شیوا نظرآهاری از سوی گزارشگران بدون مرز نامزد جایزه نتیزن شد

یکشنبه, 13ام اسفند, 1391
اندازه قلم متن

nazar-ahari

کمیته گزارشگران حقوق بشر – شیوا نظرآهاری٬ عضو زندانی کمیته گزارشگران حقوق بشر٬ از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز برای جایزه نتیزن سال ۲۰۱۳ نامزد شده است که اینجایزه هر ساله در تاریخ ۱۲ مارس به مناسبت گرامیداشت روز جهانی مبارزه با سانسور مجازی اعطا می‌شود. از سال ۲۰۰۸ تا کنون اینجایزه به روزنامه نگاران٬ وبلاگنویسان و شهروندان فعال در عرصه مجازی که سهم برجسته‌ای در پیشرفت آزادی بیان داشته‌اند تعلق گرفته است. شیوا نظرآهاری یکی از ۹ روزنامه نگار٬ وبلاگنویس و فعال عرصه مجازی در سراسر جهان است که برای دریافت جایزه نتیزن نامزد شده‌اند.

شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر، وبلاگ نویس، روزنامه نگار، فعال حقوق زنان و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا، شورای دفاع از حق تحصیل، و جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان است.

شیوا، ۲۰ خرداد ۱۳۶۳ برابر با ۱۰ ژوئن ۱۹۸۴ متولد و در دانشگاه آزاد اسلامی مدرک مهندسی عمران گرفته است. او نتوانست در مقطع کار‌شناسی ارشد و در همین رشته ادامه تحصیل دهد٬ چون او مدافع و فعال حقوق کودکان کار و حقوق زنان بود و به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری‌اش از طرف حکومت به دانشجوی ستاره دار تبدیل شده بود.

شیوا نظر آهاری به دلیل تعهدش به حقوق بشر و گزارشگری آنلاین تاکنون چندین بار بازداشت شده است. اولین بار وقتی که ۱۸ سال داشت و به دلیل اینکه همراه سایرین در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۲ در دانشگاه تهران شمع روشن کرده بودند تا یاد قربانیان حملهٔ یازده سپتامبر را زنده کنند بازداشت و به مدت ۴۰ روز در بند ۲۴۰ زندان اوین گذراند تا اینکه با وثیقه آزاد شد.

شیوا دوباره در ۱۷ آگوست ۲۰۰۴برابر با ۲۷ مرداد ۱۳۸۳ دستگیر شد، زمانی که در تجمع صلح آمیز مقابل دفتر سازمان ملل در تهران، شرکت کرد. تجمع برای جلب توجه افکار عمومی نسبت به موقعیت زندانیان سیاسی برگزار شده بود و بعضی از فعالین جزواتی حاوی شرایط زندانیان را پخش می‌کردند. شیوا مجدداْ پس از تحمل ۲۰ روز در پشت می‌له‌های زندان و در بند ۲۰۹ که به وسیله وزارت اطلاعات کنترل می‌شود، به قید وثیقه آزاد شد اما پس از آن به همین دلیل به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

شیوا سال‌ها قبل با شور و شوق برای رفاه افراد زیر سن قانونی و کودکان کار فعالیت داوطلبانه‌اش را برای حقوق کودکان شروع کرده بود. او برای حقوق کودکان کار ایستاد و سربازی بود برای دفاع از کودکان مهاجر، به خصوص از افغانستان، که مورد سوء استفاده قرار می‌گرفتند و فراموش می‌شدند. کار کردن در یک شرایط دشوار، او به همراه دوستانش توانست جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان را زنده و باز نگه دارد حتی بعد ازاینکه دستگاه امنیتی کشور، آن را تعطیل کرد.

* در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۹ برابر با ۲۴ خرداد۱۳۸۸، چند روز پس از نتایج بحث برانگیز انتخابات ریاست جمهوری، شیوا دوباره بازداشت شد. او مجدداْ یک ماه و شش روز را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ و پیش از آنکه به بند عمومی منتقل شود گذرانید و در ۲۴ سپتامبر (۱۰ شهریور) با قرار وثیقه آزاد شد. مدتی که در زندان بود، شیوا با عاطفه نبوی از دیگر فعالان دانشجویی که در تظاهرات‌ها شرکت کرده بود، دوست شد. بعد از اینکه شیوا آزاد شد، جدا از خطری که برای خودش وجود داشت به همراه دوستانش کمپینی برای آزادی دوستش سازماندهی کرد

در ۲۰ دسامبر ۲۰۰۹ (۲۹ آذر ۱۳۸۸)، شیوا دوباره دستگیر شد، زمانی که در اتوبوس همراه فعالان دیگر قصد شرکت در مراسم تشییع جنازهٔ روحانی ناراضی، آیت الله منتظری را داشتند. کوهیار گودرزی، محبوبه عباسقلی‌زاده و سعید حائری هم جزو بازداشت شدگان بودند. شیوا، در ابتدای بازداشت در اعتراض به دستگیری خود دست به اعتصاب غذای خشک زده و بر اثر وخامت وضع جسمی به بهداری زندان اوین منتقل شد. او بیش از ۲ ماه در سلولهای انفرادی نگه داشته شد. او پس از ۹ ماه در شهریورماه سال ۸۹ با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

بعد‌ها، او به اتهام حکم محاربه (دشمنی با خدا)، تبلیغ علیه نظام و تجمع غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت ملی به ۴ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. در ۸ سپتامبر ۲۰۱۲ (۱۸ شهریورماه سال ۹۱)، شیوا خود را به زندان اوین معرفی کرد، جایی که مدت حبس خود را دارد سپری می‌کند.

شیوا نظر آهاری علی رغم دستگیری‌ها و آزار بی‌وقفه هرگز از ایستادگی برای حقوق بشر و باورهای خود به اینکه هیچ کس نباید بر اساس جنسیت،‌نژاد، مذهب و یا طبقه اجتماعی خود مورد تبعیض واقع شود، عقب نشینی نکرده است. وی، از اعضای مؤسس کمیته گزارشگران حقوق بشر (تأسیس ۱۳۸۴) است که چندی بعد به عنوان سخنگوی کمیته فعالیت کرد. این سازمان با هدف بهبود بخشیدن به وضعیت حقوق بشر در ایران تحت پایبندی به اعلامیه جهانی حقوق بشر تأسیس شد و در پی آن است که از طریق گزارشات اینترنتی سوء استفاده‌ها و خشونت‌ها را در کنار مطالبه احقاق حقوق بشر در تمام جنبه‌های زندگی روزمره به اطلاع عموم برساند.

امروز، سه تن از اعضای فعلی و یک نفر از اعضای سابق کمیته به نام‌های شیوا نظر آهاری٬ سعید جلالی فر٬ سعید حائری و نوید خانجانی در حال گذراندن محکومیتهای خود هستند و کوهیار گودرزی، از اعضای مؤسس و رئیس سابق گروه که پیش از این دو بار زندانی شده بود، به پنج سال زندان در تبعید محکوم شده است.

در نامه‌ای به یک زندانی دیگر، شیوا نظرآهاری، که در خط مقدم نبرد برای برقراری عدالت در ایران بوده است، برای همنوعانش ابراز همدردی و آرزوی بهترین‌ها کرده است: «دلت که برای یک انسان و حقش لرزید. آن‌جا آغاز لغزیدنت بود. آنجا نقطه آغاز بازجویی‌ها و سوال‌هاست. دلت که برای یک انسان لرزید. برای یک زندانی. یک زن. یک کودک کار. آن‌جا نقطه آغاز مجرمیتت بوده… اصلا همان‌جا بود که اولین جرم را مرتکب شدی. که به انسان ایمان آوردی. که انسان را پاس داشتی و نه هیچ چیز دیگر را…»

شیوا نظرآهاری، در ۲۰ اسفند ماه ۱۳۸۹، برنده جایزه تئودور هکر برای «گزارش اینترنتی شجاعانه درباره نقض حقوق بشر» شد. اینجایزه به افتخار تئودور هکر، فیلسوف، نویسنده، و منتقد فرهنگی ضد نازی نام گذاری شده است. شیوا نظرآهاری، در سن ۲۸ سالگی در حال گذراندن محکومیت پنج سالهٔ خود به علت تلاشهای حقوق بشری، روزنامه نگاری سایبری، و دفاع از حقوق زنان، محرومان، اقلیت‌ها و کودکان است.

برای شرکت در رای گیری وارد این لینک در کانال سازمان گزارشگران بدون مرز شده و پس از انتخاب ویدئوی مربوط به شیوا در سمت چپ٬ روی گزینه «Vote» کلیک کنید.

http://bit.ly/XCahSv


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.