آیا جام زهر در سوریه را روسیه به جمهوری اسلامی می دهد؟

دوشنبه, 31ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

دماوند – روسیه به شکل بی سابقه ای خواستار خروج نیروهای نظامی ایران و حزب الله لبنان از سوریه شده است.

الکساندر لاورنتیف، نماینده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در امور سوریه، گفته که خروج نیروهای نظامی خارجی از سوریه باید شامل نیروهای جمهوری اسلامی و حزب الله هم بشود.

یک روز پیش از آقای لاورنتیف، شخص رئیس جمهور سوریه نیز سخنانی در این خصوص بیان کرده بود.

ولادیمیر پوتین که با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیدار می کرد، گفت که با آغاز مرحله سیاسی در سوریه، نظامیان خارجی باید این کشور را ترک کنند.

حالا نماینده او در امور سوریه گفته که منظور رئیس جمهور روسیه «تمام نیروهای نظامی خارجی در سوریه، از جمله آمریکا، ترکیه، حزب‌الله و البته ایران است.»

در سالهای اخیر، روسیه و جمهوری اسلامی در همکاری نظامی با یکدیگر به داد نیروهای نظامی بشار اسد رسیدند که در آستانه شکست قطعی در کل سوریه قرار داشتند.

در همکاری نظامی میان جمهوری اسلامی و روسیه در سوریه، نیروهای نظامی روس حملات هوایی علیه مخالفان بشار اسد را رهبری می کردند و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی حملات زمینی را؛ جمهوری اسلامی در عین حال، تعداد زیادی از شبه نظامیان شیعه از افغانستان و پاکستان را به سوریه فرستاد و حزب الله لبنان که از جمهوری اسلامی خط می گیرد هم نیروهایش را در دفاع از بشار اسد به سوریه اعزام کرد.

امیررضا امیربختیار، فعال و تحلیلگر سیاسی مقیم پاریس می گوید که روسیه «هرگز بر خلاف تبلیغات حاکمان جمهوری اسلامی، به عنوان یک شریک استراتژیک به ایران نگاه نمی کند» و «در مواقعی که امکان بهره برداری پیدا کرده، استفاده و سپس با قدرتهای دیگر سر جمهوری اسلامی معامله کرده است.»

امیربختیار به دماوند می گوید که «همکاری مشترک روسیه و جمهوری اسلامی در سوریه نیز در همین چهارچوب بوده» و حال که «روسیه پایگاه خود را در سوریه و‌ در کنار دریای مدیترانه در زمین با نیروهای سپاه قدس، حزب الله و فاطمیون و آن هم به حساب ملت ایران تحکیم کرده است دیگر نیازی به جمهوری اسلامی و خط مقاومت پوشالی آن ندارد.»

اما مخالفت روسیه با ادامه حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه، جمهوری اسلامی را در چه موقعیتی قرار می دهد؟

امیربختیار می گوید: «پیام پوتین را باید در ادامه فشارهای بین المللی دید که بر جمهوری اسلامی است.»

این فعال و تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه «جامعه جهانی در برابر شرارت های سپاه قدس ساکت نمی نشین»، می گوید: «جمهوری اسلامی امروز باید بین ادامه سیاست منطقه ای خود در برابر اجماع جهانی و یا بازگشت به درون مرزهای ایران انتخاب کند. که متاسفانه باز هم تاریخ جمهوری اسلامی می گوید پس از تحمیل هزینه های زیاد به ملت ایران جام زهر دیگری خواهد نوشید.»

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.