ظریف با اشاره به رقابت کشورهای خاورمیانه: منطقه را ویران کردیم

سه شنبه, 4ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه در نشستی در اندیشکده شورای روابط خارجی در آمریکا، با اشاره به رقابت کشورها در خاورمیانه، گفت در تلاش برای تبدیل شدن به قدرتمندترین کشور منطقه و حذف دیگری، منطقه را ویران کرده‌ایم.

او تاکید کرد که اکنون زمان آن رسیده که به این جریان خاتمه دهیم.

آقای ظریف افزود «نه ایران و نه عربستان نمی‌تواند به تنهایی تبدیل به قدرت مسلط منطقه شود.»

او خواستار گفت‌وگوی منطقه‌ای بین ۵ کشور شورای همکاری خلیج فارس، ایران، عراق و یمن شد. ظریف افزود «همسایگان ما به ویژه عربستان می‌خواهد این تصویر را القا کند که ما برای آنها یک تهدید محسوب می‌شویم.»

سفر آقای ظریف به نیویورک دو هفته پس از دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، از آمریکا صورت می گیرد. دولت آمریکا در این دیدار، قرارداد فروش سلاح به ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار را با عربستان امضا کرد.

وزیر خارجه ایران در نشست روز دوشنبه گفت «کشورهای منطقه برای خرید بیشتر سلاح با یکدیگر در رقابتند. اما امنیت را نمی‌توان خرید.»

ایران و عربستان در نقاط مختلف خاورمیانه از جمله در سوریه و یمن درگیر جنگ نیابتی و رقابت‌های سخت سیاسی هستند. این دو کشور در عین حال در لبنان و عراق از گروه‌ها، احزاب و چهره‌های مختلف سیاسی پشتیبانی می‌کنند.

تهران و ریاض بارها یکدیگر را بارها به حمایت از «تروریسم» متهم کرده اند.

ولیعهد عربستان بارها ایران را «بزرگترین دشمن» عربستان خوانده و سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، روز یکشنبه ۲۶ فروردین در سخنرانی آغازین خود در نشست سران اتحادیه عرب، به شدت از ایران انتقاد کرد و اقدامات جمهوری اسلامی در کشورهای عربی را «تروریستی» خواند.

پیشتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، عربستان سعودی را «گاو شیرده» و «مزدور غربی‌ها» خوانده و ادعا کرده بود که «موجودات خبیث» در عراق و سوریه «با پول سعودی» به وجود آمده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.