سپاه با کدام پول‌ها در مناطق محروم فعالیت می‌کند؟

پنجشنبه, 24ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

سپاه پاسدارانی که سال‌ها تنها در شعاع ۷۰ کیلومتری پروژه‌های چند ده میلیارد تومانی خود مشغول «محرومیت‌زدایی» هم بود،حالا تمام پروژه‌های مربوط به مناطق محروم در ایران را به نوعی به انحصار خود درآورده است.

سپاه سال‌ها در دو قالب «اردوهای جهادی بسیجیان» تحت نظر «بسیج سازندگی» و «قرب محرومین کوثر» از مجموعه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء در مناطق محروم فعال بود٬ اما از سال ۱۳۹۵ «قرارگاه محرومیت‌زدایی» تحت فرماندهی فرمانده کل سپاه راه‌اندازی کرد که با نام «قرارگاه پیشرفت و آبادانی» هم شناخته می‌شود.

با راه‌اندازی این قرارگاه بود که تمام قرارگاه‌ها، سپاه‌های استانی، نیروها و رده‌های مختلف سپاه زیرنظر این قرارگاه قرار گرفتند تا بخشی از توان و استعداد آنها صرف «محرومیت‌زدایی» در سراسر ایران شود.

در این قالب جدید تمامی سپاه‌های استانی، قرارگاه‌های منطقه‌ای، نیروهای چهارگانه، سازمان بسیج٬ گروه‌های تخصصی قرارگاه خاتم‌الانبیأء و معاونت آماد و پشتیبانی سپاه به خدمت این قرارگاه درآمدند.

اما همه این قصه همین‌‌جا ختم نشد٬ سپاه در مرحله بعدی «کمیته امداد»، «بنیاد برکت»، «بنیاد مستضعفان»، «وزارت رفاه» و چند نهاد دیگر را ذیل این قرارگاه تعریف کرد تا هم ناظر بر فعالیت‌های آنها در مناطق محروم باشد و هم به عنوان تنها نهاد «هماهنگ کننده» بین آنها عمل کند.

پس از این تجمیع و انحصار یگانه سپاه بود که فعالیت‌های این نهاد نظامی در مناطق محروم تحولی اساسی یافت و در دو قالب عمده پروژه‌های «عمرانی» و پروژه‌های «غیرعمرانی» تعریف و پی گرفته شد.

آمار‌های جسته و گریخته از نهاد‌های وابسته به سپاه پاسداران نشان می‌دهد که این نهاد نظامی در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶ بیش از ۶۷ هزار و ۹۸۰ پروژه عمرانی با صرف بودجه‌ه‌ای معادل ۵۷۳ میلیارد و ۵۷۷ میلیون تومان در مناطق محروم داشته است.

این آمار‌ها همچنین حکایت از آن دارد که سپاه پاسداران در همین مدت بیش از یک میلیون پروژه «غیرعمرانی» داشته که بودجه صرف شده برای اجرای این پروژه‌ها رقمی معادل ۲۵۰ میلیارد و ۸۵۴ میلیون تومان بوده است.

اما همه این ۸۲۴ میلیارد و ۴۳۱ میلیون تومان را سپاه تامین نکرده٬ بلکه بخش قابل توجهی از این پول‌ها که مقدارش مشخص نیست از «کمیته امداد»٬ «سازمان بهزیستی»٬ «بنیاد برکت» و سایر نهاد‌های مرتبط گرفته شده تا پروژه‌های سپاه در این مناطق به اجرا گذاشته شود.

به عبارت روشن‌تر٬ سپاه پاسداران از نهاد‌های مذکور سالیانه مبالغ هنگفتی پول دریافت می‌کند تا پروژه‌های «محرومیت‌زدایی» خود در مناطق مختلف ایران را به اجرا بگذارد.

بخش دیگری از این بودجه نیز از محل بودجه‌های محرومیت‌زدایی سپاه در رده‌های مختلف و قرارگاه خاتم‌الانبیا تامین می‌شود که رقم دقیق آن مشخص نیست.

سپاه خود می‌گوید که بخشی از این پول‌ها را در بخش عمرانی صرف کرده و در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۴ هزار و ۹۰ خانه برای «محرومان» ساخته و هشت هزار و ۳۸۶ دستگاه «کانکس» برای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه فرستاده است.

بخشی از این پول نیز صرف احداث یا تعمیر هفت هزار و ۹۲۴ باب مسجد و ساخت ۲۰ هزار و ۴۷۵ چشمه سرویس بهداشتی در مناطق محروم شده است.

ساخت هزار و ۵۰ خانه عالم، آبرسانی و تصفیه و کانال‌کشی آب، تسطیح زمین کشاورزی، یادمان شهدا، غسال‌خانه، لایروبی یا احداث قنوات، راه جاده‌ای، مجموعه ورزشی، خانه بهداشت، گلخانه، برق‌رسانی، حمام، سیل‌بند، موج‌شکن، جایگاه بلدرچین و استخر پرورش ماهی از دیگر فعالیت‌های عمرانی سپاه با این پول‌ها در مناطق محروم بوده است.

سپاه برای بخش دیگری از این پول‌٬ پروژه‌های «غیرعمرانی» تعریف کرده و که بسیاری از آنها در مناطق محروم، مرزی، حساس، صعب‌العبور و کمتر توسعه‌یافته به اجرا گذاشته می‌شود.

به طور مثال تامین ۱۸ هزار و ۹۶۳ جهیزیه نیازمندان و اهدای ۹۵ هزار و ۴۲۰ بسته معیشتی در این مناطق از جمله فعالیت‌های غیرعمرانی سپاه است.

اهدای البسه، اهدای نوشت‌افزار به دانش‌آموزان نیازمند، تجهیز مدارس، تجلیل از شبانان و گله‌داران همراه با اهدای کوله و تجهیزات لازم، کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست و دارای بیماران صعب‌العلاج از دیگر اقدامات سپاه در این زمینه است.

سپاه پاسداران همچنین می‌گوید در بخش عمرانی اقداماتی هم‌چون ساخت درمانگاه، خانه بهداشت، آبرسانی، ساخت منبع آب، ساخت سرویس بهداشتی و حمام در مناطق محروم داشته است.

برپایی بیمارستان‌های صحرایی و اهدا سبدهای بهداشتی هم از دیگر اقدامات سپاه در حوزه سلامت است که این نهاد نظامی آنها را در بخش پروژه‌های «غیرعمرانی» تعریف کرده است.

آن‌طور که سپاه می‌گوید برپایی بیمارستان صحرایی در حوزه پروژه‌های «سلامت»٬ هزینه برترین پروژه‌ها بوده که مبلغ ۶۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تنها برای برپایی ۹۸ فقره بیمارستان در ۱۰ ماهه سال ۹۶ صرف آن شده است.

دانش‌اموزان محروم یکی از مهمترین اهداف سپاه در پروژه‌های «محرومیت‌زدایی» هستند. سپاه در ۱۰ ماهه سال ۹۶ قرارداد ساخت هزار و ۲۸ مدرسه به ارزش ۱۶ میلیارد و ۱۸۰ میلیون توان منعقد کرده که بخشی از آن را به اتمام رسانده است.

براساس آما‌رهای رسمی ساخت ۲۵۵ مدرسه در استان سیستان و بلوچستان٬ ۱۴۸ مدرسه در استان آذربایجان غربی و ۱۳۶ مدرسه در استان کردستان در سال ۹۶ در دستور کار سپاه بوده است.

سپاه در این سال همچنین قراردادی به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۶۲۱ میلیون تومان منعقد کرده تا ۲۲۱ هزار و ۶۲۲ بسته در میان دانش‌آموزان مناطق محروم توزیع کند.

استان سیستان و بلوچستان با ۵۱ هزار و ۴۵۰ بسته، خوزستان با ۲۲ هزا رو ۱۲۰ بسته، فارس با ۲۱ هزا رو ۴۴۷ بسته، خراسان رضوی با ۲۰ هزار و ۲۰۰ بسته اصلی‌ترین استان‌ها در این پروژه بوده‌اند.

سپاه در کنار هزینه‌های هنگفتی که در این مناطق می‌کند٬ نگاهی هم به بهره‌برداری از این سرمایه‌گذاری‌ها دارد. بهره‌برداری‌های سیاسی٬ مذهبی٬ امنیتی و انتخاباتی از جمله این بهره‌برداری‌هاست که انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ تبلور یکی از همین بهره‌برداری‌هاست.

سپاه در این دوره از انتخابات تا آنجا که می‌توانست در مناطق تحت محروم تحت تسلط خود به تلبیغ علیه حسن روحانی پرداخت٬ اما در نهایت موفق نشد مانع ادامه ریاست جمهوری روحانی در دور دوم شود.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.