ماکرون: به خاطر ایران، درگیر یک جنگ راهبردی- تجاری با آمریکا نخواهیم شد

جمعه, 28ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در یک مصاحبه خبری در صوفیه / عصر پنجشنبه ۱۷ مه /۲۷ اردیبهشت

بقلم شاهرخ بهزادی
در حالی که اتحادیه اروپا در حال تلاش برای احیای قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا و اتخاذ تدابیری است که شرکت های اروپایی را در تعامل با بازار ایران حمایت کرده و اثر تحریم های فراسرزمینی آمریکا علیه شرکت های اروپایی را بی اثر کند و یا کاهش دهد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه عصر پنجشنبه ۱۷ مه /۲۷ اردیبهشت در یک مصاحبه خبری در صوفیه، پایتخت بلغارستان گفت: “ما مبدل به متحد ایران علیه آمریکا نخواهیم شد و خود را درگیر یک جنگ راهبردی- تجاری با آمریکا بر روی مسئله ایران نخواهیم کرد.”

امانوئل ماکرون همچنین گفت: ” رهبران اتحادیه اروپا به طورجمعی خواستارحفظ توافق اتمی با ایران و منافع حاصل از این توافق برای ایران و اروپا هستند. ما همچنین خواستار حفظ منافع شرکت های اروپایی در ایران هستیم، ولی با وجود این خواست، ما شرکت های آمریکایی را به خاطر ایران تحریم نکرده و با آنها به مقابله تجاری نخواهیم پرداخت. این کار منطقی نیست. این رویکرد، حتی از نقطه نظر راهبردی- سیاسی با اهداف ما مطابقت ندارد.هدف نهایی رسیدن به یک توافق گسترده با ایران به نحوی است که بتوانیم امضای آمریکا را نیز کسب کنیم.”

امانوئل ماکرون در خصوص اقدام اروپا برای حفاظت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا گفت: کمیسیون اروپا پیشنهاد فعال کردن دوباره قانون موسوم به مسدود کردن تحریم های آمریکا مصوب سال ۱۹۹۶ و همچنین حمایت بانک سرمایه‌گذاری اروپایی را از شرکت های اروپایی که با ایران تعامل می کنند مطرح کرده و ما هم از آن حمایت کردیم. وی افزود که در اینجا، فقط بحث ایران مطرح نیست، بلکه موقعیت اتحادیه اروپا، اجرا و عملیاتی کردن مواضع اتحادیه اروپا است.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: در صورتی که آمریکا به موازین چندجانبه احترام بگذارد، می‌توانیم درباره اصلاحات سازمان تجارت جهانی و مسائل دیگر گفت‌وگو کنیم. در غیر اینصورت برای دفاع از منافع اتحادیه اروپا، به ساز و کارهای سازمان تجارت جهانی متوسل خواهیم شد.

در همین حال، خبر احیای قانون مقابله با تحریم‌های آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ مه از سوی ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، و در اجلاس سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صوفیه اعلام شده است.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.