رئیس دادگستری تهران: دیوان عالی حکم اعدام محمدرضا ثلاث را تائید کرد

چهارشنبه, 5ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران، روز سه شنبه چهارم اردیبهشت اظهار داشت، دیوان عالی جمهوری اسلامی حکم قصاص محمدرضا ثلاث را تایید کرده است.

محمدرضا ثلاث متهم است که سه مامور پلیس را در جریان درگیری بین دراویش گنابادی و نیروهای امنیتی در خیابان پاسداران تهران با اتوبوس زیر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی در این زمینه گفته است: «براساس رای صادره از سوی شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران آقای محمدرضا ثلاث به اتهام قتل سه نفر از ماموران نیروی انتظامی و اخلال در نظم و امنیت عمومی به سه فقره قصاص نفس، یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که با درخواست فرجام خواهی از سوی نامبرده پرونده در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار گرفت.»

رئیس کل دادگستری استان تهران می گوید، شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور رای صادره از سوی دادگاه کیفری یک استان تهران را عینا تایید کرد.

وی اضافه کرده است که پرونده محمد ثلاث جهت انجام تشریفات مربوطه برای اجرای حکم به دادسرای تهران ارسال شد.

دادگاه بدوی در اواخر اسفند ماه سال گذشته آقای ثلاث را به سه بار قصاص و حبس محکوم کرده بود.

در فیلمی که شب درگیری میان دراویش و نیروهای پلیس و بسیج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود٬ اتوبوسی سفیدرنگ به صورت زیگزاگی به میان نیروهای پلیس رفته بود.

محمد ثلاث با رد اتهام‌های وارد شده، در یکی از جلسات دادگاه خود گفت که «۱۷ جای شکسته روی سر من وجود دارد. آنها (مأموران) اول چندین ضربه به من وارد کردند و باعث عصبانیت من شدند».

وی در آخرین دفاعیات خود نیز گفت که می‌ترسیده مأموران دوباره سوار اتوبوس شوند و وی را «مورد ضرب و شتم» قرار دهند.

آقای ثلاث از «ضعف بینایی» خود خبر داده و با بیان اینکه «دو متری را هم تشخیص نمی‌دهم»٬ عمدی بودن حرکت به سوی نیروهای پلیس را رد کرده بود.

وی از کشته‌شدن سه مأمور پلیس در اثر برخورد با اتوبوسی که راننده‌اش بود نیز ابراز ناراحتی کرده و گفته بود: «من عاشق اعدامم. اینها را نمی‌گویم که من را اعدام نکنند، من عاشق اعدام هستم. من با ماشین رفتم و می‌خواستم حادثه را رد کنم. عمدا روی آنها نرفتم، وجدانم راحت است».

در جریان تظاهرات اعتراضی دراویش گنابادی در ۳۰ بهمن پارسال در خیابان پاسداران تهران، ده‌ها تن از هواداران دراویش در درگیری با ماموران امنیتی زخمی شدند.

در آن روز به ادعای مقامات امنیتی، دو بسیجی نیز کشته و ۳۰ تن از ماموران نیروی انتظامی زخمی شدند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، در این تظاهرات اعتراضی و درگیری‌های پراکنده، دستکم ۳۰۰ تن از هواداران دراویش گنابادی بازداشت شدند که شماری از آنها هنوز در زندان هستند.

در همین حال، ‌گزارش‌ها حاکی از جان باختن محمد راجی٬ درویش گنابادی بازداشت‌ شده٬ در بازداشتگاه پلیس است؛ ‌خبری که از سوی خانواده وی تایید شده است.

از سوی دیگر، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد هشت تن از دراویش گنابادی زندانی گفته‌اند که در اعتراض به آنچه «شکنجه و دیگر رفتار‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی» نامیده‌اند، از روز هفتم فروردین دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

عفو بین‌الملل روز نهم فروردین هم در بیانیه‌ای از وضعیت دست‌کم ۱۱ درویش زن که در زندان قرچک نگهداری می‌شوند ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری آنها شده است.

به طور معمول، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هر گونه بدرفتاری با زندانیان را رد می‌کنند؛‌ موضوعی که خود از سوی سازمان‌های حقوق بشری رد می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.