گروه بین المللی بحران: قاچاق به بخش بزرگی از اقتصاد ایران تبدیل می‌شود

پنجشنبه, 10ام اسفند, 1391
اندازه قلم متن

ghachagh

گروه بین المللی بحران می‌گوید که تحریم‌های غرب علیه ایران چنان کلاف پیچیده‌ای ایجاد کرده است که به سختی بتوان گره آن را باز کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ۹ اسفند خبرگزاری رویترز، اقتصاد بالنده بازار سیاه ایران می‌تواند برای سال‌های پیش رو منطقه را با ناامنی مواجه کند.

به نوشته رادیو فردا، این گزارش در بخشی از تحلیل خود با اشاره به «تبعات ناخواسته» تحریم‌ها می‌نویسد که آنهایی که به منابع دولتی دسترسی دارند، از جمله سپاه پاسداران برای دور زدن تحریم‌ها وارد گود شده‌اند و شبکه‌های قاچاق در حال تبدیل به بخشی از اقتصاد ایران شده‌اند.

در این گزارش آمده است که این موضوع الزاما برای منطقه خطرآفرین نیست، اما باعث تسهیل همدستی ارگان‌های وابسته به حکومت مانند سپاه پاسداران و شبکه قاچاق فراملی خواهد شد.

گروه بین المللی بحران می‌گوید که با گذشت زمان، شبکه‌های متشکل جنایی پیچیده‌تر خواهند شد و حتی بعد از لغو تحریم‌های ایران، باز هم قادر به ادامه فعالیت خواهند بود.

مجاورت ایران با دو کشور افغانستان و عراق با فساد مالی گسترده در این کشور‌ها نیز احتمالا منجر به مشارکت‌های جنایتکارانه مرزی و تضعیف امنیت بلندمدت منطقه خواهد شد.

ارزیابی این گروه بین‌المللی بر این است که تحریم‌های نفتی و بانکی غرب علیه ایران، فشار عظیمی بر پیکره اقتصادی کشور تحمیل کرده و ایران را مجبور به یافتن راه‌هایی تازه برای دور زدن تحریم‌ها کرده است.

این تحلیل با توصیه بر مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا بر این باور است که همزمان شدت تحریم‌ها در ازای دریافت امتیازاتی از ایران در برنامه هسته‌ای بصورت تدریجی کاهش یابد.

رویترز می‌نویسد که این گزارش با عنوان «شبکه عنکبوتی: سازندگی و تخریب تحریم‌ها»، به رغم پیشرفت نسبی در دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران که در قزاقستان برگزار شد، به‌صورت نامعمولی بر معضلات کنونی کم کردن تحریم‌ها تاکید دارد.

این گزارش می‌افزاید که تحریم‌ها تبدیل به موضوعی پیچیده شده است و بر قوانین بسیاری در سطح جهان سایه افکنده، بطوری که یافتن انعطاف‌پذیری مورد نیاز برای راه حل دیپلماتیک سخت‌تر شده است.

یک کار‌شناس در واشنگتن که نام وی برده نشده است به گروه بحران گفته است که شل کردن تحریم‌ها به منزله «رقص در میدان مین است».

بر اساس این گزارش، در حالی که ایران اقتصاد خود را با شرایط تحریم وفق می‌دهد، تجارت خارجی به سیستم مبادله کالا به کالا روی آورده و سیستم «حواله» به جای نقل و انتقالات بانکی جای پا باز کرده است، همه اینها باعث اوج گرفتن یک اقتصاد بازار سیاه و غیر رسمی در کشور می‌شود.

گروه بین المللی بحران درباره وضعیت ایران می‌نویسد که فساد مالی در حال افزایش است، شبکه‌های قاچاق در حالی که شبکه‌های مخفی جایگزین شکبه‌های تجاری می‌شود، در حال رونق گرفتن هستند.

این گزارش در ادامه می‌گوید که تحت تاثیر این عوامل شبکه قاچاق به بخش قابل توجهی از اقتصاد سایه ایران تبدیل می‌شود و حجم قاچاق کالا هم اکنون برابر ۲۱ درصد از کل تولید ناخالص ملی کشور گزارش شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.