ضرب و شتم یک زندانی در زندان زاهدان

پنجشنبه, 6ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

مهدی نارویی زندانی محبوس در زندان مرکزی زاهدان که پیشتر توسط رئیس یکی از اندرزگاه‌های این زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دچار شکستگی انگشتان دست و آسیب دیدن صورت شده بود، امروز همراه با ضرب و شتم به قرنطینه این زندان منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، مهدی نارویی زندانی محبوس در زندان مرکزی زاهدان که پیشتر توسط رئیس یکی از اندرزگاه‌های این زندان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دچار شکستگی انگشتان دست و آسیب دیدن صورت شده بود، با ضرب و شتم به قرنطینه این زندان منتقل شد.

یک منبع مطلع با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “حدود دو ماه پیش مهدی توسط آقای علیزاده رئیس بند یک جوانان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بعد شکایت کرد و همینطور این موضوع رسانه‌ای شد که موجب شد مسئولان زندان با او لج شوند و از او کینه بگیرند”.

این منبع در ادامه افزود: “امروز مهدی به خاطر مشکلاتی که در این بند داشت به مراقب بند مراجعه کرد و گفت که من را ببرید پیش مدیر داخلی چون در این بند مشکل دارم و می‌خواست درخواست بدهد که بندش را جابه‌جا کنند، بعد که اجازه دیدن مدیر داخلی را به او ندادند با مسئول آنجا جر و بحثش شد و آنها هم الکی برایش نوشتند که به مسئولان توهین کرده و قلدربازی درآورده، این گزارش را که به مدیر داخلی دادند بعد از آن مهدی را فرستادند قرنطینه، درخواست مهدی این بوده که فقط جابه‌جایش کنند”.

این منبع ادامه داد: “مهدی مشکل اعصاب دارد و حتی جیره مصرف قرص اعصاب دارد اینجا، وقتی او را می‌بردند قرنطینه مقاومت کرد و آنها هم به دستش که مشکل داشت اول دستبند زدند و دستش که شکسته بود خونریزی کرد و به زور ضرب و شتم او را بردند قرنطینه، ما فکر می‌کنیم در این درگیری دوباره دستش شکسته، چون خیلی به شدت و با زور او را بردند، حتی موقع تحویلش به قرنطینه ماموران را سفارش کردند که در آنجا او را اذیت کنند”.

لازم به یادآوری است که مهدی نارویی زندانی محبوس در زندان مرکزی زاهدان، روز دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶، پس از اعتراض به مخالفت قاضی ناظر زندان با صدور مرخصی و درخواست خود مبنی بر ملاقات با وی، توسط “محمدعلی علیزاده رئیس اندرزگاه” به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. شدت ضرب و شتم در حدی بوده که موجب شکستگی انگشتان دست راست این زندانی و همینطور آسیب به سر و صورت او شد.

مهدی نارویی، ۲۰ ساله، فرزند رمضان مدت ۲ سال است که به اتهام “سرقت مسلحانه و محاربه” در بند یک زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شود.

هرانا مورخ ۱۱ اسفندماه سال گذشته گزارشی از خودکشی یک زندانی به نام “وحید صفرزهی” در زندان مرکزی زاهدان منتشر کرده بود که پس از اینکه چند بار تقاضای مرخصی‌اش رد شد با خوردن تیغ اقدام به خودکشی کرد منتشر کرده بود.

گفتنی است که همچنین طی درگیری هفته‌های گذشته در زندان مرکزی زاهدان دست‌کم دو تن از زندانیان (مرتضی عاشوری “آشوری” و عبدالستار سپاهی) به صورت تنبیهی به قرنطینه منتقل شده و توسط گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. ضرب و شتم ماموران به حدی خشن بوده که باعث شکستگی بینی و پارگی در صورت آقای عاشوری شده و وی به دلیل خونریزی به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شده است. همچنین طی این ضرب و شتم دندان جلویی آقای سپاهی نیز آسیب دیده است.

زندان زاهدان برای نخستین بار شاهد ضرب و شتم شدن زندانیان نیست. برای نمونه در تاریخ ۹ اسفندماه سال ۹۶ عبدالحکیم چاکری زندانی امنیتی که از ۲۰ ماه قبل در زندان مرکزی زاهدان در بازداشت موقت به سر می‌برد، پس از بازگشت از ملاقات حضوری در پی اعتراض به نحوه تفتیش بدنی، مورد توهین و ضرب و شتم پرسنل زندان قرار گرفت. مسئولان زندان او را عریان کردند، دست و پایش را بستند و مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند و علی‌رغم وضعیت نامناسب جسمی که داشت به مدت سه روز در هواخوری بند نگه داشتند.

حسن روحانی طی سال‌های اخیر و پس از روی کار آمدن دولت خود، بارها بر حفظ حقوق شهروندی و اجرای کلیه‌ی مواد منشور حقوق شهروندی تاکید کرده و در وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی خود در پیش از انتخابات نیز بر اجرای کامل این منشور تاکید داشته است، با این حال اما وعده‌های آقای روحانی در پنجمین سال رئیس‌جمهوری ایشان همچنان در حد شعار مانده و عملی نشده است.

در ماده‌ی ۶۴ این منشور درباره‌ی حقوق بازداشت‌شدگان، محکومان و زندانیان آمده است: “بازداشت‌شدگان، محکومان و زندانیان حق دارند که از حقوق شهروندی مربوط به خود از قبیل تغذیه مناسب، پوشاک، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ارتباط و اطلاع از خانواده،‌ خدمات آموزشی و فرهنگی، انجام عبادات و احکام دینی بهره‌مند باشند.”


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.