زخم کهنه‌ای که سرباز کرد؛ آزار جنسی کودکان در نبود حامی و آموزش

جمعه, 11ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

زیتون-سحرنصیری: در دو روز گذشته خبر «تعرض» جنسی معاون انضباطی(ناظم) مدرسه‌ای در تهران به بیش از ۱۶ دانش آموز در مقطع متوسطه اول، فضای مطبوعاتی و رسانه‌ای کشور را تحت تاثیر داده است.

براساس برخی گزارش‌ها، در این حادثه که در مدرسه‌ای غیردولتی واقع در منطقه دو تهران رخ داده است، ناظم مدرسه «با ارسال و پخش فیلم‌های پورنوگرافی در نمازخانه و اتاق کاری‌اش در مدرسه اقدام به تحریک دانش آموزان و سپس تعرض جنسی به آنها کرده است».

متهم از حوالی آبان و آذر سال گذشته «این آزار‌های جنسی را آغاز کرده و پس‌از نوروز نیز به‌ بهانه  مرور دروس، دانش‌آموزان را به شرکت در اردو‌هایی در کردان کرج تشویق ‌کرده است».

برخی از این «آزار‌های جنسی» در این اردو‌ها روی داده است، همچنین گزارش شده در این اردوها «سیگار و نوشیدنی الکلی نیز در اختیار دانش آموزان قرار داده شده».

ابعاد این پرونده یک ماه قبل و با پیگیری یکی از والدین این دانش‌آموزان مشخص شد.

او گفته است:«پسر من از چند ماه پیش پرخاش‌گر و به‌شدت عصبی شده بود و حتی ما تصور می‌کردیم او دچار بیماری شده است. او را پیش پزشک بردیم و روند درمان برای پرخاش‌گری او ادامه یافت تا اینکه پسرم گفت در مدرسه چه بلایی به سرش آمده است.».

هنوز تعداد قربانیان این اتفاق به طور دقیق اعلام نشده است، اما طبق ادعای خانواده‌ها ۱۷ دانش‌آموز روانکاوی شده‌اند که به ۱۶ نفر آنها «تعرض» شده است.

اما برخی گزارش‌ها از این حکایت دارد که این پرونده حدود۴۰ شاکی دارد.

در حال حاضر این دانش‌آموزان تحت درمان روانشناسی هستند و با وجودی که فصل امتحانات آنهاست، از لحاظ روحی و روانی به شدت آسیب دیده‌اند.

روز شنبه ۵ خرداد، با تجمع اولیای دانش‌آموزان در مدرسه و به دنبال درگیری پیش آمده با متهم این پرونده، پلیس به ماجرا ورود کرده و فرد مذکور بازداشت شده است.

در اظهارات اولیه، متهم که شخصی به نام حائری‌زاده است در حالی که دستبند به دست دارد، ضمن رد اتهام تجاوز به دانش‌آموزان می‌گوید: «این قضیه برای آخر سال بوده، بعد عید. چهار، پنج نفر آمدند توی اتاق من. من توی گوشیم حالا متاسفانه فیلم مستهجن داشتم، فیلم را دیدند و بعد هم اصلا در بحث شوخی. فقط در حد رابطه لفظی بوده».

به گفته عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، متهم در دادسرا اقرار کرده که یک بار «فیلم‌های مستهجنی که در گوشی تلفن همراه خود داشته است را برای تعدادی از دانش‌آموزان پخش کرده» اما دیگر اتهامات را رد کرده است.

برخی وی را به خانواده حائری امام جمعه سابق شیراز منتسب می‌دانند، ادعایی که از طرف بیت حائری شیرازی رد شده است.

رییس آموزش و پرورش فرد خاطی را از نیروهای رسمی این وزارتخانه نمی‌داند ولی مدیر مدرسه اذعان کرده که این فرد از نیروهای گزینش شده و مورد تایید این وزارتخانه بوده که از سال گذشته همکاری خود را با آن مدرسه آغاز کرده و پیش از این در مدارس منطقه ۶ تهران مشغول به فعالیت بوده است.

طبق اظهارات یکی از اولیای درگیر پرونده که فیلم صحبت‌های وی در فضای مجازی منتشر شده، مدیر مدرسه در پیگیری این مساله «به شدت تعلل داشته و اقدام جدی ای در خصوص شکایت از فرد خاطی صورت نگرفته است» و وی مجبور شده از طریق وزیر آموزش و پرورش پیگیر پرونده مذکور شود.

همچنین علی‌رغم وجود دوربین های مداربسته، مسئولین مدرسه در کنترل این دوربین ها اهمال ورزیده‌اند.

در همین حال والدین یکی از این نوجوانان گفته است:«مدیر مدرسه می‌گوید بی‌خبر بودیم در حالی که ما معتقدیم دروغ می‌گوید چون در همان زمان دوربین آن کلاس‌ها را خاموش می‌کردند. این‌طور که من مطلع شده‌ام مدیر مقطع متوسطه اول، در یک مدرسه دیگر هم چنین پرونده‌ای داشته و اخراج شده، بعد آمده و این‌جا مدیر شده ».

پس از انتشار گسترده این خبر، رئیس اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد که مدیر این مدرسه به مدت ۲ سال محرومیت از فعالیت در مدارس غیردولتی و دولتی محکوم شده است و با تکمیل پرونده این مدرسه در شورای نظارت منطقه، تصمیم‌گیری نهایی برای توقف فعالیت آن مدرسه نیز گرفته خواهد شد.

محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، نیز در حکمی حسین بزرگ‌ زاده، مشاور و بازرس ویژه خود را مسئول رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت  این دانش‌آموزان در منطقه ۲ تهران کرد.

آیت‌الله خامنه ای نیز، سه شنبه هشتم خرداد، در دستوری خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشت:«خبر جنایت در یکی از مدارس غرب تهران موجب اندوه و تأسف شد. مقتضی است پس از محاکمه سریعاً حدود الهی را در رابطه با محکومین اجرا نمایید.»

دستور رهبر جمهوری اسلامی برای این موضوع بی‌سابقه بوده و برخی هدف از این واکنش آیت‌الله خامنه‌ای را با پوشاندن  ماجرای «آزار جنسی» سعید طوسی، قاری معروف و مورد حمایت دفتر رهبری مرتبط می‌دانند.

براساس گفته‌های شاکیان پرونده، سعید طوسی که اتهام وی با وجود اسناد و مدارک متعدد از تجاوز به قاریان نوجوان محرز شده و بازپرس پرونده برای وی قرار مجرمیت صادر کرده بود، در نهایت با اعمال نفوذ علی مقدم مسئول ارتباطات دفتر رهبری تبرئه شد.

پس از درخواست رهبر جمهوری اسلامی برای  اجرای حدود اسلامی در رابطه با محکومین، این نگرانی مطرح می‌شود که عملا برخی دانش آموزان نیز قربانی شوند و براساس ماده ۱۱۲ و ۱۱۳ باب دوم، فصل یکم قانون مجازات اسلامی که تعزیر فرد نابالغ را ۷۴ ضربه شلاق دانسته، دانش آموزان نیز در پرونده مذکور مورد تعزیر قرار گیرند.

حادثه اخیر بار دیگر نظر منتقدین و کارشناسان را در خصوص نبود قانون حمایت‌گر کودکان جلب کرد.

در لایحه‌ای که سال ۹۲ در حمایت از کودکان به مجلس فرستاده شده است دو اصطلاح «کودک‏ آزاری» و «آزار و اذیت کودکان و نوجوانان» در ماده ۵ و ۲ این لایحه مورد توجه قانون‌گذار قرار گرفته است.

در این لایحه مواردی مانند هر گونه صدمه و اذیت و آزار کودکان، شکنجه جسمی و روحی کودکان، نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی کودکان، ممانعت از تحصیل کودکان، هرگونه خرید و فروش کودکان، بهره‎‏کشی از کودکان، کارگیری کودکان به منظور ارتکاب اعمال خلاف نیز مورد توجه قرار گرفته است.

اما  این لایحه سال‌هاست در مجلس خاک می‌خورد و کودکان بدون هیچ گونه حمایت‌گر قانونی همچنان در معرض آسیب هستند.

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران، نیز در این‌باره گفت:«پیش زمینه چنین اتفاقاتی این است که نظام گزینش سلامت روان و جنسی نداریم و این علاوه بر مابقی چالش‌های اجتماعی است که می‌تواند به این موضوع دامن بزند».

اما محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، هفته گذشته گفته بود : «هنوز آمار و ارقام موجود این موضوع به اثبات نرسیده است که موضوع کودک‌آزاری، جزو آسیب‌های اولویت‌دار ما باشد.موضوعاتی همچون کودک‌آزاری معمولا با یک عقبه خارج از کشور وارد می‌شوند؛ به معنای دیگر این‌موضوع همراه با یک علم آموخته توسط دانش‌آموختگان خارج به داخل وارد می‌شود».

در فضای مجازی نیز بسیاری با استفاده از هشتگ #Metoo که در جریان آزارهای جنسی بازیگران هالیوود مشهور شد به بیان تجربیات خود و اطرافیان شان در مصوص تجاوزات جنسی در زمان کودکی و همچنین در مدارس پرداختند.

حسین نجاتی، خبرنگار خبرآنلاین اولین منتشر کننده اخبار این حادثه، در توییتی بیان کرد:«گزارشی که دیروز در خبرآنلاین از ماجرای تجاوز به دانش‌آموزان منتشر کردیم اینقدر جدی‌ و دردناک است که از دیروز تا همین ساعت بالغ بر ۶ تا ۷ تماس از والدین در مناطق دیگر تهران و شهرهای دیگر داشتیم و آنها درخواست بررسی مورد های مشابه در دیگر مدارس را داشتند».

در سال ۹۳ نیز تجربه‌ای مشابه در یکی از دبستان‌های تهران، موجب محاکمه ناظم مدرسه شد و در نهایت او که متهم به آزار سه دانش آموز بود، با حکم قضات دادگاه کیفری به دو سال تبعید، دو سال محرومیت از فعالیت فرهنگی، آموزشی و ورزشی و ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شد.

در همان سال تجاوز راننده سرویس مدرسه استثنایی به یک دانش‌آموز معلول نارسایی حرکتی که در نهایت منجر به حامله شدن وی هم شد، نیز خبرساز شد.

اما یکی از مهم‌ترین این خبرها مربوط به زمانی بود که معلم ورزش مدرسه ای در جنوب تهران با شکایت ۱۴ دانش‌آموز به اتهام کودک‌آزاری و سوء استفاده از دانش آموزانش به دستور قضات دادگاه کیفری استان تهران بازداشت شده بود.

آثار مربوط به آزار جنسی معلم ورزش در بیش از ۱۴ کودک مشهود بود و حتی وی در مواردی کودکان را مجبور کرده بود در برابر هم عریان شوند و از آنها عکس‌برداری نیز کرده بود.

طبق آمار منتشر شده پلیس در سال ۹۰، از ۹۰۰ پرونده تشکیل شده در خصوص تجاوز جنسی در آن سال، ۶۰ درصد آن «لواط» با کودکان زیر ۱۵ سال سن گزارش شده است. به این آمارها می‌توان تجاوز به ۹۰ درصد از کودکان کار و خیابان را نیز افزود.

به جز موضوع آزار جنسی کودکان درمدارس، چند پرونده قتل و آزار جنسی نیز  امسال و سال‌های گذشته خبرساز شد. از جمله پرونده‌های  ندا دختر شش ساله در مشهد ،آتنا اصلانی در پارس‌آباد، اهورا کودک سه ساله در رشت و همچنین  ستایش قریشی.

با توجه به آمار بالای آزارهای جنسی در کودکان، بسیاری از کارشناسان، آموزش به کودکان برای  مراقبت از خود درباره آزارهای جنسی را ضرورت می‌دانند.

اما این آموزش‌ها از سوی بسیاری از محافظه‌کاران سیاسی و مذهبی نوعی «رواج بی‌اخلاقی و مغایر با فرهنگ اسلامی» محسوب می‌شود.

به گفته برخی از فعالان حوزه کودک برخی از این آموزش‌ها در سند ۲۰۳۰ یونسکو پیش‌بینی شده بود.

اجرای این سند که در پاییز سال ۹۵ به تصویب هیئت وزیران رسیده بود و قرار بود کارگروهی در خصوص آن تشکیل شود، در بحبوحه فعالیت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری در سال گذشته، مورد مخالفت شدید رهبری قرار گرفت و پس از آن با اعمال فشار ائمه جمعه و محافظه‌کاران حکومتی اجرای آن به طور کامل متوقف شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.