نماینده کارگران در شورای عالی کار: ۸۳ درصد کارگران زیر خط مرگ هستند

شنبه, 26ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن


فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار با انتقاد تند نسبت به اوضاع اقتصادی کشور، گفته است مسئولان به طور کلی کشور را رها کرده‌اند و ۸۳ درصد کارگران زیر خط مرگ هستند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با انتقاد تند نسبت به اوضاع اقتصادی کشور، گفته است مسئولان به طور کلی کشور را رها کرده‌اند و ۸۳ درصد کارگران زیر خط مرگ هستند.

کارگران از جمله اقشار آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند که با بالا رفتن سطح قیمت‌ها از کیفیت زندگی‌شان کاسته می‌شود. فرامرز توفیقی، نماینده آن‌ها در شورای عالی کار از وضعیت این روزهای کارگران به ‌شدت ابراز نگرانی کره و به خبرگزاری تسنیم گفته است: جهش غیرقابل‌کنترل قیمت‌ها به سمتی می‌رود که کارگران دیگر توانایی تحمل این شرایط را نداشته باشند.

طی دو سال گذشته کارگران در ایران بیش از هر زمان دیگری نسبت به شرایطشان ناراضی بوده‌اند. سال گذشته کارگران صدها تجمع اعتراضی برگزار کردند که اغلب آن‌ها با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد. سطح پائین دست مزدها، عقب افتادن حقوق و مزایا، عدم پرداخت سنوات و سختی کار از سوی کارفرما از جمله دلایل نارضایتی و اعتراض کارگران ایرانی محسوب می‌شود.

به تازگی نیز کارگران گروه ملی فولاد اهواز به دلیل پرداخت نشدن حقوق، مقابل استانداری خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کردند که با هجوم نیروهای امنیتی ۶۰ نفر بازداشت و تعدادی نیز زخمی شدند.

حدود چهار هزار کارگر گروه صنعتی فولاد اهواز حداقل چهار ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و دفترچه بیمه درمانی آن‌ها به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه از سوی کارفرما از بهمن سال گذشته تمدید نشده است.

بر اساس آمارهای رسمی هم‌اکنون ۱۳ میلیون کارگر در ایران فعالیت دارند که طبق صحبت‌های محمدحسن زدا، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی، فقط ۹ میلیون آن‌ها از خدمات بیمه بهره می‌برند.

بحران سبد معیشتی کارگران

نماینده کارگران در شورای عالی کار نسبت به هزینه‌های سبد معیشت کارگران نیز ابراز نگرانی کرده و اظهار داشته است که هر آنچه دستمزد سال ۹۷ افزایش یافت با افزایش قیمت‌ها از بین رفت. افزایش دستمزد سال ۹۷ مانند یخی در گرما بود؛ یعنی در سبد معیشت کارگران مؤثر واقع نشد. افزایش دستمزد در سفره کارگری مشاهده نمی‌شود.

حداقل دستمزدها برای امسال ۱۹.۵ درصد افزایش یافته و به‌این‌ترتیب حقوق پایه کارگران با افزایش ۱۸۵ هزار و ۹۸۶ تومانی به یک‌ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۶۹ تومان رسیده است. این در حالی است که به گفته حسین راغفر، از مطرح‌ترین اقتصاددانان ایران، خط فقر در سال ۹۶ برای یک خانوار ۴ نفره حدود چهار میلیون تومان است.

به تازگی موجی از گرانی سراسر ایران را فرا گرفته و قیمت کالاهای سبد معیشتی خانوار به شدت افزایش یافته است. مرغ با ۴۰ درصد، گوشت قرمز با ۳۰ درصد، برنج و روغن با ۱۸ درصد و مسکن با ۲۸ درصد افزایش، جهش قیمت داشته‌اند. نرخ ارزهای خارجی، سکه و خودرو نیز به تازگی با جهش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو شده‌اند. این در حالی است که مسئولان کماکان بر حبابی بودن قیمت‌ها اصرار دارند.
از: تسنیم


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.