روزگار خشک روستای پارود؛ ۷۰درصد کشاورزان قربانی خشکسالی شده اند

جمعه, 18ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

آرزو میرزاخانی

سرزمینی خوش آب و هوا که خاک حاصل‎خیز و آب فراوانش باعث شده بود کشاورزانش برنج، سبزیجات و مرکباتی مثل انبه و پاپایا پرورش دهند و به سراسر ایران صادر کنند، حالا اهالی آن از خشک‏سالی و بحران آب و نابودی کشاورزی در این منطقه خبر می دهند.

«پارود»، یکی از روستاهای تازه شهر شده با شش هزار نفر جمعیت و خوش آب و هوا، در اطراف شهرستان «سربازِ» استان سیستان و بلوچستان قرار دارد؛ سرزمینی که روزگاری به «بهشت طبیعت‏گردان» معروف بود.

در سفرنامه ای، نوشته شده است باغ های میوه فراوان و زیبایی این استان بی همتا است و ترکیب کوه و صخره و آب در شهرستان سرباز، علت تمایز و زیبایی آن نسبت به سایر بخش های استان به شمار می رود. اما حالا خشک‏سالی گاهی آتش به جان نخل ها، تنها بازماندگان محصولات کشاورزان می اندازد و روز به روز چشمه های آن را خشک تر و فقر را گسترده تر می کند.

خبرگزاری «تابناک» درباره گسترش کم آبی و خشک‎سالی در این منطقه گزارش داده است: «رود “سرباز” و سد “پیشین” که سال ها تنها منبع تأمین آب مورد نیاز شهروندان شهرستان سرباز و مناطق هم‎جوار آن بود، با کاهش شدید منابع آبی رو به رو شده است و مقامات محلی از عدم ورود منابع آبی جدید به سد پیشین در دو سال اخیر خبر داده اند؛ سدی که منبع اصلی تامین آب برای مصارف کشاورزی، صنعت و شرب بیش از ۲۱۰ روستا و شهر در مناطق پایین دست و چابهار است.»

«عباس سارانی»، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان سال گذشته اعلام کرد حوضه آبریز سد پیشین به دلیل نبود بارندگی، در وضعیت بحرانی قرار گرفته و برای تأمین آب پایین دست سد با مشکل جدی مواجه است.

به گفته او، سالانه دو میلیارد متر مکعب آب از منابع آب زیر‌زمینی استان برداشت می‌شود که ۹۳ درصد آن به کشاورزی، یک درصد به صنعت و شش درصد هم به شرب اختصاص می یابد. بنابراین، با کمبود بارش در حوضه آبریز سد و در مناطق پایین دست آن، به ویژه شهرستان سرباز، شهر پارود و روستاهای اطراف، کشاورزی و دام‎پروری که محل درآمد بیش از ۷۰ درصد مردم این منطقه است، نابود خواهند شد؛ شرایطی بحرانی که گویای بحران آب ایجاد شده است.

«سعید آزادی»، از ساکنان شهر پارود در گفت و گو با «ایران وایر»، خشک‏سالی را دلیل اصلی بی‎کاری همشهری هایش در شهرستان پارود و مناطق اطراف می داند و می گوید: «هفت سالی می شود که خشک‎سالی و بحران آب بلای جان محلی ها و ساکنان منطقه شده است. زمین های کشاورزی کاملا خشک شده اند و نه تنها دیگر اثری از درختان میوه و شالیزارهای پرآب نیست بلکه همین چند درخت نخلی هم که مانده، هر از گاهی در اثر دمای بالا و خشکی آتش می گیرند و به خاکستر تبدیل می شوند.»

می گوید حدود ۷۰ درصد کشاورزان منطقه در اثر خشک‎سالی بی‎کار شده اند و تنها منبع درآمدی آن ها یارانه ای است که دولت پرداخت می کند:«گذران زندگی برای خیلی ها آن قدر سخت است که حتی توان مالی مهاجرت به مناطق مجاور را هم ندارند. قنات ها و چشمه ها همه خشک شده اند و در حاشیه شهر، روستاها آب ندارند. عده ای هم هنوز در کپر زندگی می کنند.»

مشکلات شدید معیشتی و فقر روستاییان باعث شده است تا سعید از سال ۹۵ با کمک خیران و گروهی که تشکیل داده اند، به حل بخشی از مشکلات آن ها بپردازد. او هر روز نان و پنیر تازه می خرد و برای کودکان مناطق تفتیده و محروم صبحانه می برد؛ کودکانی که تا به حال در زندگی خود چنین صبحانه ای نخورده اند.

براساس گزارشی که سعید آزادی تهیه کرده، این گروه تاکنون برای ۳۰۰ دانش آموز در هفت روستای بخش پارود صبحانه و برای یک هزار دانش آموز هم لباس نو تهیه شده است.

این گروه هم‏چنین پروژه آبیاری روستایی در اطراف شاهرود، ساخت خانه برای روستاییان و مدرسه برای دانش آموزان «سعادت آباد» و تهیه کمک هزینه برای بیماران این مناطق را در پرونده کاری خود ثبت کرده است.

آزادی از بی تفاوتی دولت نسبت به فقر مردمان این منطقه می گوید و تاکید می کند که در گذشته پارود و روستاهای اطراف کشاورزی پر رونقی داشتند و به راحتی زندگی می کردند اما از زمانی که آب منطقه خشک شد و کشاورزی نابود، کشاورزان هم دیگر روی خوش زندگی را به خود ندیدند و دولت نیز هیچ حمایتی جز پرداخت یارانه ۴۰ هزار تومانی از آن ها نکرده است.

او از خشک‏سالی، بی‎کاری و فقر اهل سنت استان سیستان و بلوچستان که چنان رنجور و دردمندشان کرده است، شاکی است. می گوید استانی که ۱۱٫۵ درصد از مساحت کشور را در بر گرفته، یکی ازقدیمی ترین مناطق بزرگ بلوچستان و مقر تمدن های بزرگ در ادوار مختلف بوده، اکنون خشک‏سالی آن را به یکی از محروم‏ترین استان های کشور بدل کرده است.
از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.