مراسم خاکسپاری تنی از کشته شدگان حوادث کازرون برگزار شد / تصاویر

چهارشنبه, 2ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – چهار شبانه روز اعتراضات شهروندان کازرونی تعدادی کشته و زخمی به جای گذاشته است. مقامات شهری تاکنون جان باختن حداقل ۳ تن در این اعتراضات را تایید کرده اند در حالی که منابع محلی تعداد کشته شدگان را بیش از این تعداد می دانند. امروز مراسم خاکسپاری سه تن از جانباختگان با مشارکت گسترده اقشار مختلف مردم کازرون برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز مراسم خاکسپاری امید رضا یوسفیان، علی محمدیان آزاد و هادی جهانتاب سه تن از جان باختگان اعتراضات اخیر در کازرون برگزار شد.

یک فعال کازرونی که نخواست هویتش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت “مراسم تشییع پیکر امید رضا یوسفیان راس ساعت ۱۷ باحضور گسترده اقشار مختلف مردم درگلزار شهدای بهشت زهرا برگزار شد.”

این منبع مطلع همچنین اشاره کرد “علی محمدیان آزاد و هادی جهانتاب دو تن دیگر از جانباختگان حوادث اخیر نیز راس ساعت ۱۸ با حضور گسترده مردم در گلزار سید محمد نوربخش به خاک سپرده شدند. شهروندان کازرونی طی خاکسپاری این افراد به سردادن شعارهایی اعتراضی مبادرت کردند.”

روز گذشته محمد خرسند امام‌جمعه کازرون در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تسنیم با اشاره به تشییع پیکر کشته‌شدگان حوادث اخیر در شهر کازرون، گفته بود “این مراسم فردا برگزار خواهد شد و بنده نیز در مراسم تشیع این عزیزان شرکت خواهم کرد.”

این مقام شهری بدون ارائه جزییات بیشتر صرفا اشاره کرده بود “سه عزیزی که در این حوادث کشته شدند، از خانواده شهدا و ایثارگران بودند که متأسفانه در این حوادث جان خود را از دست دادند.”

بنابر گزارش منابع محلی از میان جان باختگان تاکنون صرفا مشخص شده است “هادی جهانتاب” از خانواده های “شهدا” حنگ ۸ ساله است.

پیش از این رئیس دادگستری کازرون صرفا کشته شدن دو شهروند را تایید کرده بود.

اظهارات مقامات مسئول در حالی مطرح می شود که پیش از این جان باختن رضا اژدری، دیگر شهروند کازرونی توسط منابع محلی به هرانا گزارش شده بود.

رضا اژدری حدود دو روز پیش در زادگاه خود روستای سلطان آباد کرونی به خاک سپرده شده است.

مقامات مسئول اطلاعات کافی در مورد جزییات جان باختن این افراد تاکنون ارائه نکرده اند.

به تازگی جانشین فرماندهی انتظامی استان فارس با اشاره به حوادث اخیر کازرون ادعا کرد “نزدیک به ۴۰درصد دستگیرشدگان حوادث اخیر، ‏دارای سابقه کیفری هستند و برخی از آنان از خارج استان فارس، وارد کازرون شده بودند.‏”

این مقام انتظامی مدعی شد “کشفیاتی که از این افراد داشتیم، شامل کارد قمه، شمشیر، تبر و سلاح گرم بود که بعضا با سلاح گرم به ماموران و ‏بعضی از افراد تیراندازی کردند.‏”

این اظهارات در حالی طرح می شود که در نمونه های مشابه در اعتراضات دیماه یا تجمع اخیر دراویش، نیروهای انتظامی همواره معترضان را به اعمال خشونت متهم کرده و حتی آنان را در مرگ معترضان دیگر دخیل دانسته اند.

تعداد بازداشت شدگان اعتراضات این شهر مشخص نیست، صرفا منابع انتظامی مدعی شدند ۴۸ تن زخمی شده اند اما همان زمان منابع محلی تعداد زخمی شدگان جدیرا حداقل ۶۰ زخمی ارزیابی کرده بودند که به بیمارستانهای کازرون و شیراز منتقل شده اند.

فعالان مدنی کازرونی همچنین به هرانا گفتند “با تصمیم شورای تامین استان بسیاری از معترضان زندانی، آزاد شده اند ولی مشخص نیست این تصمیم تمام زندانیان این حوادث را در بر بگیرد.”

لازم به یادآوری است مردم کازرون، در ادامه اعتراضات قبلی به تقسیم کازرون به دو شهرستان، روز ۲۶ اردیبهشت ماه، به خیابان آمدند. اعتراضاتی که با برخورد نیروهای انتظامی و دستگیری تعدادی از معترضان به سرعت به خشونت منتهی شد.

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در رابطه با این اعتراضات اطلاعیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: “در این خصوص وزارت کشور با دریافت نظرات و پیشنهادات مردمی و بررسی موضوع از نزدیک در قالب اعزام کارشناسان در چندین نوبت و همچنین حضور مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری در منطقه، در تلاش بوده تا نگرانی‌های مردم شریف کازرون را لحاظ نماید و به همین منظور با تقاضای صاحب‌نظران منطقه و به منظور بررسی دقیق و لحاظ پیشنهادهای مردمی و رفع کاستی‌های موجود، طرح پیشنهادی تا تأمین خواسته‌های کارشناسی و منطقی مردم منطقه در دفتر تقسیمات کشوری متوقف شده است”.

یشتر در پایان فروردین ماه معترضان در کازرون با حضور در نماز جمعه شعارهایی نظیر “دشمن ما همین جاست، دروغ می‌گن آمریکاست” سر داده، امام جمعه را “بی‌عرضه” خوانده و خواهان استعفای او و حضور استاندار و وزیر کشور در کازرون و ارائه توضیح از طرف آنان شدند.

در حالی معترضان شعارهایی نیز در طی اعتراضات خود علیه امام جمعه این شهر سر داده بودند، این مسئول شهری مدعی شد: “در یکی دو روز گذشته جریانات ضدانقلاب و گروهک‌ها از این قضیه سوء استفاده می‌کنند و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند”.

محمد خرسند، امام جمعه کازرون در خطبه‌های سه هفته پیش نماز جمعه این شهرستان با ارائه گزارشی از سفر یک هفته‌ای خود به تهران و دیدار با مسؤولان کشور گفته بود دیگر هیچ تجمعی نباید در کازرون شکل بگیرد و مدعی شد که مسوولان قول پیگیری دغدغه‌ها را داده و بحث تشکیل شهرستان جدید هم متوقف شده است.

پیش از این نیز در اواخر فروردین ماه سال جاری، بهرام پارسایی، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس و نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا ریشه و علت اصلی اعتراض مردم کازرون را “مسائل معیشتی و اقتصادی” دانسته و گفته بود: “عامل اصلی این ناآرامی‌ها همان اعتراضاتی است که به طور کلی در بخش‌های دیگر جامعه هم می‌بینیم و شاهدیم که مردم نسبت به وضعیت معیشتی و اقتصادی و همچنین اوضاع اشتغال اعتراض دارند و به نظر می‌رسد مردم سعی می‌کنند با اتکا به این بهانه‌ها صدای خود را به گوش مسئولان برسانند”.

معترضان این تجمعات، طرح جداسازی را موجب از بین رفتن هویت شهر خود می‌دانند و می‌گویند حسین رضازاده، نماینده کازرون در مجلس از دو سال قبل تاکنون طرح تقسیم شهر را دنبال می‌کند.

گفتنی است این طرح توسط هیئت دولت به تصویب رسیده، هر چند معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، گفته است که دولت از این طرح صرف نظر کرده است.

هرانا پیشتر در گزارشی از به خشونت کشیده شدن این اعتراضات شبانه خبر داده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.