حقوق پرداخت نشده جان باختگان، کارگران و کسبه ساختمان پلاسکو در دستان بنیاد مستضعفان/ تصاویر

دوشنبه, 14ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن


هرانا – با گذشت بیش از یک سال از تخریب ساختمان پلاسکو در سایه عدم پاسخگویی بنیاد مستضعفان بعنوان مالک این بنا حقوق خانواده شهروندان جان‌باخته و مطالبات کسبه این ساختمان ایفا نشده است. این در حالی است که مدت کوتاهی پس از فرو ریختن ساختمان، قوه قضاییه از پیگیری حقوق جان‌باختگان این حادثه گفت و رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد: “مذاکرات لازم با شهرداری تهران برای ساخت ساختمان جدید پلاسکو صورت گرفته است.” مسئولان همچنین وعده دادند با “شهید” قلمداد کردن آتش نشانان جان باخته در این حادثه زمینه حمایت از خانواده های آنان را فراهم آوردند. امری که تاکنون محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وضعیت ساختمان پلاسکو پس از آواربرداری هم‌چنان مانند گذشته است، گویا تنها تغییر ایجاد شده تصاویر نمادین آتش‌نشانانی است که بر روی دیوار حائل جلوی ساختمان است که در کناره خیابان جمهوری قرار دارد. تصویری از آتش‌نشانان که به مرور زمان رنگ باخته!

به نظر می‌رسد با فروکش کردن حساسیت عمومی در مورد ساختمان پلاسکو، دیگر هیچ نهاد و سازمانی پاسخگوی حقوق از دست رفته کاسبان، کارگران و حتی کشته‌شده‌گان این ساختمان نیست. با وجود وعده‌های داده شده از سوی برخی نمایندگان مجلس، قوه قضائیه و شهرداری تهران هیچ نهادی اکنون پاسخگوی خانواده بازماندگان حادثه پلاسکو و مطالبات فعالان صنف پوشاک که در جریان حادثه پلاسکو متضرر شدند نیست.

مهرداد که در قبل از فرو ریختن ساختمان پلاسکو در یکی از مغازه‌های این ساختمان فعالیت می‌کرده در مورد حقوق جان‌باختگان پلاسکو به هرانا می‌گوید: “دیه و بیمه آتش‌نشان‌هایی که در این حادثه جانشان را از دست دادند به مرور زمان پرداخت شده اما خانواده کارگران و شهروندانی که در این حادثه کشته شدند هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند. چون هر سازمانی سازمان دیگری را به عنوان مقصر معرفی می‌کند و قوه قضاییه هم هنوز نهادی را به عنوان مسئول معرفی نکرده. در حالی که همه می‌دانند مسئولیت این حوادث همه به گردن مالک ساختمان یعنی بنیاد مستضعفان است.”

این در حالی است که دولت و مجلس بارها بر احقاق حقوق تمام کسانی که در حادثه پلاسکو متضرر شده‌اند حتی “کارگران بیمه نشده این ساختمان” تاکید کردند، اما با گذشت بیش از یک سال هیچ کدام از حقوق وعده داده شده از سوی دولت محقق نشده. حتی در مواقعی که چند کارگر بیمه نشده به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی جنوب غرب واقع در خیابان سی تیر مراجعه کردند پاسخ مسئولان این اداره به این کارگران آن بوده که : “این وعده‌ها واهی و دروغ بوده‌اند.”
یکی دیگر از کسبه پلاسکو که مایل نبود نامش فاش شود در این مورد به هرانا می‌گوید: “وعده وعیدهای زیادی دادند، از پرداخت هزینه‌های درمان و دادن وام قرض‌الحسنه تا پرداخت دیه و بیمه و بخشودگی مالیاتی. اما هیچ کدام از این وعده‌ها عملی نشد. بارها تجمع کردیم، اعتراض کردیم اما نتیجه‌ای نداشت. وقتی وعده‌هایی که به ما دادند را اجرا نمی‌کنند تکلیف وعده‌هایی که به کارگران ساختمان دادند مشخص است. به آتش‌نشان‌هایی که در ساختمان کشته شدند شهید می‌گویند اما بنیاد شهید این افراد را به عنوان شهید قبول نمی‌کند. در این یک سال و نیم همه فقط وعده شنیدند و هیچ وعده‌ای عملی نشد. آب‌ها که از آسیاب افتاد دیگر هیچ مسئولی پاسخگو نیست.”

به نظر می‌رسد وعده‌های مسئولان در زمینه حقوق جان‌باختگان، کارگران و کسبه پلاسکو مانند ساختمان پلاسکو فرو ریخته و همان‌طور که رهگذران چهارراه استانبول به جای خالی ساختمان پلاسکو عادت کرده‌اند، افراد متضرر در ساختمان پلاسکو نیز باید به حقوق از دست رفته‌ خود عادت کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.