بیانیه دیرهنگام وزارت کشور معترضان را قانع نکرد: ادامه درگیری‌ها در کازرون

یکشنبه, 30ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

زیتون-پریا منظرزاده: با وجود بیانیه وزارت کشور مبنی بر منتقی بودن ایجاد شهرستان جدید و جدا شدن برخی از بخش‌های کازرون، اعتراض‌ها دراین شهر همچنان ادامه دارد و به گفته معاون استاندار فارس، گروهی از معترضان روز جمعه «ساختمان یک بانک را به آتش کشیدند و خساراتی به اموال عمومی و خودروهای پلیس وارد کردند».

هادی پژوهش جهرمی همچنین گفت که روز پنج شنبه نیز گروهی از معترضان «ضمن حمله به نیروهای انتظامی اقدام به آتش زدن دو دستگاه خودرو پلیس کردند.»

همچنین براساس فیلم‌های منتشر شده، نیروهای امنیتی در نقاط مختلف شهر حضور دارند و مانع از تجمع معترضان در مقابل محل برگزاری نماز جمعه شده اند اما با این حال برخی از شرکت‌کنندگان در نماز جمعه شعار داده‌اند. اینترنت نیز در کازرون قطع شده است.

درگیری در کازرون، از چند روز قبل اخبار مهم روز را تحت شعاع خود قرار داده است. در حالی‌که برخی وب‌سایت‌ها از کشته شدن سه نفر در درگیری چهارشنبه شب خبر داده مقامات رسمی کشته شدن یک نفر را تائید کرده‌اند.

یکی از دلایل اهمیت منازعات کازرون، اختلاف میان مقام‌های مسئول در این شهرستان است. محمد خرسند، امام جمعه این شهرستان از مردم معترض به جدا شدن شهرهای قائمیه، نودان و دشت برم از کازرون، حمایت کرده و در مقابل حسین رضازاده، نماینده مردم این شهرستان در مجلس قرار گرفته است.

رضازاده اهل شهر قائمیه است؛ شهری که ۲۳ هزار رای از آن کسب کرد و راهی مجلس شد. ایجاد شهرستانی مستقل، از شعارهای انتخاباتی رضا زاده بود.

در حالی‌که بیشتر توجه ها به اعتراض مردم کازرون جلب شده است، مردم قائمیه فکر می‌کنند که بودجه حاصل از جنگل‌های بلوط و آثار تاریخی نباید به کازرون برود، آن هم درحالی که این شهر در محرومیت به سر می برد.

طرفداران جدایی قائمیه از کازرون همچنین معتقدند که مردم کازرون حساسیت بیش از حدی نسبت به این تقسیم‌بندی نشان دادند.

به نوشته کازرون خبر، مردم چنارشاهیجان نیز با بیان استدلال هایی همچون «از نبود امکانات و مراکز اداری در محدوده شهرمان رنج می بریم» و «با قرار دادن شهر قائمیه به عنوان مرکز شهرستان موجبات پیشرفت های عمرانی فراهم می شود» و «از تصادفات جاده ای در رفت آمد به مرکز شهرستان فعلی کاسته می شود» ، خواستار جدایی از کازرون هستند.

استانداری فارس برای اینکه معترضان را قانع کند به آنها وعده داده بود که قائمیه شهرستان، و کازرون فرمانداری ویژه می‌شود.

فرمانداری ویژه ازنظر سلسله‌ مراتب اداری فراتر از فرمانداری و فروتر از استانداری قرار دارد. فرمانداری ویژه بخش عمده‌ای از اختیارات استانداری را داراست.

تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی در ایران به ترتیب بزرگی، شامل استان، شهرستان، بخش، دهستان، شهر و روستا است.

این نخستین بار نیست که مقام‌های مسئول ایران متهم می‌شوند که بدون رعایت بی‌طرفی، منافع شهر خود را به سایرین ترجیح می‌دهند. از قضا برخی از این اتفاقات دراستان فارس رخ داده است.

در زمان وزارت کشور عبدالواحد موسوری لاری در دولت محمد خاتمی، بخش مهر (زادگاه موسوی لاری) از لار جدا شد.

پس از آن طرح جدایی لارستان از هرمزگان و الحاق آن به استان فارس نیز حدود پنج سال پیش با اختلافات زیادی روبرو شد. حتی اعلام شد که لارستان به استانی مستقل تبدیل می‌شود.

در سال ۷۳ نیز رای منفی مجلس به ایجاد استان قزوین اعتراض‌های گسترده‌ای را به مدت چند روز دراین شهر سبب شد و چند نفر از معترضان کشته شدند.

سال ۸۰ و پس از وعده وزیر کشور مبنی بر استان شدن بجنورد، مردم سبزوار که انتظار استان شدن این شهر را داشتند به خیابان‌ها ریختند.

برخی از معترضان ریل‌های راه آهن را جمع‌آوری و به ساختمان ها حمله کردند. در این اعتراض‌ها که چند روز طول کشید براساس گزارش‌ها یک نفر کشته و تعداد زیادی مجروح شدند.

نبود طرح جامع تقسیمات کشور و اختصاص نامناسب و ناهمگون بودجه و همچنین توسعه‌نیافتگی بسیاری از شهرهای ایران عملا باعث شده که اکثر طرح‌های تقسیمات کشوری نارضایتی مردم را دامن بزند.

پس از شدت گرفتن اعتراض‌ها در کازرون وزارت کشور نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که طرح پیشنهادی برای ایجاد یک شهرستان جدید تا «بررسی دقیق و لحاظ پیشنهادهای مردمی و رفع کاستی‌های موجود» متوقف شده است.

این وزارتخانه همچنین از مردم کازرون خواست مراقب «دسیسه‌های معاندان و سایت‌های ضد انقلاب و اهداف شوم دشمنان این آب و خاک» باشند؛ اطلاعیه‌ای که بسیار دیر هنگام بود و آتش خشم معترضان را خاموش نکرد.

سعید جلالی، مدیرکل تقسیمات کشوری، نیز اذعان کرده که «متاسفانه در شرایطی که فضا غبارآلود است بیش از آنکه نظرات کارشناسی تعیین‌کننده باشد شایعات تعیین‌کننده هستند».

دولت و استانداری فارس حدود یکسال زمان داشته‌اند تا این ابهامات را برای مردم منطقه روشن سازند.

«کازرون خبر» در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ نوشت که بیش از دوماه است که زمزمه‌های جدا شدن یکی از بخش‌های شهرستان کازرون در محافل خصوصی بیان می‌شود.

از فروردین ماه نیز اعتراض مردم کازرون در جریان بوده است.این اعتراض روز گذشته به نمازجمعه هم کشیده شده بود و معترضین با سوت و کف مطالبات خود را در قالب شعار بیان  و تهدید کرده بودند که «می‌کشیم، می‌کشیم، هرکه خیانت کند».

در این میان نارضایتی کلی مردم از وضعیتشان در شدت گرفتن این اعتراض‌ها بی‌تاثیر نیست. بهرام پارسایی‌نژاد، نماینده شیراز در مجلس، درباره اعتراض‌های کازرون گفته بود:«شاهدیم که مردم نسبت به وضعیت معیشتی و اقتصادی و همچنین اوضاع اشتغال اعتراض دارند و به نظر می‌رسد مردم سعی می‌کنند با اتکا به این بهانه‌ها صدای خود را به گوش مسئولان برسانند».

علاوه بر شرایط معیشتی، دوگانگی گفته‌های مقام‌های مسئول موجب شده که مردم امیدی به حل مساله نداشته باشند و دوباره راهی خیابان‌ها شوند.

جامعه ایران این روزها با گسترش اعتراضات در حوزه‌های مختلف مواجه است و به انباری کاه شبیه شده که با کوچکترین جرقه‌ای می‌تواند آتش بگیرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.