نیاز مبرم احمدرضا جلالی به مراقبت‌های پزشکی و بی‌اعتنایی قوه قضاییه

دوشنبه, 10ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

عکسی از احمدرضا جلالی، پزشک و استاد دانشگاه که به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است روز ششم اردبیهشت ماه از داخل زندان اوین منتشر شد که نشان از کاهش شدید وزن او در طی دو سال زندان می‌دهد. ویدا مهران‌نیا همسر او درباره وضعیت او و عکسی که خبرساز شد به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «اگر شما عکسی از قبل از زندان او را کنار عکس حاضر بگذارید متوجه تفاوت زیاد می‌شوید حتی اگر دو عکس را با هم مقایسه هم نکنید، عکس حاضر نشان از تصویر مردی بیمار می‌دهد که به شدت نیاز به مراقبت پزشکی دارد.»

ویدا مهران‌نیا به کمپین گفت: «خانواده احمدرضا، وکیلش و خودش از داخل زندان چندین بار درخواست انتقال به بیمارستان و آزمایش داده‌اند، چندین بار دولت سوئد از ایران درخواست کرد تا شرایط درمان برای احمدرضا فراهم شود، مادرش بارها به مسوولان اعلام کرد خودش تمام هزینه‌ها را پرداخت می‌کند فقط او را برای معالجه بفرستند اما متاسفانه هیچ اعتنایی نشده، اگر اتفاقی برای احمدرضا بیفتد چه کسی مسوولیتش را می‌پذیرد؟ چرا چنین آزار و اذیت‌های مضاعفی صورت می‌گیرد.»

خانم مهران‌نیا در ادامه گفت: «فقط قبل از عید دو آزمایش از طریق پزشک قانونی از او انجام شد که جوابی یکی از آزمایش‌ها یک ماه و اندی بعد روز پنجم اردبیهشت به دستش رسیده است که نشان می‌دهد تعداد گلبول‌های سفیدش از حد متوسط پایین‌تر است و این خیلی خطرناک است. احمدرضا باید سریع بستری شود. مضاعف بر اینکه او نیاز به جراحی فتق هم دارد.»

ویدا مهران‌نیا درباره اینکه دلیل مخالفت قوه قضاییه برای انتقال احمدرضا جلالی به بیمارستان چیست، گفت: «مدت‌ها می‌گفتند قاضی صلواتی که قاضی پرونده همسرم است با خروج او از زندان مخالفت کرده، اما از قبل از عید می‌گفتند او را هم خواهیم برد اما تاکنون نبردند. دو آزمایش از او گرفتند که جواب یکی از آنها، یک ماه و اندی پس از انجام آزمایش پنجم اردبیهشت ماه به دستش رسیده و دیگری که مربوط به آزمایش تیروئید است هنوز اعلام نشده است.»

پیش از این بارها همسر و مادر احمدرضا در گفت‌وگو با رسانه‌ها از مقامات ایران خواستار انتقال او به بیمارستان و مداوا شده‌ بودند. با این حال هنوز از انتقال او به بیمارستان به دلایل نامشخص جلوگیری می‌شود

پیش از این زینب طاهری وکیل او در گفت‌وگویی با کمپین در تاریخ ۲۹ دی ۹۶ گفته بود «قاضی ابوالقاسم صلواتی» از خروج او از زندان «حدود پنج ماه» است ممانعت کرده است: «متاسفانه احمدرضا وضعیت خوبی ندارد. با اینکه غذا می‌خورد اما روز‌به‌روز لاغرتر می‌شود. خودش پزشک است و می‌گوید احتمالا در دستگاه گوارشش توموری شکل گرفته، پزشک زندان او را معاینه کرده و گفته باید یک سری آزمایش بیرون زندان انجام دهد اما تاکنون قاضی صلواتی با خروج او از زندان و مداوا مخالفت کرده است.»

همچنین نجیبه مرتضوی، مادر آقای جلالی در گفت‌وگویی با کمپین در تاریخ ۲۲ اسفند ۹۶ در اعتراض به عدم انتقال فرزندش به بیمارستان گفت: «اعدام احمدرضا هزینه دارد. آنها نمی‌خواهند او را اعدام کنند. اما می‌خواهند او با همین بیماری در گوشه زندان بماند، هر روز بدتر بدتر شود تا بمیرد و بعدش بگویند دیدید جهان، خودش مرد ما که او را اعدام نکردیم. اما من دارم می‌گویم که بارها شفاهی و کتبی از مسوولان از رییس جمهور و رییس قوه قضاییه خواسته‌ام که او را خواهشا به بیمارستان بفرستند، تمام هزینه‌هایش را هم خودم پرداخت می‌کنم. اما نزدیک به شش ماه است که جوابی نداده‌اند.»
احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و پس از آن به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلول‎های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد.

او از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «فساد فی الارض» از طریق جاسوسی برای دولت متخاصم اسراییل به اعدام محکوم شد. این حکم ۲۹ مهرماه به وکیلش اعلام شد و کمتر از دو ماه پس از آن شعبه یک دیوان عالی کشور نیز این حکم را علیرغم اعتراضات عینا تایید کرد.

این پژوهشگر پیش از بازداشت در پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵، بارها برای شرکت در سمینارها و ورک شاپ‎های علمی و تخصصی به دعوت دانشگاه تهران و هلال احمر به ایران سفر کرده و هیچگاه مشکلی برایش فراهم نشده‎ بود.

۱۷۵ برنده جایز نوبل در نامه‌ای به نماینده ایران در سازمان ملل در تاریخ ۲۶ آبان ماه خواستار آزادی هر چه سریع‌تر احمدرضا جلالی از زندان و بازگشت او به نزد خانواده‌اش شده‌اند. این تعداد برنده جایزه نوبل در نامه‌ای خطاب به غلامعلی خوش‌رو، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نامه نوشته‌اند که آنها نمی‌توانند در مقابل بازداشت و حکم اعدام یک محقق ساکت بمانند. آنها خواستار آزادی احمدرضا جلالی، محقق و پزشک محکوم به اعدام شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.