تائید حکم اعدام چهار زندانی زندان بیرجند در دیوان عالی کشور

جمعه, 25ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

حکم اعدام چهار تبعه خارجی محبوس در زندان بیرجند که در بهمن‌ماه سال ۹۵ به اتهام حمل مسلحانه مواد مخدر توسط دادگاه انقلاب بیرجند به اعدام محکوم شده بودند در دیوان عالی کشور تائید شد، حکم اعدام نفر پنجم این پرونده به ۲۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. این افراد اتهامات وارده را در دادگاه رد کرده و مدعی شدند برای اخذ اقرارهای غیرواقعی شکنجه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پنج زندانی تبعه افغانستان که از شش سال پیش در زندان بیرجند محبوس هستند، دوازدهم بهمن‌ماه سال ۹۵ به اتهام حمل مسلحانه مواد مخدر به اعدام محکوم شدند. وکیل این زندانیان به آنها خبر داده است که حکم اعدام چهار تن از آنها در دیوان عالی کشور تائید شد و حکم اعدام یک تن دیگر نیز به ۲۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

“شاه محمد میران زهی”، “احمدشاه عیسی زهی”، “محمد میران زهی”، “عید محمد میران زهی” چهار زندانی هستند که حکم اعدام آنها در دیوان عالی کشور به تائید رسیده است. همچنین “سراج گاوخور” هویت دیگر زندانی است که حکم اعدامش در دیوان عالی کشور به ۲۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.
این افراد شش سال پیش، هنگام ورود غیرقانونی به ایران، در مرز ایران و افغانستان، بازداشت شدند.

این زندانیان پیش‌تر طی نامه ای سرگشاده اتهامات وارده را در دادگاه رد کرده و مدعی شدند برای اخذ اقرارهای غیرواقعی شکنجه شده‌اند.

محمد میران زهی در بخشی از این نامه نوشته است: “ما پنج نفر از زابل با یک دستگاه خودروی تویوتا، به مقصد بیرجند سوار شدیم که در بین راه نزدیک روستای بندان (از توابع نهبندان) با راننده خودرو دعوا کردیم، در روستای بندان او ما را به خانه‌ای برد و به بهانه‌ی بنزین زدن رفت ولی در برگشت با مأمورین به سراغ ما آمد. در بدو ورود مأمورین من را از ناحیه سر زخمی کردند و بعد هم ما را به پاسگاه بندان بردند و به شدت ما را مورد بی رحمانه ترین شکنجه‌ها قرار دادند. در حدی که ناخن انگشت پای راست من را کشیدند و به ما اتهام حمل ۱۴۰ کیلوگرم تریاک و داشتن دو قبضه اسلحه کلاش زدند.

ما روی فشار شکنجه ها از ترس جان و اینکه تحمل شکنجه را نداشته و به امید اینکه شاید مامورین دست از شکنجه بردارند بالاجبار قبول کردیم که بدین ترتیب پرونده دست نوشته و به دلخواه آنها تنظیم و تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شد و بعد از گذشت پنج سال مستشاران شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی بیرجند آقایان نبوی و سیف زداه، حکم اعدام به ناحق به ما دادند”.

لازم به یادآوری است که این پنج زندانی اهل افغانستان، مدعی هستند که حدود شش سال پیش “جهت امرار معاش”، قصد عزیمت به ایران به صورت غیرقانونی را داشتند که در مرز ایران و افغانستان، روستای بندان از توابع نهبندان واقع در خراسان جنوبی بازداشت شدند.

یک منبع نزدیک به این افراد پیش‌تر به گزارشگر هرانا گفت: “چند روز قبل از ورود غیرقانونی این شهروندان افغانستانی به ایران، در منطقه‌ای که بازداشت شدند، درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی رخ داده بود که منجر به کشته شدن یکی از مأموران امنیتی ایران شد. این شهروندان که چند روز پس از این درگیری به صورت غیرقانونی از مرز بندان، وارد ایران شدند، به عنوان عاملان این درگیری بازداشت و سپس به اتهام حمل مسلحانه مواد مخدر محاکمه شدند”.

شاه محمد میران زهی، سراج گاوخور، احمدشاه عیسی زهی، محمد میران زهی و برادر وی، عید محمد میران زهی، پنج شهروند اهل افغانستان، متاهل و دارای فرزند هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.