قانون» از تغییر مدیر شبکه سوم سیما و انتصاب یک فرد منتسب به جریان خاص به جای او گزارش می دهد: قالب کردن مدیرمیلی به رسانه ملی

شنبه, 8ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

فردی که سابقه‌ای در مدیریت صداوسیما نداشته و حتی تحصیلات وی نیز با رسانه همخوانی ندارد چرا باید در مهم‌ترین شبکه جانمایی شود؟!

قانون – انتصابی به نام جوانگرایی و به کام یک جریان خاص صورت گرفت و هفته گذشته با انتشار یک خبر به پایان رسید. پورمحمدی از شبکه سوم سیما رفت و جای خودش را به فروغی جوان داد؛ خبری که باعث خوشحالی طرفداران یک جریان خاص و البته تعجب بسیاری از فعالان حوزه رسانه، اهالی فرهنگ و هنر و سیاست شد. موضوعی که به نظر می رسد از به کارگیری سیاستی جدید در رسانه ملی خبر می دهد و پای دانشگاه مدیر ساز ایران را بیش از پیش به مدیریت صدا و سیما باز کرده باشد. روزنامه قانون در بهمن سال گذشته از خیزش نرم شخصی به نام علی فروغی، رییس سازمان بسیج صدا و سیما که در قالب یک برنامه ساز پای خود را به صدا و سیما باز کرد و در مدتی کوتاه به ریاست بسیج صدا و سیما رسید خبر داد که می خواهد به ریاست سازمان صداوسیما برسد. خبری که عده ای به خاطر انتشارش به روزنامه تاختند و تهدید به شکایت کردند. حال در کمتر از یک سال از انتصابش به این سمت، با حفظ سمت رییس شبکه سوم سیما شد تا خیز او برای رسیدن به ریاست سازمان صدا و سیما منطقی تر به نظر برسد.

پله هایی که طی نشد

اما علی فروغی کیست و چگونه خود را به ریاست یکی از مهم‌ترین شبکه های صدا و سیما رسانده است؟ علی فروغی اصل پیش از اینکه جای پورمحمدی را در مدیریت شبکه سه بگیرد، رییس مرکز بسیج صداو‌سیما و مدیر مرکز تخصصی معاونت فرهنگی- اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین بود. او از سال ۹۵ رییس مرکز بسیج سازمان صداوسیما شده و به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان»، با حفظ سمت مسئولیت جدید را بر عهده گرفته است. فروغی فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد حقوق عمومی دانشگاه امام‌ صادق(ع) است؛ دانشگاهی که به گفته برخی از نزدیکان مرحوم آیت ا… مهدوی کنی قرار بود تولید مدیر برای کشور کند. در سابقه مسئولیت‌های مدیر تازه‌رسیده شبکه سه، قائم‌مقامی بنیاد اندیشه‌های امام در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، فرماندهی پایگاه بسیج، عضویت در شورای معارف صدا و نیز شورا‌های عالی فیلم، پویانمایی و شورای عالی کتاب بسیج نیز به چشم می‌خورد. علی فروغی، سردبیری برنامه‌های مختلف رادیویی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی چند مستند تلویزیونی را نیز در کارنامه دارد که با رشته دانشگاهی وی هیچ ارتباطی ندارد.

گمانه زنی ها درباره یک انتصاب فامیلی

برخی رسانه های کشور از ارتباط فامیلی فروغی با غلامعلی حداد عادل، رییس پیشین مجلس شورای اسلامی و رییس فعلی بنیاد سعدی خبر می دهند. بنا بر این گمانه‌زنی ها، فروغی خواهرزاده همسر حداد عادل است و برخی از رسانه ها انتصاب او به ریاست شبکه سوم سیما را بی‌ارتباط با این موضوع نمی دانند.

حاشیه های یک مستند

یکی از مستنداتی که زمان مدیریت فروغی در بسیج صداوسیما به کارگردانی مهدی نقوی ساخته و با حاشیه‌های فراوانی همراه شد، «خارج از دید» بود. موضوع این مستند روایت انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و حوادث پس از آن بود که از پنجم تا نهم دی سال گذشته هرشب روی آنتن شبکه سه سیما رفت. شب نهم دی‌، در‌حالی‌که قرار بود پنجمین قسمت از این مستند ۱۰قسمتی پخش شود، پخش نشد. پس از این اتفاق، روزنامه «صبح‌نو» مدعی شد سیدمرتضی میرباقری، معاون سیمای سازمان صداوسیما، دستور توقف پخش این مستند را داده است. دو روز قبل از توقف تولید این مستند، یعنی هفتم دی‌، اعتراض‌هایی در مشهد رخ داده بود. برخی دلیل توقف پخش را همین اعتراض‌ها دانستند. محسن یزدی، مدیر مرکز مستند حوزه هنری، در یادداشتی به توقف پخش مستند «خارج از دید» از رسانه ملی انتقاد کرد و گفت: «این مستند ‌یک‌باره از کنداکتور حذف می‌شود، علتش هم لابد چیزی جز شلوغی‌های اخیر نمی‌تواند باشد؛ اما با چه‌استدلالی؟ کسی نمی‌داند». ادعایی که بی‌اساس هم نبود و با پخش دوباره خارج از دید در ۲۷ دی، همزمان با فروکش‌کردن اعتراض‌ها، بر صحت آن افزوده شد. با ادامه پخش خارج از دید حواشی آن نیز ادامه یافت.

ارتباط با تهیه کنندگان صدا و سیما

بنابر شنیده‌های «قانون»، فروغی‌اصل در مدتی که در صدا و سیما بوده با تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی، رابطه دوستانه‌ای برقرار کرده است؛ به گونه‌ای که حتی گفته می‌شود برخی از سوژه‌های برنامه‌ها با پیشنهاد او روی آنتن رفته و بررسی شده‌اند. این موضوع را می توان اینگونه تحلیل کرد که فروغی در زمان ریاستش بر سازمان بسیج صدا و سیما در حال گذراندن کارآموزی برای ورود به عرصه مدیریتی سازمان صدا و سیما بوده و حالا دیگر او نه به عنوان یک پیشنهاد دهنده که به عنوان یک تصمیم گیر قرار است شبکه سوم سیما را آنگونه که فکر می کند ،اداره کند.

جوانگرایی یا …؟

خبر انتصاب فروغی به ریاست شبکه سوم سیما و جایگزینی او به جای علی اصغر پورمحمدی باعث خوشحالی رسانه های یک جریان سیاسی خاص شد. اما در کنار خوشحالی این رسانه ها سوالی که برای بسیاری از فعالان رسانه ای و کاربران شبکه های اجتماعی پیش آمده این است که فروغی با چه سابقه ای به ریاست شبکه سوم سیما که مهم‌ترین شبکه سیما نیز محسوب می‌شود، رسید. یکی از کاربران شبکه های اجتماعی درباره این انتصاب نوشته است که«علی فروغی مدیر جدید شبکه سوم سیما، دانشجوی ورودی ۸۶ دانشگاه امام صادق(ع) است و با فرض ممتد خواندن تحصیلات وی تا مقطع کارشناسی ارشد، او سال ۹۲ از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است». این کاربر با این مقدمه نوشته است که اگر با فرض اینکه فروغی بلافاصله به خدمت سربازی رفته باشد، سال ۹۴ او خدمتش را به پایان رسانده و اگر همان سال هم به استخدام صدا و سیما در آمده، چگونه او در طول سه سال به ریاست یکی از مهم‌ترین شبکه های سیما رسیده است؟!

استاندارد های دوگانه برای جوانگرایی

در حالی رسانه های اصولگرا از انتصاب فروغی به عنوان یک جوانگرایی در سازمان صدا و سیما خوشحالند که این رسانه ها در چند ماه گذشته به شیوه‌های مختلف علیه برخی مدیران جوان تحصیلکرده در بهترین دانشگاه های دنیا ایستادند و انواع اتهامات را به سمت آن ها روانه کردند. استاندارد دوگانه ای که باعث می شود جوانان تحصیلکرده کشور از بازگشت به کشور و قرار گرفتن در عرصه های مدیریتی بترسند و فردی مانند فروغی با کمترین تجربه و تخصص به ریاست یک شبکه مهم در رسانه ملی می رسد و موجب خوشحالی این رسانه ها می‌شود.

یک فتح دیگر برای پایداری

نکته ای حائز اهمیت درباره انتصاب فروغی، فتح گام به گام و سنگر به سنگر شبکه های صدا و سیما و مناصب مهم تصمیم گیری در صدا و سیما توسط حامیان جبهه پایداری است. بعد از راه اندازی شبکه افق گام های این جریان برای دست درازی به شبکه های قدیمی صدا و سیما آغاز شد و حالا این جریان موفق شد بعد از فتح سنگرهای معاونت سیاسی و معاونت برون مرزی و مدیریت و تصدی چند شبکه داخلی و خارجی، به مدیریت شبکه سوم سیما هم دست پیدا کند.

پله پله تا ریاست سازمان

بر اساس شنیده‌ها ، فروغی قرار نیست در شبکه سوم سیما بماند و او بعد از سازماندهی این شبکه و بعد از کسب تجربه مدیریت یک شبکه، یکی از گزینه های احتمالی ریاست سازمان صدا و سیما خواهد بود. این به آن معنی است که گام های او برای رسیدن به ریاست سازمان صدا‌و‌سیما و کسب تجربه در حوزه مدیریتی یک به یک در حال طی شدن است؛آماده سازی مدیر جوانی که شاید به عنوان جوان‌ترین مدیر تاریخ صدا و سیما به ریاست رسانه ملی برسد.

و این رسانه ملی دوست نداشتنی

به نظر می‌رسد مدیران سازمان صدا و سیما مغلوب تصمیمات بدنه خود هستند. مدیران این سازمان از ضرغامی و سرافراز گرفته تا علی عسگری قدم در راه تصمیمات بدنه خود می‌گذارند. عبد ا…ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره مدیریت مدیران در سازمان صدا و سیما در مصاحبه ای به با روزنامه ایران گفته است که« در سال ۸۶ با آقای ضرغامی جلسه گذاشتیم و از ایشان خواستیم که در صداوسیما تغییراتی را در سیاستگذاری‌ها ایجاد کند اما ایشان با وجود وعده‌هایی که به ما داد، نتوانست این رویکرد را تغییر دهد؛ چون مدیریت او نیز بر صداوسیما تشریفاتی بود». صدا و سیما هر روز مخاطبانش را بیشتر از دست می دهد و به رسانه ای برای یک جریان خاص افراطی تبدیل می شود. سیاستی که دیگر نه از رسانه اثری خواهد گذاشت و نه از ملی بودن آن. باید دید روند تغییر سیاست های صدا و سیما تا چه زمانی و به چه سمتی پیش خواهد رفت. اینکه صدا و سیما به سمت مردمی و غیر جناحی شدن پیش خواهد رفت یا تسخیر توسط یک جریان سیاسی، سوالی است که باید در ماه های آینده منتظر جوابش ماند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.