هشدار کاخ سفید درباره «خیره سری‌های» ایران در قبال عربستان و اسرائیل

شنبه, 22ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

کاخ سفید روز جمعه ۲۲ اردیبهشت از «خیره سری های» ایران در قبال عربستان واسرائیل انتقاد کرده و هشدار داده است این رفتارها تهدیدی جدی برای ثبات خارومیانه هستند.

این بیانیه پس از آن منتشر شده که اسرائیل روز پنجشنبه نیروی قدس سپاه پاسداران رامتهم کرد که از خاک سوریه دستکم ۲۰ راکت به سمت منطقه بلندی های جولان تحت کنترل اسرائیل شلیک کرده است. اسرائیل می گوید، در واکنش به این اقدام مواضع نیروهای سپاه پاسداران ایران در سوریه را هدف قرار داده است.

در بیانیه سخنگوی کاخ سفید آمده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در حالی که مردم ایران قربانی اقتصادی زمینگیر هستند، منابع را صرف صدور نفوذ بی ثبات کننده در سراسر خاور میانه می کند.»

این بیانیه اضافه کرده است:« تنها این هفته سپاه پاسداران راکت هایی را به سوی شهروندان اسرائیلی پرتاب کرد و [جنگجویان]نیابتی ایران در یمن موشک بالیستیکی را به سوی ریاض پرتاب کردند.»

کاخ سفید تصریح کرده است: این اقدامات شاهد بیشتری هستند درباره اینکه اقدامات خیره سرانه حکومت ایران خطری جدی را متوجه صلح و امنیت منطقه ای می کند.

در پایان این بیانیه آمده است:«زمان آن است که کشورهای مسئول بر ایران فشار وارد کنند تا این رفتار خطرناک را تغییر دهد.»

شبه نظامیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران در ماههای اخیر چندین بار موشک هایی به سوی نقاط مختلف عربستان سعودی شلیک کرده اند. این حملات بخشی از درگیریهای دو طرف در جنگ سه ساله یمن است که به اعتقاد بسیاری به یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی بدل شده است.

از سوی دیگر تنش بین اسرائیل و ایران نیز در سوریه تشدید شده است. ایران و حزب‌الله لبنان که از حمایت تهران برخوردار است به حکومت بشار اسد در جنگ داخلی این کشور کمک می‌کنند. در ماه‌های گذشته گزارش‌های مختلفی در مورد حملات منتسب به اسرائیل به «اهداف ایرانی سوری» منتشر شد.

به گزارش رویترز، از حمله اخیر اسرائیل به سوریه به عنوان گسترده ترین حمله این کشور در جریان داخلی سوریه یاد شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه پنجشنبه در یک پیام ویدیویی، عملیات نظامی کشورش در سوریه را «بسیار وسیع» نامید و گفت ایران «از خط قرمز عبور کرده بود» و افزود که اسرائیل به هر تعرضی «واکنشس صد بار شدیدتر» نشان خواهد داد؛ او از سوریه هم خواست بیش از این خود را به خطر نیندازد.

این در حالی است که فرماندهی کل ارتش سوریه پنجشنبه در بیانیه‌ای بدون اشاره به این که حملات راکتی به اسرائیل از سوی چه عواملی صورت گرفته، تنها به «تجاوزات بیشتر دشمن» به سوریه و کشته شدن سه تن و برخی آسیب‌های ناشی از حملات هوایی اسرائیل اشاره کرد.

در این میان، جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که حملات راکتی پنجشنبه به اسرائیل از سوی سوریه انجام شده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، جمعه گفت حملات اسرائیل «به بهانه‌های خودساخته و بی‌پایه و اساس صورت گرفته» و «دفاع متقابل» حق سوریه بوده است.

با استفاده بیانیه کاخ سفید و گزارش های رادیو فردا؛ خ.ک

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.