رئیس اورژانس: خشونت خانگی در ایران ۲۰ درصد افزایش یافته است

چهارشنبه, 5ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

به گفته رئیس اورژانس اجتماعی بیشترین آمار خشونت‌های خانگی در ایران به آزار کودک و همسر اختصاص دارد. او می‌گوید هفت و نیم درصد از کسانی که در فروردین ماه در مراکز اورژانس پذیرش شده‌اند قربانی خشونت خانگی بوده‌اند.

رئیس اورژانس اجتماعی از افزایش بیست درصدی موارد ثبت شده خشونت‌های خانگی در سال گذشته خبر داده و می‌افزاید بیشترین قربانیان این خشونت‌ها کودکان بوده‌اند.

رضا جعفری‌سدهی در گفت‌وگویی با روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت که متن آن سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت منتشر شد گفته است که در شش ماه گذشته بیش از ۱۶ هزار مورد کودک‌آزاری به ثبت رسیده است.

او خاطر نشان کرد: «والدین مقصر اصلی ۷۰ درصد از خشونت‌های خانگی هستند و در ۳۰ درصد باقی نیز کودکان عامل محرک محسوب می‌شوند. به طور مثال، ابتلای کودک به بیماری‌های صعب‌العلاج و بیش فعالی، اعضای خانواده را برای بروز خشونت تحریک می‌کند.»

رئیس اورژانس اجتماعی می‌گوید قربانیان بیش از دو سوم کودک‌آزاری‌ها کودکان زیر ده ساله بوده‌اند. او افزود همسر آزاری در رده دوم آمار خشونت‌های خانگی قرار دارد و در ۹ ماه گذشته هزار و ۷۵۰ زن خشونت‌دیده نیز به “خانه‌های امن” ارجاع داده شده‌اند.

خشونت‌های خانگی پنهان

خشونت‌های خانگی طیف وسیعی از آزارهای جسمی، جنسی، روانی و عاطفی را در بر می‌گیرد و به طور معمول و به علت‌های گوناگون درصد زیادی از موارد بروز آن گزارش و ثبت نمی‌شود.

جعفری‌سدهی به روزنامه ایران گفت: «کودکی که در معرض خشونت قرار دارد امکان اعتراض و دفاع ندارد و به‌همین علت به کمک همسایه، معلم و پزشک نیاز دارد، اما متأسفانه مردم در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی انجام نمی‌دهند.»

او می‌گوید به همین علت مدت زمانی که کودک با آزار و اذیت روبرو بوده می‌تواند بسیار طولانی باشد. مطابق تحقیقات اورژانس اجتماعی ۴۵ درصد از قربانیان کودک‌آزاری بیش از یک سال در معرض اعمال خشونت بوده‌اند.

به گفته رئیس مرکز اورژانس اجتماعی حدود ۸۰ درصد کودک‌آزاری‌ها در ایران درون خانواده و توسط نزدیکان اتفاق می‌افتد و سهم دختران و پسران از این خشونت‌ها تقریبا برابر است. مطابق بررسی‌های این مرکز ۲۹ درصد کودک‌آزاری‌های ثبت شده جسمی و سه درصد جنسی بوده‌اند.

روزنامه ایران به نقل از رئیس اورژانس اجتماعی گزارش داده که در ماه نخست سال جاری خورشیدی حدود ۴۵۰ هزار نفر به مراکز اورژانس مراجعه کرده‌اند که هفت و نیم درصد آنها قربانیان خشونت‌های خانگی بوده‌اند.

رضا جعفری‌سدهی آمار دقیقی درباره میزان همسرآزاری و خشونت خانگی علیه زنان و افزایش احتمالی آن ارائه نکرده است. آسیب‌شناسان اجتماعی معتقدند به علت پنهان ماندن بخش بزرگی از خشونت‌های خانگی علیه زنان، موارد ثبت شده تنها گوشه‌ای از واقعیت را آشکار می‌کند.

محدودیت و ممنوعیت، نوعی خشونت علیه زنان

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی آذر ماه سال پیش به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «خشونت خانگی خشونتی است که کمتر در جامعه دیده می‌شود و بانویی که دچار این نوع خشونت می‌شود متاسفانه کمتر در اجتماع درباره آن صحبت می‌کند، به همین دلیل بسیاری از بانوان از آن رنج می‌برند.»

اغلب کارشناسان محدودیت‌های اعمال شده علیه زنان در جمهوری اسلامی، از جمله حجاب اجباری، ممنوعیت تک‌خوانی در کنسرت‌ها و عدم دسترسی به فرصت‌های برابر با مردان در عرصه‌های مختلف را از مصادیق خشونت ارزیابی می‌کنند.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، اسفند ماه سال پیش از نهایی شدن تنظیم لایحه تامین امنیت اجتماعی زنان در مقابل خشونت در دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این لایحه پس از بررسی در قوه قضائیه “به سرعت” به مجلس ارجاع شود.

زهرا ساعی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس آبان ماه سال گذشته با انتقاد از این که این لایحه چند سالی است بلاتکلیف مانده گلایه کرده بود که “توجه به مسائل حوزه زنان و کودکان در اولویت مسئولان نیست”.

دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.