خامنه‌ای: دولت جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند با آمریکا تعامل کند

پنجشنبه, 3ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در جلسه‌ای با مقام‌های ارشد حکومت اعلام کرد گفته ایران نمی‌تواند با آمریکا تعامل کند. او نسبت به چشم انداز همکاری قدرت‌های اروپایی نیز ابراز بدبینی کرده است.

به گزارش بی بی سی، “دولت جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند با آمریکا تعامل کند. برای اینکه آمریکا پابند تعهدات خودش نیست.”

خامنه‌‎ای گفت از نظر عدم پایبندی به تعهدات بین دولت دونالد ترامپ و دولت باراک اوباما تفاوتی نیست و هر یک به نوعی تعهدات خود را نقض کرده‌اند.

او گفت آمریکا با سیاست‌های مختلف به دنبال “براندازی” حکومت ایران است، اما “همه‌ این‌ها شکست خورده … مثل گربه‌ معروف داستان تام و جری. باز هم شکست خواهد خورد. ما در شکست دشمن شک نداریم و هرکس که با معارف اسلامی آشنا باشد این را می‌داند.”

رهبر ایران این سخنان را دو روز پس از آن بیان می‌کند که مایک پومپئو، وزیر خارجه ایران اعلام کرد اگر ایران ۱۲ خواسته آمریکا را انجام ندهد، “شدیدترین تحریم‌ها” علیه آن وضع خواهد شد.

خامنه‌ای با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: “مقدمه لازم هر تصمیمی این است که به تجربه های گذشته خود مراجعه کنیم. اگر از تجربه ها درس نگیریم حتما ضرر خواهیم کرد.”

هبر ایران گفت به جز تجربه “عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش”، حکومت ایران این تجربه را دارد که آمریکا با نظام حاکم بر ایران مخالف است، مقاومت در برابر آن به عقب‌نشینی آمریکا منجر می‌شود و “انعطاف در برابر این دشمن، تیغ او را کُند نخواهد کرد بلکه او را گستاختر خواهد کرد.”

خامنه‌ای پیش از این گفته بود به “نرمش قهرمانانه” معتقد است.

او امروز، چهارشنبه ۲ خرداد، علاوه بر ابراز بی اعتمادی نسبت به آمریکا، از بدبینی خود نسبت به سه قدرت اروپایی خبر داده و گفت است: “ما بنای دعوا با اروپا نداریم اما این سه کشور نشان داده‌اند در حساسترین موارد با آمریکا همراهند. حرکت زشت فرانسه در نقش پلیس بد مذاکرات هسته‌ای و کارشکنی انگلیسی‌ها در تهیه‌ کیک زرد از این موارد بود.”

خامنه‌ای با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره مقاومت اتحادیه اروپا در برابر آمریکا و تلاش آن برای حفظ توافق هسته‌‎ای با ایران گفته است: “گفته می‌شود که رابطه‌ی بین اروپا و آمریکا شکرآب شده… مگر برای این مذاکره کردیم؟ البته اروپا مخالفتی هم با آمریکا نخواهد کرد.”

رهبر جمهوری اسلامی در جلسه با مقام‌های حکومتی گفته است که “مسائل کشور” نباید به “برجام و مسائل خارجی” و “امری که از اختیارمان خارج است” گره بخورد.

از: پیک ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.