شعله سعدی: خروج آمریکا از برجام می‌تواند به فروپاشی جمهوری اسلامی بیانجامد

سه شنبه, 18ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

در پاسخ به این سئوال که خروج آمریکا از برجام چه نتایج فوری برای ایران در پی خواهد داشت، قاسم شعله سعدی، حقوقدان مقیم ایران و نمایندۀ پیشین مجلس شورای اسلامی ایران، گفته است : مهمترین نتیجۀ این احتمال یک شوک بزرگ به اقتصاد آسیب دیدۀ ایران است که می تواند نهایتاً به فروپاشی جمهوری اسلامی بیانجامد. قاسم شعله سعدی به رادیو بین‌المللی فرانسه گفته است :

فوری ترین اثر خروج آمریکا از برجام یک شوک بزرگ اقتصادی و مالی برای ایران است و این را تلاطم های اخیر و جاری بازار ارز در کشور به وضوح نشان می دهد، به طوری که هم اکنون دلار به قیمت بیش از هفت هزار تومان نیز معامله می شود، البته اگر بتوان دلاری در بازار ایران پیدا کرد.

طبیعی است که این شوک اقتصادی نوعی فشار سنگین به دولت نیز هست و اصولگرایان می توانند به دولت حسن روحانی خرده بگیرند که چرا اساساً در ماجرای برجام به آمریکایی ها اعتماد کرد، هر چند مردم باید بدانند که مسئولیت برجام بیش از هم بر عهدۀ خود آیت الله خامنه ای است. زیرا، بر اساس نص قانون اساسی، رهبر جمهوری اسلامی ایران تعیین کنندۀ سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران است و تحت نظارت شخص او این سیاست ها اجرا می شود.

به بیان دیگر، برجام زمانی اجرا شد که آقای خامنه ای اعلام کرد که نرمش قهرمانانه انجام می دهد. البته، من گمان می کنم که رهبر جمهوری اسلامی ایران تصمیم بسیار خوبی گرفت در قضایا برجام گرفت…

باری، من فکر می کنم که آثار اقتصادی خروج آمریکا از برجام بسیار سنگین و فراگیر خواهد بود. زیرا، همه چیز بر اساس نرخ دلار در ایران ارزیابی می شود.

نباید از یاد برد که این شوک سنگین به بدنۀ اقتصاد آسیب دیده ای وارد خواهد شد که تا هم اکنون برغم مشکلات سنگین سرپا مانده است. این شوک می تواند محرک تشدید تنش ها و اعتراض های اجتماعی باشد که از دی ماه گذشته در ایران آغاز شده است. بنابراین، من حتا بعید نمی دانم که شوک اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام به فروپاشی جمهوری اسلامی نیز منجر شود.

مشکل بزرگ برجام این است که انتظارات بسیار بالایی در نزد مردم برانگیخت بی آنکه دستاورد چندانی از آن عاید جامعه شود.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.