مکرون: ما برجام را ترک نمی‌کنیم چون آن را امضاء کرده‌ایم

چهارشنبه, 5ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن


امانوئل مکرون (جلو) در حالی که پل رایان (بالا راست) رئیس مجلس نمایندگان و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور او را میزبانی می‌کردند برای اعضای کنگره سخنرانی کرد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در صحن علنی کنگره آمریکا تاکید کرد کشورش به دعوت ایالات متحده به مذاکرات برجام پیوست و اکنون که آن را امضاء کرده از آن خارج نخواهد شد مگر یقین یابد جایگزین ارزنده‌تری برای آن وجود دارد.

آقای مکرون که روز چهارشنبه (۲۵ آوریل) در حضور بیش از ۵۰۰ نماینده و سناتور آمریکایی در کنگره این کشور سخن می‌گفت همچنین از “ملی‌گرایی” انتقاد کرد و آن را تهدیدی برای پیشرفت جهان خواند.

او در این سخنرانی ضمن اشاره به اتحاد تاریخی میان فرانسه و آمریکا و ارزش های مشترک دو کشور در حفظ آزادی و دموکراسی، به چالش‌هایی که به گفته او جهان در آغاز قرن ۲۱ با آنها روبروست اشاره کرد و در بخشی جداگانه به توافق هسته‌ای با ایران هم پرداخت.

او گفت: “ما هم اکنون بک برنامه کاری برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران داریم به نام برجام. فرانسه برجام را که آمریکا بانی اصلی شکل‌گیری آن بود را امضاء کرد، حالا ما نمی‌توانیم همین‌طوری از آن خارج شویم. این درست است که این توافق‌نامه همه نگرانی‌ها را برطرف نمی‌کند اما ما نباید آن را بدون اطمینان یافتن از دستیابی به جایگزینی ارزشمندتر ترک کنیم. این موضع من است.”

“به همین دلیل هم فرانسه برجام را ترک نخواهد کرد؛ چرا که ما آن را امضاء کرده‌ایم. آمریکا و رئیس‌جمهور شما هم باید آن را قبول کند. آنچه من به دنبالش هستم این است که پس از حصول توافق با رئیس‌جمهور شما، کار را بروی یک توافق جامع‌تر آغاز کنیم که چهار رکن اساسی دارد: اجرای مفاد توافق فعلی؛ گسترش مفاد آن به پس از سال ۲۰۲۵؛ نظارت بر برنامه موشکی ایران و مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه… این چهار رکن که من در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل هم به آنها اشاره کردم مواردی است که نگرانی‌های موجه آمریکا و متحدان ما در منطقه (خاورمیانه) را هم برطرف خواهد کرد.”

آقای مکرون در ادامه سخنانش برای اعضای کنگره آمریکا تاکید کرد: “ما باید کار بروی این ۴ محور را فارغ از این که تصمیم آمریکا چه خواهد بود، آغاز کنیم و اجازه ندهیم که در خلاء غیاب یک چارچوب قانونی جنگ قدرت‌ها در خاورمیانه شکل بگیرد.”

‘ملی‌گرایی و انزوا فقط هراس مردم را افزون می‌کند’

رئیس‌جمهوری فرانسه در آغاز سخنان امروز خود همچنین به نظم جهانی در قرن ۲۱ و نقش آمریکا در حفظ آن اشاره کرد و گفت ایالات‌متحده که خود ابداع‌کننده مدیریت جهانی از طریق تشریک مساعی همه دول جهان بوده اکنون هم موظف به حفظ و اشاعه این دکترین است.

او گفت: “ملی‌گرایی و انزوا اگر چه ممکن است در کوتاه مدت وسوسه آمیز و راهگشا به نظر آید اما در نهایت چیزی جز هراساندن شهروندان در پی ندارد.”

ناظران این سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه را انتقادی آشکار از سیاست‌های ملی‌گرایانه دونالد ترامپ و خروج آمریکا از پیمان‌های بین‌المللی طی یک سال گذشته ارزیابی کرده‌اند.

آقای مکرون که روابط صمیمانه‎ای با دونالد ترامپ برقرار کرده چند روزی است که به همراه همسرش به واشنگتن آمده و به عنوان نخستین رهبر جهان رسما میهمان کاخ‌سفید و رئیس‌جمهور آمریکا شده است.

او در ادامه سخنانش هشدار داد که اگر غرب تهدیدهای جدیدی که به گفته او ارزش‌هایی چون آزادی و دموکراسی را تهدید می‌کند را جدی نگیرد، آن وقت نهادهایی چون سازمان ملل متحد و ناتو نخواهند توانست ماموریت‌شان را برای حفظ صلح جهانی انجام دهند.

آقای مکرون در زمینه تجارت جهانی هم با انتقاد از تنش‎های اخیر در زمینه وضع تعرفه‌ها گفت به نظر او “جنگ تجاری” پاسخ مناسبی برای اختلاف‌ها نیست و تنها به “بیکاری و افزایش قیمت‌ها” می‌انجامد و به گفته او مرجع مناسب برای حل این اختلاف‌ها نهادهایی چون سازمان تجارت جهانی است که “خود کشورها قوانین و مفاد آن را تدوین و بر سرش توافق کرده‌اند و حالا هم ملزم به رعایت آن هستند”.

آقای ترامپ چند هفته پیش و همزمان با وضع تعرفه‌های جدید برای واردات فولاد و آلومینیوم گفته بود از نظر او “جنگ تجاری لزوما بد نیست و آمریکا به راحتی در آن برنده خواهد شد”.

آقای مکرون در جریان این سخنرانی بارها به فرازهایی از سخنان چهره‌های سرشناس تاریخ آمریکا و جهان اشاره کرد و از کسانی چون ابراهام لینکن، سیمون دوبوآر، ارنست همینگوی، روزولت و مارتین لوتر کینگ یاد کرد.

او در بخشی از سخنانش با اشاره به جمله معروف تئودور روزولت، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا گفت: “آزادی همیشه فقط یک نسل با نابودی فاصله دارد و برای همین هم باید همواره برای حفظ آن کوشید.”
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.