ماجرای سرقت اسناد محرمانه از دفتر ریاست‌جمهوری ایران در لاهه

یکشنبه, 30ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

تسنیم: سرقت از دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری در لاهه تایید شد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، بر اساس اعلام برخی رسانه‌ها، حدود سه شب پیش دفتر حقوقی ریاست جمهوری کشورمان در لاهه که کلیه اسناد طبقه بندی شده محرمانه، با رویکرد حقوقی ایران در قبال اقدامات خصمانه آمریکا و غرب علیه ایران در آنجا نگهداری و پیگیری می‌شد، مورد هجوم و دستبرد افراد ناشناس قرار گرفت و به سرقت رفت.

یکی از خبرگزاری‌ها در تشریح خبر خود در این باره نوشت که در جریان این سرقت علاوه بر اسناد طبقه بندی شده، کلیه وجوه نقدی که رقم قابل توجهی بوده و در گاو صندوق این مرکز نگهداری می‌شد، نیز به سرقت رفته است.

این خبرگزاری همچنین نوشته است: ‌ این اتفاق در شرایطی رخ داد که ایران در آستانه پیگیری طرح دعوای از آمریکا در خصوص پرونده سرقت ۲ میلیارد دلاری و تعرض آنها به اموال جمهوری اسلامی از سوی ایالات متحده بوده است.

از سوی دیگر یک خبرگزاری دولتی امروز از قول یک منبع آگاه نوشت که خبر به سرقت رفتن اسناد طبقه بندی شده و محرمانه ایران، در پی سرقت از دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری کشورمان در لاهه، تکذیب می‌شود.

بر همین اساس در تماس خبرنگار تسنیم به دفتر امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری به وی اعلام شد که تا ساعاتی دیگر این مرکز اطلاعیه‌ای رسمی در این باره منتشر می‌کند.

با این حال خبرنگار تسنیم کسب اطلاع کرده است که اصل موضوع سرقت از دفتر ایران در لاهه درست بوده اما درباره سرقت اسناد طبقه‌بندی هنوز ابهام وجود دارد.

یک خبرگزاری دولتی نیز در این باره در توضیح خبر سرقت از دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری کشورمان در لاهه نوشته است: در سرقت صورت گرفته که صبح چهارشنبه ساعت ۵ رخ داد و بلافاصله پلیس در جریان آن قرار گرفت و از محل بازدید کرد، به هیچ وجه اسناد و مدرکی سرقت نشده است و سارقان تنها مقداری پول را به سرقت برده‌اند.

به گزارش تسنیم، ‌ مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری، یکی از واحدهای نهاد ریاست جمهوری است که بر اساس تصویب نامه شماره ۴۳۶۵۲/م مورخ ۲۳/۰۱/۱۳۶۱ مستقیماً زیر نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کند. نام این مرکز، پیش از این «دفتر خدمات حقوقی بین المللی جمهوری اسلامی» بوده است و از سال ۱۳۸۸ به «مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری» تغییر یافته است. مطابق بند ۸ تصویب نامه مذکور، وظیفه و مأموریت اصلی مرکز عبارت است از برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر دعاوی و داوری‌های له و علیه دستگاه‌های دولتی در مراجع خارجی و بین المللی.

***

تکذیب خبر سرقت اسناد محرمانه از دفتر ریاست‌جمهوری ایران در لاهه

ایسنا ـ روابط عمومی مرکز امور حقوقی بین­ المللی نهاد ریاست جمهوری با صدور اطلاعیه‌ای به ارائه توضیحاتی درباره ورود سارقان به دفتر حقوقی ریاست‌جمهوری کشورمان در لاهه پرداخت.

به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: در بامداد چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ بخشی از ساختمان اجاری محل استقرار شعبه لاهه، مورد سرقت قرار گرفته و مقداری وجوه نقد (کمی بیش از صد هزار یورو) که برای امور جاری شعبه مورد استفاده بوده، به سرقت رفته است اما سارق یا سارقین کار را ناتمام رها کرده و با به‌جا گذاشتن مقداری از وسایل خود و مقداری از وجوه سرقتی، محل را ترک کرده­‌اند.

مسئولین شعبه بلافاصله پس از اطلاع مراتب را به پلیس گزارش کردند و مأموران پلیس هم در محل حضور یافتند و با بررسی تخصصی و فنی محل و آثار به‌جامانده از سارقین، گزارش‌های لازم را تهیه و نتیجه را اعلام خواهند نمود. ضمناً همزمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه نیز در جریان قرار گرفته و اقدامات لازم را انجام دادند و اوضاع تحت کنترل می­‌باشد.

این اطلاعیه با اشاره به انتشار برخی اخبار درباره این اتفاق، خاطر نشان کرد: به موجب بررسی­ هایی که تاکنون انجام شده، بخش بایگانی و اسناد و مدارک شعبه و نیز رایانه‌های آن مورد سرقت و دستبرد قرار نگرفته است و اخباری که در بعضی سایت‌ها در این زمینه منتشر شده، مطابق با واقع نیست.
از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.