خامنه‌ای: نه اروپا قابل اعتماد است و نه برجام قابل دوام

چهارشنبه, 19ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

بقلم ناصر اعتمادی

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در نخستین واکنش به خروج آمریکا از برجام، خطاب به مقامات کشور گفت که نه آمریکا قابل اعتماد است، نه اروپا. او گفت که خروج آمریکا از برجام اثبات پیش بینی او است که همواره چه به صورت علنی و چه در جلسات خصوصی با مقامات حکومت اسلامی ایران بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا تأکید کرده است.

آیت الله علی خامنه ای در جای دیگری از سخنانش تلویحاً خطاب به حسن روحانی و مسئولان همسو با او گفت : “حالا گفته می شود با سه کشور اروپایی برجام را ادامه می دهیم. من به این سه کشور هم اعتماد ندارم؛ به این‌ها اعتماد نکنید.” علی خامنه ای خطاب به مقامات دولتی تأکید کرد : “اگر می خواهید با کشورهای اروپایی قرارداد بگذارید تضمین عملی بگیرید وَالّا کشورهای اروپایی هم همان کار آمریکا را خواهند کرد.” علی خامنه‌ای سپس تصریح کرد :”اگر نتوانستید تضمین عملی بگیرید، دیگر نمی شود برجام را ادامه داد.”

آیت الله خامنه ای مدعی شد که او همواره تأکید کرده که برای آمریکا مسئلۀ اصلی نه برنامۀ هسته ای ایران، بلکه موجودیت نظام اسلامی بوده به طوری که اکنون مسئلۀ حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه و سوریه و موشک های بالستیکی این کشور را پیش می کشند. علی خامنه ای تصریح کرد : “اگر این‌ها را قبول بکنیم مسئله تمام نخواهد شد، مسئلۀ دیگری را شروع می کنند.”

در اظهاراتی مشابه، محمدعلی جعفری، فرماندۀ سپاه پاسداران گفت که خروج آمریکا از برجام نشانۀ این است که این کشور “برای هیچگونه مذاکره ای قابل اعتماد نیست.” فرماندۀ سپاه پاسداران همین داوری را به کشورهای اروپایی امضاکنندۀ برجام تعمیم داد و گفت : “اروپایی ها بین آمریکا و ایران، آمریکا را برمی گزینند. چرا که آنها وابسته به آمریکا هستند و نمی توانند مستقل و آزادانه تصمیم بگیرند.”

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت : اگر اروپا و کشورهای مهم مانند روسیه و چین خلاء ناشی از خروج آمریکا از برجام را پُر کنند، شاید راهی برای ادامۀ برجام باشد. در غیر این صورت علی لاریجانی تهدید کرد که جمهوری اسلامی ایران نه فقط فعالیت های هسته ای گذشته اش را از سرخواهد گرفت، بلکه هیچ تعهدی نخواهد داشت که در این فعالیت ها به جایگاه پیشین خود بسنده کند. با این سخن، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تلویحاً تأئید کرد که اینبار از نگاه جمهوری اسلامی ایران ازسرگیری فعالیت های اتمی، به منزلۀ دستیابی به توانایی تولید سلاح هسته ای است.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز گفت که اگر برجام از این پس تأمین کنندۀ منافع ایران نباشد، جمهوری اسلامی ایران یا از آن احتمالاً خارج خواهد شد، یا “اقدامات دیگری را انجام خواهد داد.”

علی مطهری در جای دیگری از سخنانش از گرایش های حکومت اسلامی خواست که به بهانۀ خروج آمریکا از برجام به “تسویه حساب سیاسی” متوسل نشوند.

ناصر موسوی لارگانی، نمایندۀ فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، امروز طی تذکری در نشست علنی مجلس گفت : ماندن در برجام از این پس به سود جمهوری اسلامی ایران نیست. او کشورهای اروپایی را بردۀ آمریکا خواند و افزود که آنها نیز نهایتاً با سیاست ها و اقدام های آمریکا علیه ایران همسو خواهند شد.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.