وزارت ارتباطات ایران مسدودسازی فیلترشکن‌ها را آغاز کرد

چهارشنبه, 26ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید که این وزارتخانه بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی مسدودسازی فیلترشکن‌ها در ایران را آغاز کرده است.

محمد جواد آذری جهرمی «توسعه» فیلترشکن‌ها را از جمله «اهداف آمریکا» برای به گفته او، «براندازی» نظام جمهوری اسلامی خوانده است.

وی روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت گفت که یکی دلایل مخالفت دولت با مسدودسازی تلگرام، «فراگیر شدن» فیلترشکن‌ها و «توجه عده زیادی از مردم» به آنهاست.

آقای آذری جهرمی تاکید کرد که فیلترشکن‌ها «نتایج به مراتب مخرب‌تر امنیتی» از تلگرام دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران همچنین مدعی شد که «توسعه استفاده از فیلترشکن‌ها از اهداف دشمنان به خصوص آمریکا برای براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی ایران است».

آقای آذری جهرمی همچنین اعلام کرد که مسدود شدن فیلترشکن‌ها با مصوبه شورای عالی فضای مجازی انجام می‌شود.

وی اعلام نکرده که این مصوبه شورای عالی فضای مجازی پیش از فیلترینگ تلگرام تصویب شده است یا پس از آن.

سخنان آقای آذری‌جهرمی درباره مسدود شدن فیلترشکن‌ها با مصوبه شورای عالی فضای مجازی در حالی بیان شده که حسن روحانی پیش از این اعلام کرده بود که «دست وزیر ما روی دکمه فیلتر نخواهد رفت».

همچنین پس از انتشار حکمی قضایی درباره مسدود شدن تلگرام، رئیس‌جمهوری ایران از این تصمیم انتقاد کرد و با انتشار متنی در اینستاگرام خود نوشت: «مسدودسازی اخیر تلگرام نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است».

بر اساس گزارش‌ها، پس از مسدود شدن تلگرام در ایران استفاده از فیلترشکن‌ها برای استفاده از این پیام‌رسان افزایش یافته است.

در همین حال غلام‌علی جعفرزاده، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، به نقل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده بود که پس از مسدودسازی تلگرام در ایران تنها یک میلیون نفر از آن خارج شده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنان روز سه‌شنبه خود تاکید کرد که فراگیر شدن فیلترشکن‌‌ها «مطلوب کسانی است که همواره به دنبال براندازی» جمهوری اسلامی بودند.

وی مدعی شد که «توسعه فیلترشکن‌ها برنامه وزارت خارجه آمریکا » در سال ۸۹ بوده و «حتی گوشی‌های اپل را به نوعی در بازار ایران عرضه می‌کرد که بدون فیلترشکن کار نکنند».

پیش از این نیز مقامات قوه قضائیه ادعاهایی شبیه به اظهارت آقای آذری جهرمی مطرح کرده بود.

از جمله دادسراى عمومى و انقلاب تهران در سال ۸۸ با متهم کردن آمریکا به راه انداختن «جنگ‌ سایبرى» علیه جمهورى اسلامى ایران و تاسیس چند شبکه به این منظور، اعلام کرده بود که ۳۰ نفر را در این ارتباط بازداشت کرده است.

همچنین سخنان آقای آذری جهرمی در حالی بیان شده که شرکت اپل شرکت مستقلی است و سال ۹۵ نیز به درخواست پلیس فدرال آمریکا‌، اف‌بی‌آی، برای ارائه نرم‌افزار لازم برای باز کردن قفل آیفون رضوان فاروق و همسرش، عاملان یک حمله تروریستی، تن نداده بود.

مدیر اپل تأکید کرده بود که این شرکت درخواست اف‌بی‌آی را رد می‌کند زیرا به اعتماد کاربران به تجهیزات اپل لطمه می‌زند و از این به بعد، به نهادهای امنیتی نیز امکان می‌دهد که به اطلاعات هر شهروند دیگر به سهولت دسترسی یابند.

در نهایت این مناقشه پس از آنکه اف‌بی‌آی، بدون کمک شرکت اپل قفل این تلفن را باز کرد، پایان یافت.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایسنا و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.