گزارشی از آخرین وضعیت محمد حبیبی، معلم محبوس در زندان تهران بزرگ

جمعه, 11ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

 محمد حبیبی، فعال صنفی و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران که در جریان تجمع معلمان مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران همراه با ضرب و شتم بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود، پس از گذشت ۲۲ روز همچنان در بند قرنطینه دو این زندان نگهداری می‌شود و علیرغم نیاز به خدمات درمانی، از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد حبیبی، فعال صنفی و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران در جریان تجمع روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت معلمان مقابل سازمان برنامه و بودجه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به قرنطینه ۲ زندان تهران بزرگ منتقل شد.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای حبیبی در گفت‌وگو با گزارشگر هرانا گفت: “آقای حبیبی در زمان بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در اثر جراحات وارده بر روی کمر و کشاله ران و کشیده شدن روی آسفالت همچنان شدیدا درد می‌کشد. صدمات وارده به حدی است که هنوز اثرات ضرب و شتم و جراحات روی بدنشان مشخص است و با وجود اینکه بارها به بهداری زندان مراجعه کرده و درخواست اعزام به مراکز درمانی داده اما هیچ اقدامی جهت اعزام ایشان به بیمارستان صورت نگرفته است. ایشان از ناراحتی شدید کلیه نیز رنج می‌برند. ضمن اینکه آقای حبیبی بدون در نظر گرفتن قانون تفکیک جرائم در شرایطی اسفناک در زندان تهران بزرگ نگهداری می‌شوند و باید هر چه سریع‌تر به زندان اوین منتقل شوند”.

این منبع نزدیک به محمد حبیبی در ادامه به هرانا گفت: “پس از بازداشت آقای حبیبی و انتقال وی به زندان تهران بزرگ در ابتدا برای ایشان قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صادر شده و خانواده وی نیز نسبت به تامین وثیقه اقدام کردند؛ در ادامه پرونده به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده ارجاع شد اما آقای احمدزاده قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی پرونده جدید و قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی پرونده پیشین را لغو و قرار بازداشت موقت برای ایشان صادر کردند و از همان زمان تاکنون در زندان تهران بزرگ نگهداری می‌شوند. خانواده آقای حبیبی به قرار بازداشت و لغو وثیقه اعتراض کرده‌اند و اکنون منتظر پاسخ دادگاه انقلاب در این زمینه هستند”.

این منبع مطلع در خصوص اتهامات آقای حبیبی توضیح داد: “اتهامات آقای حبیبی “تبلیغ علیه نظام به دلیل یادداشت‌هایشان در کانال کانون صنفی معلمان”، “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات صنفی” و “اجتماع و تبانی به دلیل عضویت در کانون صنفی معلمان” عنوان شده است”.

گفتنی است، شب گذشته ۹ خرداد نیز بسیاری از معلمان با حضور در صفحه توییتر سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش از وی درخواست کردند تا با به کارگیری امکانات دولت و وزارت آموزش و پرورش برای آزادی محمد حبیبی اقدام بکنند. این معلمان از وزیر آموزش و پرورش خواسته‌اند پیگیر انتقال فوری این معلم زندانی از زندان تهران بزرگ به زندان اوین و تلاش برای موافقت با قرار وثیقه و آزادی ایشان باشد.

پیشتر حسین تاج وکیل محمد حبیبی، از جزئیات پرونده موکلش خبر داد و گفته بود که امیدواریم آموزش و پروش به عنوان نماد مخاطب فعالان صنفی به طور جدی نسبت به پیگیری حقوق این معلم اقدام کند.

لازم به یادآوری است روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ پیرو فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، بسیاری از معلمان بازنشسته و شاغل در شهرهای مختلف ایران اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. در تهران تعدادی از تجمع‌کنندگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

چند روز پس از تجمع مورد اشاره، در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه، تمام بازداشت شدگان این تجمع به غیر از محمد حبیبی با تودیع قرار کفالت از زندان اوین آزاد شدند.

لازم به اشاره است، محمد حبیبی فعال صنفی و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران پیش‌تر نیز در تاریخ ۱۲ اسفندماه سال گذشته، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود و پس از گذشت ۴۴ روز مورخ ۲۶ فروردین ۹۷ با تودیع وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.