشی” اعلام کردند.

وبسایت کلمه، سه‌شنبه ۲۸ فروردین در گزارشی اختصاصی نوشت، شواهدی دارد مبنی بر آن که فعالان محیط زیست به خاطر وقوف به ایجاد سامانه‌های موشکی سپاه در مناطق حفاظت شده و مقاومت در قبال چنین فعالیتی، به جاسوسی متهم شده‌اند.

دادستان تهران، روز ۲۹ فروردین بار دیگر فعالان زیست محیطی بازداشت شده را به “جاسوسی” متهم کرد و گفت: «این افراد پوشش‌هایی برای خروج اطلاعات کشور به خارج بودند و در اظهارات یکی از متهمان عنوان شده که در خارج از کشور نیز این کارها را انجام می‌داده و آموزش دیده وارد کشور شده و در حوزه خارجی اقدامات مشابه انجام داده است.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.