فرماندار یاسوج نمایندگان کشاورزان را با ترفند مذاکره به پلیس تحویل داد!

چهارشنبه, 9ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

رییس شورای اسلامی روستای مهریان از بازداشت پانزده نماینده‌ باغداران و کشاورزان معترض به پروژه انتقال آب این روستا، در حین مذاکره با فرمانداری خبر داد و گفت یک عضو شورای این روستا نیز در به دلیل اعتراض، ضرب و شتم شده و در بیمارستان بستری است.

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، رییس شورای اسلامی مهریان با اعلام خبر بازداشت ۱۵ کشاورز، به خبرگزاری ایلنا گفت صفی‌الله احمدی، یک عضو دیگر شورای روستای مهریان نیز در همین اعتراضات ضرب و شتم شده و در بیمارستان بستری است.

منصور نوروزی به ایلنا گفت: «حدود دویست نفر نسبت به این اقدام آب و فاضلاب شهری یاسوج معترض و جلوی فرمانداری تجمع کرده که از بین این تجمع کنندگان، پانزده نفر به عنوان نمایندگان معترضان در فرمانداری بویراحمد حاضر شدند، بعد از مدت زمانی که نمایندگان معترضان در محل فرمانداری بویراحمد حضور یافتند متاسفانه دستور بازداشت نمایندگان معترضان داده شده و هم اکنون در بازداشت هستند.»

روستای مهریان در پنج کیلومتری شهر یاسوج، پایتخت استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران، در مجاورت رودخانه و تنگه مهریان قرار گرفته و حدود پنج هزار نفر جمعیت دارد. شغل اغلب ساکنان این روستا باغداری و کشاورزی است که آب آن از رودخانه مهریان تامین می‌شود.

دویست تن از کشاورزان و باغداران مهریانی، روز هشتم خرداد، در اعتراض به پروژه انتقال آب رودخانه این روستا به مناطق اطراف، در مقابل فرمانداری یاسوج تجمع کردند و بازداشت ۱۵ نماینده زمانی انجام شد که آن‌ها برای مذاکره با مسوولان، وارد فرمانداری شدند.

عضو شورای اسلامی روستای مهریان گفت انتقال آب رودخانه، هشتصد هکتار از اراضی و باغ‌های روستا را نابود می‌کند، بدون مجوز وزارت نیرو انجام شده و غیرقانونی است اما مدیر آب و فاضلاب شهری یاسوج آن را قانونی و از مصوبات سفر دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

قاسم قلندری، مدیر آب و فاضلاب یاسوج گفت ادارات محیط زیست، منابع طبیعی، امور آب و میراث فرهنگی هم انتقال آب از رودخانه روستای مهریان به سایر روستاهای پایین‌دست را تایید کرده است. این مقام دولتی با تهدید کشاورزان و باغداران معترض گفت: «کسانی که بخواهند از اجرای پروژه انتقال آب از رودخانه روستای مهریان یاسوج جلوگیری کنند، برذاساس قانون با آنان برخورد خواهد شد.»

قلندری دلیل انتقال آب این رودخانه را خشکسالی و کمبود آب آشامیدنی در یاسوج خواند و گفت شرایط آب شرب در شهر یاسوج و روستاهای حومه شرایط خاصی دارد که اگر این پروژه اجرایی نشود، تابستان سختی را باید پشت سر بگذرانند.

سیاست‌های غلط و غیرکارشناسی، تصاحب و تغییر کاربری زمین‌ها از سوی نهادهای قدرتمند حکومتی و مذهبی چون سپاه پاسداران، در کنار ادامه خشکسالی، بحران آب در ایران را در سال‌های اخیر عمیق‌تر کرد. طی یک سال گذشته کشاورزان در استان‌های مختلفی چون اصفهان، کرمان و یزد نیز نسبت به سیاست‌های آبی دولت اعتراض کرده‌اند. واکنش پلیس در اغلب موارد اعمال خشونت، شلیک گاز اشک‌آور و ضرب و شتم و بازداشت معترضان بوده است.

بازداشت ۱۵ نماینده باغداران و کشاورزان، به دلیل بی‌اعتنایی فرمانداری یاسوج به عرف بزرگداشت سفیر و فرستاده، مورد توجه کاربران توییتر قرار گرفته است. محمد مساعد، خبرنگار، در توییترش با موجب سرشکستگی توصیف کردن این نقض عرف نوشت: «حتی میان قبایل بدوی احترام فرستادگان و نمایندگان دشمن حفظ می‌شد و نقض این عرف باعث سرشکستگی بود! حالا رئیس شورای اسلامی مهریان یاسوج خبر داده که در تجمع امروز کشاورزان و باغداران مهریانی، ۱۵ نماینده‌شان که برای مذاکره داخل فرمانداری رفته بودند بازداشت شده‌اند.»

از: پیک ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.