رئیس دادگستری استان فارس: ۲ کشته و ۴۸ مصدوم در حوادث کازرون

یکشنبه, 30ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

شرق: بعد از حوادث چند روز گذشته در کازرون، رئیس کل دادگستری استان فارس از تشکیل «کمیته‌ مشترک برای تحقیق به‌منظور شناسایی عوامل وقایع کازرون» خبر داد و گفت که دو نفر در این حوادث کشته و ۴۸ نفر مصدوم شده‌اند. به گزارش ایسنا، علی القاصی‌مهر تأکید کرد: «تجمعات اخیر بدون مجوز و غیرقانونی بوده و به پرونده مرتکبان و کسانی که از این فضای احساسی و تجمعی سوءاستفاده و به جان و مال مردم تعرض کرده و اموال عمومی، دولتی و خصوصی را تخریب کرده، یا آتش زده‌اند در اسرع وقت رسیدگی و برخورد قاطع و قانونی با آنان انجام می‌شود». او افزود: «علی‌رغم چندین مرحله تجمعات اعتراضی در سطح شهرستان کازرون، دستگاه قضائی از هرگونه برخورد قضائی خودداری کرده و دستورات لازم را به دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی جهت به‌کارگیری اقدامات پیشگیرانه بدون احضار افراد، صادر و تصریح و تأکید کرده از متنفذان، علما و افراد اثرگذار در راستای ارشاد قانونی و توجیه و هدایت معترضان به سمت آرامش و تمکین از قانون و هشدارهای قانونی استفاده شود». او عنوان کرد: «در تجمعی که روز چهارشنبه، بیست‌وششم اردیبهشت، حادث شد دستگاه‌های ضابط اعم از نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی در صحنه تجمعات حضور داشتند و سعی کردند که ضمن کنترل اوضاع از اقدامات خلاف قانون و رفتار‌های مجرمانه جلوگیری کنند که در نتیجه در این روز تعداد ۱۵ نفر را به اتهام اخلال در نظم و تجمعات غیرقانونی دستگیر و به مقر پلیس منتقل کردند. دستگیری این افراد به‌دست مأموران در مقام برخورد و مواجهه با جرم مشهود و حسب وظیفه ذاتی و قانونی مأموران انجام شده و دستوری از جانب دادستان کازرون مبنی بر دستگیری فرد یا افراد معین و مشخصی صادر نشده است». دادستان استان فارس گفت: «در ادامه همان شب به‌دنبال تجمعات بعدی تعدادی از افراد ضمن هجوم به مقر پلیس اقدام به تخریب اموال

عمومی کرده و با تعرض به مأموران، امنیت و آسایش عمومی را سلب می‌کنند. در نتیجه این اقدامات اخلال‌گرانه و تخریبی و تیراندازی و حمله با سلاح سرد و گرم، یک‌نفر براثر اصابت گلوله فوت کرده و هفت نفر از مأموران و مردم نیز مصدوم شده که در بین مصدومان مأمورانی که با چاقو مصدوم و زخمی شده‌اند نیز دیده می‌شود؛ در‌این‌بین فرد دیگری نیز با اصابت گلوله زخمی شده که در مرکز درمانی تحت درمان قرار می‌گیرد». او گفت: «در ادامه این تجمعات در روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت، علی‌رغم هشدارهای پلیس و مأموران در صحنه، اخلاگران به اقدامات تخریبی ادامه داده و بخشی از اموال خصوصی مردم و اموال عمومی و دولتی را تخریب کردند و آتش زدند که در این تجمعات نیز فرد دیگری بر اثر اصابت گلوله فوت کرده و تعدادی نیز مجروح و مصدوم شدند».

لیدرهای اصلی حوادث کازرون دستگیر شده‌اند
جانشین فرماندهی انتظامی فارس هم درباره حوادث کازرون به سایت پلیس فارس گفت: «نیروی انتظامی برای مقابله با هنجارشکنان و حفاظت از اموال عمومی، محرکان و لیدرهای اصلی این اغتشاشات را دستگیر کرده که حدود ۴۰ درصد از آنان سابقه کیفری داشتند. برخی از متهمان ساکن استان‌های اطراف و برخی نیز ساکن شهرستان‌های اطراف کازرون هستند که عمده آنان مسلح به سلاح سرد از قبیل: قمه، دشنه، تبر و بعضا با سلاح ساچمه‌زنی قصد تعرض به مأموران را داشتند که پلیس با هنجارشکنان برخورد قاطعانه داشته است». سرهنگ علی ذوالقدری، تأکید کرد: «درحال‌حاضر اوضاع کاملا تحت کنترل پلیس است و مشکل خاصی وجود ندارد».

ناآرامی‌های کازرون از بیرون ایران هدایت می‌شود
راحله نامداری، عضو شورای شهر کازرون، هم در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: «شورای شهر و شورای تأمین و سایر معتمدان، اصناف و روحانیون در تلاش‌اند که بحث خاتمه پیدا کند. اگر وزارت کشور خیلی زودتر، بیانیه‌ای درخصوص منتفی‌شدن طرح تقسیم شهرستان کازرون را صادر می‌کرد و مردم را مطمئن می‌کرد که این اتفاق نمی‌افتد، ما هیچ‌وقت در این مسیر نمی‌رفتیم. متأسفانه کسانی که این کارها را می‌کنند کازرونی نیستند و به نظر می‌آید حتی از بیرون از ایران هدایت می‌شوند». محمدامین مهرورز، عضو دیگر شورای شهر کازرون، هم به اعتمادآنلاین گفت: «صبوری و فراستی نیروی انتظامی و مسئولان محترم امنیتی باعث شده که شاهد یک فضای آرامش نسبی و فضای اعتماد بیشتری باشیم که به حل مشکلات کمک می‌کند».

واکنش وزیرخارجه آمریکا به حوادث کازرون
«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در توییتی به حوادث کازرون واکنش نشان داد و مدعی شد که از مردم ایران علیه سرکوب حمایت می‌کند. سال گذشته هم، پس از حوادث دی‌ماه در کشور، «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل، خواستار نشست اضطراری شورای امنیت شده بود که این نشست بدون کسب نتیجه‌ای پایان یافت. نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، اظهارات نیکی هیلی را «تهوع‌آور» خوانده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.