نماینده مجلس: منشاء اعتراضات در کازرون نماز جمعه بوده است

یکشنبه, 30ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن


در حالی که برخی سایت‌ها از کشته شدن چهار نفر در اعتراضات کازرون خبر داده‌اند، مقامات دولتی تنها کشته شدن دو نفر را تایید کرده‌اند.

نماینده کازرون از امام جمعه و امام جمعه موقت این شهر به عنوان متهمان بروز ناآرامی در این شهر نام برده که به گفته او، مردم را «تحریک» کردند.

وی تاکید کرده که «منشاء» اعتراضات در این شهر از «نمازجمعه شروع شد».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسین رضازاده روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت اتهام‌ها درباره ارائه طرح ایجاد شهرستان جدید از سوی او را رد کرد و گفت که این طرح را استانداری فارس به هیات دولت پیشنهاد کرده است.

وی همچنین گفته که این طرح از ۲۵ سال پیش مطرح بوده و نمایندگان سابق کازرون در مجلس نیز در این زمینه وعده‌هایی داده بودند اما به دلیل مخالفت امام جمعه این وعده‌ها پیگیری نشده است.

آقای رضازاده امام جمعه و امام جمعه موقت کازرون را متهم کرد که مردم را «تحریک» کرده‌اند و درباره ایجاد شهرستان جدید اطلاعات نادرست به آنان داده‌اند.

وی اضافه کرد: «در حالی که می‌دانستند امامزاده سید حسین و بیشابور جزء طرح تشکیل شهرستان کوه چنار نیست ولی اعلام می‌کردند که این بخش‌ها قرار است به کوه چنار واگذار شود».

آقای رضازاده همچنین بدون ذکر نام گفت یکی از مسئولان یکی از وزارتخانه‌ها که ساکن تهران است، به مردم کازرون پیام می‌داده که «به خیابان‌ها بروید و این موضوع باید تا امشب جهانی شود».

وی افزود: «در جریان ناآرامی‌های کازرون عده‌ای بودند که به دنبال به چالش کشاندن دولت بودند و عده‌ای دیگر می‌خواهند نماینده مردم در مجلس را به چالش بکشند و برخی نیز می‌خواهند خودی نشان دهند و عده‌ای نیز از ورشکستگان سیاسی هستند و جایگاهی ندارند».

ایجاد شهرستان جدید موضوع درگیری بین مقام‌های شهرستان کازرون نیز بوده است.

به نوشته رسانه‌های محلی، در حالی که محمد خرسند، امام جمعه کازرون، مخالف ایجاد شهرستان جدید است، حسین رضازاده نماینده کازرون در مجلس کوشیده است که زادگاهش (قائمیه) را از کازرون جدا کند.

پس از اعتراض‌های روز ۲۶ اردیبهشت در کازرون، وزارت کشور ایران عصر ۲۷ اردیبهشت در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه طرح ایجاد شهرستان جدید در کازرون متوقف شده است، تهدید کرد که با «برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی برخورد قاطع قانونی» انجام خواهد شد.

با این حال برخی از معترضان بیانیه وزارت کشور مبنی بر توقف طرح ایجاد شهرستان جدید را «ترفندی» برای پایان دادن به اعتراض خوانده‌اند و اعتراض‌ها در این شهر ادامه یافت.

در همین حال علی القاصی، رئیس دادگستری استان فارس، روز شنبه اعلام کرده بود که در درگیری‌های روز پنجشنبه نیز یک نفر با شلیک گلوله از سوی ماموران کشته شده و دراین اعتراض‌ها در مجموع دو نفر کشته و ۴۸ نفر مجروح شده‌اند.

به گفته هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی استاندار فارس، معترضان در روزهای پنجشنبه و جمعه «یک بانک و دو خودرو پلیس را به آتش کشیدند».

در همین حال خبرگزاری فارس روز یکشنبه فیلمی از به آتش کشیده شدن یک کیوسک نیروی انتظامی و چند خودروی دولتی منتشر کرد و این اقدام را به معترضان نسبت داد.

در شبکه‌های مجازی نیز فیلم‌هایی از درگیری مردم و ماموران نیروی انتظامی و تیراندازی مستقیم به معترضان از بالای ساختمان دادگستری کازرون منتشر شده است.

با این حال ابراهیم استوار میمندی، فرماندار کازرون، گفته است که روز شنبه جلسات متعددی با مردم برگزار شد «کارها و رفت‌وآمدها در شهرستان از عصر شنبه به حال عادی بازگشته» است.

وی همچنین خبر داد که عصر روز شنبه تعدادی از دستگیرشدگان آزاد شدند و بقیه نیز «درمرحله بازجویی هستند و در صورتی که نقشی در تخریب و ایجاد اخلال در نظم عمومی نداشته باشند آزاد می‌شوند».

اعتراض‌ها در کازرون که طی ماه‌های گذشته در جریان بود، شامگاه چهارشنبه هفته گذشته بار دیگر شدت گرفت.

به گفته مقامات دولت و قوه قضائیه، در این شب مأموران نیروی انتظامی ۱۵ نفر را دستگیر کردند که تعدادی از افراد برای آزادی آنان به پایگاه پلیس «هجوم» آورده و ماموران به سمت آنان شلیک کردند.

در حالی که برخی سایت‌ها از کشته شدن چهار نفر در اعتراضات کازرون خبر داده‌اند، رئیس دادگستری فارس تنها کشته شدن دو نفر را تایید کرده‌ است.

رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران، در پیامی توئیتری رویدادهای کازرون را «جنایتی دیگر» از سوی «اشغالگران ایران» خوانده و از «ایستادگی‌ و دلیری» مردم این شهر تمجید کرده است.

شورای ملی مقاومت، ائتلاف در برگیرنده سازمان مجاهدین خلق ایران و برخی گروه‌های همسوی آن، نیز در بیانیه‌ای از کشته شدن «دست‌کم دو تظاهرکننده» و «شمار زیاد» مجروحان و دستگیرشدگان در اعتراض‌های شامگاه چهارشنبه خبر داده بود.

اعتراض‌ها در کارزون واکنش وزیر خارجه آمریکا را نیز به دنبال داشت و مایک پمپئو روز جمعه در پیامی توئیتری نوشت ما از مردم ایران که در حال تظاهرات علیه حکومت سرکوبگر هستند، حمایت می‌کنیم.

او تأکید کرد که سه کشته و قطع اینترنت ماهیت واقعی این حکومت را نشان می‌دهد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.