متهم شدن حمیدرضا امینی به سب النبی به دلیل ابراز عقیده در تلگرام

چهارشنبه, 16ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

یک منبع آگاه به کمپین گفت حمیدرضا امینی، که از یازده آذر ۱۳۹۶ به اتهام ابراز عقیده و فعالیت در تلگرام بازداشت شد، قرار است اوایل تیر ماه ۱۳۹۷ به اتهام سب النبی و توهین به ائمه محاکمه شود. اتهامی که در صورت اثبات می‌تواند حکم اعدام را برای این تعمیرکار موبایل ۴۷ ساله به دنبال داشته باشد.

حمیدرضا امینی که در شبکه‌های اجتماعی و بیشتر در تلگرام با نام مستعار آریوبرزن فعالیت می‌کرد، یازده آذر ۹۶ از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بند دو الف زندان اوین منتقل شد. منبع مطلع به کمپین گفت این شهروند فعال در اینترنت، در دوران بازجویی در سلول‌های انفرادی سپاه پاسداران به وکیل دسترسی نداشته و ماموران سپاه به دلیل عدم همکاری، پس از پایان بازجویی‌ها در اواخر بهمن ۱۳۹۶، او را بدون حکم دادگاه و به صورت غیرقانونی به زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل کرده‌اند.

این زندانی سیاسی پس از اعتصاب غذا و اعتراض‌های مکرر، به تازگی و در سیزدهم خرداد به زندان اوین بازگردانده شد. منبع نزدیک به حمیدرضا امینی به کمپین گفت دادسرای اوین بر اساس گزارش ماموران سپاه پاسداران، فهرستی از اتهامات را به آقای امینی تفهیم کرده که مهم‌ترین آن اتهام سب النبی و توهین به ائمه است.

این منبع درباره اتهامات و دلیل بازداشت این شهروند ۴۷ ساله به کمپین گفت: «به دلیل گرداندن چند کانال و گروه تلگرامی بازداشت شد و اتهامات زیادی بهش تفهیم شده مثل تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب، اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، اما مهم‌ترین و خطرناک‌ترین اتهامش سب النبی است که قرار است چهارم تیرماه برای آن محاکمه شود.»

اتهام سب النبی موضوع ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی است که بر اساس آن هر کس به هر یک از پیامبران و یا امامان شیعه و فاطمه -دختر پیامبر اسلام- دشنام دهد، به اعدام محکوم می‌شود.

منبع مطلع به کمپین گفت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، پس از تهیه گزارشی غیرواقعی و مغرضانه، صفحات و گروه‌های تلگرامی منتسب به حمیدرضا امینی را حذف کرده و امکان دفاع او از خودش را سلب کرده. این منبع به کمپین گفت بازجویان سپاه پاسداران، تمام مطالب گروه تلگرامی و از جمله نوشته‌های دیگران را نیز به جمیدرضا امینی منتسب کرده و بر اساس آن او را متهم کرده‌اند: «گروه تلگرامی را حمید ایجاد کرده و هر کس عقیده خودش را می‌نوشت، سپاه چیزهایی که بقیه نوشتند را هم در گزارش به دادسرا به حمید نسبت داده و وقتی حمید گفته این چیزها را من ننوشتم و خواستار بررسی گروه تلگرامی از طرف بازپرس شده، گفتند این کانال و گروه ها حذف شده و به این شکل تنها راه دفاع حمید را بستند تا هرچیزی دوست دارند در گزارششان بنویسند.»

حمیدرضا امینی که پدر دو فرزند هشت و ۱۲ ساله است، به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به چهار میلیون تومان جریمه محکوم شده اما قرار است دو دادگاه جداگانه دیگر نیز به اتهامات توهین به مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی و سب النبی نیز پیش رو داشته باشد.

منبع مطلع با تاکید بر حق استفاده حمیدرضا امینی از آزادی بیان، گفت بسیاری از موضوعاتی که بر أساس گزارش سپاه به او نسبت داده شده، از جمله توهین به پیامبران و امامان، نوشته‌های دیگران است: «أولا هرکس آزاد است عقیده اش را درباره هرچیزی بگوید و حمید و اعضای گروه هم همین کار را کردند، ولی اکثر چیزهایی که در گزارش آمده، مثلا همین ادعای ساب النبی، نوشته های دیگر اعضای گروه است، سپاه فقط از مطلب پرینت گرفته و در پرونده گذاشته بدون این که نام نویسنده مشخص باشد و گروه را هم حذف کرده، حمید قرار است به جای سه هزار نفر محاکمه شود .»

تارنگار حقوق بشر در ایران در اسفند ماه ۹۶ گزارش داد که حمیدرضا امینی در اثر یک دوره اعتصاب غذا به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی نیاز دارد، به گزارش این تارنگار، ماموران سپاه در زمان بازداشت حمیدرضا امینی، تعداد زیادی از وسایل شخصی او و دیگر اعضای خانواده‌اش را توقیف کرده‌اند ولی علیرغم خارج شدن پرونده از مرحله بازجویی، هنوز این وسایل را به خانواده‌اش تحویل نداده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.