هیوندای و مزدا قراردادهای خود را با خودروساز ایرانی ‘لغو کردند’

دوشنبه, 21ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن


به گفته یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران، دو شرکت خودروسازی مزدا و هیوندای به دلیل تحریم‌های آمریکا، قراردادهای خود را با ایران لغو کرده‌اند.

ولی ملکی به خبرگزاری خانه ملت گفته “این تولیدکنندگان در صحبت‌های خود مطرح می‌کردند که چندین برابر منافعی که در ایران دارند در آمریکا دارند و آن را فدا نمی‌کنند.”

“گروه بهمن” ارایه دهنده محصولات و خدمات مزدای ژاپن و هیوندای کره جنوبی در ایران است.

آقای ملکلی می‌گوید این خودروساز ایرانی، خودروی چینی هاوال را جایگزین مزدا کرده است.

آقای ملکی گفته است: “شرکت‌های خارجی که با ایران طرف قرارداد بودند قبل از برجام نیز در زمان تحریم ایران را ترک کردند و یک‌طرفه قرارداد خود را فسخ کردند و از همکاری خودداری نمودند.”

قرداردادهای خودروسازی فرانسوی پی‌اس‌ای (مجموعه‌ای که قبلا نامش پژو-سیتروئن بود) با ایران به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد

لغو قرارداد مزدا و هیوندای با ایران در حالی اعلام شده که پیشتر گروه خودروسازی فرانسوی پی‌اس‌ای (مجموعه‌ای که قبلا نامش پژو-سیتروئن بود) گفته بود که برای پرهیز از تحریم‌های آمریکا، فعالیتش را در ایران تعلیق می‌کند.

پس از اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و شرکای اقتصادی آن، در هفته‌های اخیر چندین شرکت‌های اروپایی اعلام کردند که فعالیت‌هایشان را در ایران تعلیق می‌کنند تا مشمول تحریم‌های آمریکا نشوند.

شرکت پی‌اس‌ای (پژو-سیتروئن سابق) و رقیب فرانسوی‌شان شرکت رنو بعد از توافق هسته‌ای قراردادهای تازه‌ای با ایران بستند که بزرگ‌تر از همکاری‌های آنها قبل از تحریم‌های سنگین دهه اخیر بود.

قراردادهای پی‌اس‌ای در ایران به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

این مجموعه بزرگ فرانسوی گفته بود تعلیق فعالیت‌هایش در ایران لطمه مالی به این شرکت نمی‌زند چون به گفته آنها، فقط یک درصد از سود کلی آنها از فعالیتشان در ایران بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، حدود یک ماه پیش رسما کشورش را از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی خارج کرد.

براساس فرمانی که او امضا کرد تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی برمی‌گردد.

در آن زمان آمریکا به کشورهای دیگر بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز برای اجرای تحریم های ایران فرصت داد.

اتحادیه اروپا پس از فرمان دونالد ترامپ، روند حقوقی اجرای “مقررات بازدارنده” را در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز کرد.

چنین اقدامی به آن معنی است که اتحادیه اروپا می‌تواند مانع از آن شود که شرکت‌های اروپایی تحریم‌های آمریکا را اجرا کنند یا دادگاه‌های آمریکا شرکت‌های اروپایی را برای سرپیچی از تحریم‌ها جریمه کنند.

بر همین اساس، اگر شرکتی اروپایی به واسطه تحریم‌های آمریکا دچار خسارتی شود، با مقررات بازدارنده، اروپایی‌ها می‌توانند غرامت چنان خسارتی را با مصادره دارایی‌ نهادهای آمریکایی بپردازند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.