تهدید صالحی به احتمال از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی در صورت شکست برجام

یکشنبه, 30ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن


به ترتیب از چپ: علی‌اکبر صالحی، میگل آریاس کانیته

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه ۲۹ اردیبهشت پس از دیدار با کمیسر انرژی اتحادیه اروپا هشدار داد در صورتی که برجام شکست بخورد ایران گزینه‌های مختلف و از جمله از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را پیش رو دارد.

برپایه برجام ایران متعهد شده است که اورانیوم را تنها تا ۳.۶ درصد غنی‌ کند.

با این حال، علی‌اکبر صالحی ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اجرا کند.

میگل آریاس کانیته، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، نیز روز شنبه در کنفرانس خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «ما پیامی به دوستان ایرانی خود فرستادیم که تا وقتی آنها به توافق (هسته‌ای) پایبند باشند، اروپایی‌ها هم … به تعهد خود عمل خواهند کرد. ایرانی‌ها همین حرف را به ما زدند».

کمیسر انرژی اروپا که ساعاتی پس از از ابلاغ قانون انسداد تحریم‌ها توسط کمیسیون اروپا به ایران سفر کرد، در ادامه گفت: «ما تلاش خواهیم کرد که جریان تجارت با ایران را شدت بخشیم که برای اقتصاد ایران بسیار مثبت بوده است».

آقای صالحی نیز ضمن ابراز امیدواری به حفظ برجام، اظهار داشت تا زمانی که اروپایی‌های وعده‌های خود را عملی نکنند «خیلی نمی‌توانیم با قوت صحبت کنیم».

وی گفت: قرار شد (قانون مربوط به) مسدودسازی که به قانون سال ۱۹۹۶ اتحادیه اروپا بر می‌گردد را مجدد احیا کنند که به طور جد این مسئله در حال پیگیری است.

کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد که روند احیای «مقررات انسداد» را برای محافظت از منافع شرکت‌های اروپایی در ایران در مقابل تحریم‌های ایالات متحده آغاز کرده است.

مقام‌های اروپایی گفته‌اند که توسل به «مقررات انسداد» برای بی‌اثر کردن خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران صورت می‌گیرد؛ آمریکا در دوره‌ای ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه قصد دارد بخش نفت و مبادلات مالی ایران را هدف تحریم‌های ثانویه خود قرار دهد.

«مقررات انسداد»، شرکت‌های اتحادیه اروپا را از رعایت تحریم‌های آمریکا منع می‌کند و حکم هیچ دادگاهی را برای اجرای مجازات‌های آمریکا، به‌رسمیت نمی‌شناسد.

کمیسیون اروپا می‌گوید که تمهیدات پیش‌بینی شده ظرف دو ماه به اجرا گذاشته می‌شود، مگر آنکه پارلمان اروپا یا دولت‌های اروپایی رسماً این مقررات را رد کنند.

در همین حال، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران که در مذاکرات با کمیسر انرژی اتحادیه اروپا حضور داشت به خبرنگاران گفت اروپا به دنبال ایجاد روشی برای انجام مبادلات بانکی و فعالیت شرکت‌ها بدون توجه به تحریم‌های آمریکا است.

کمیسیون اروپا روز جمعه از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تمهیدات لازم برای مبادله مستقیم با بانک مرکزی ایران را انجام دهند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.