گزارشی از مشکلات مضاعف زندانیان محبوس در زندان سقز

چهارشنبه, 30ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن

طی روزهای اخیر سه تن از زندانیان محبوس در زندان سقز به علت “کشیدن سیگار”، توسط مسئولان زندان مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفته و به سلول انفرادی منتقل شدند. همچنین زندانیان دیگر این زندان به علت مشکلات مضاعفی از جمله کف خوابی، کیفیت غذای نامناسب، نبود تهویه هوای مناسب، نبود امکانات ورزشی و برخورد سلیقه‌ای مسئولان زندان در شرایط غیرانسانی نگهداری می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر سه تن از زندانیان محبوس در بند قرآنی و بند سلامت زندان سقز به علت “کشیدن سیگار” توسط مسئولان زندان مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفته و به سلول انفرادی این زندان منتقل شدند.

هویت این سه زندانی “کاوه مرادیان از زندانیان مالی، عطا حسن‌پور از متهمان مرتبط با مواد مخدر محکوم به ۲۰ سال حبس و حامد کاک‌مله متهم به سرقت” که از چند روز پیش به سلول انفرادی این زندان منتقل شده‌اند توسط هرانا احراز شده است.
پیش از این کاوه مرادیان در بند سلامت، عطا حسن‌پور و حامد کاکمله در بند قرآنی زندان سقز محبوس بودند.

قابل ذکر است که این زندانیان به علت حضور در سلول انفرادی از دسترسی به تلفن و ملاقات با خانواده محروم مانده‌اند و از وضعیت فعلی آنها خبری در دست نیست.

یک منبع مطلع از ناسالم بودن غذای زندان سقز خبر داد و در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “به علت کیفیت غذای زندان بیشتر زندانیان دچار مشکلات گوارشی و دل‌دردهای شدید شده‌اند و افسر نگهبان اجازه پخت‌وپز و گرم کردن غذا را به زندانیان نمی‌دهد”.

این منبع مطلع از وضعیت زندانیان در ادامه گفت: “زندانیان از برخوردهای سلیقه‌ای صورت گرفته توسط داوود بداغی (قاضی ناظر بر زندان) ابراز ناراحتی کرده‌اند و به گفته یکی از زندانی‌ها، داوود بداغی از صدور مرخصی برای زندانیانی که واجد شرایط هستند جلوگیری می‌کند و با خانواده زندانیان رفتاری توهین آمیز همراه با فحاشی دارد”.

این منبع درخصوص شرایط زندان سقز نیز گفت: “با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و نبود تهویه مناسب، زندانیان در شرایط سخت و غیرانسانی نگهداری می‌شوند و هوای زندان بسیار گرم و مرطوب است.

بیش از ۷۰ تن از زندانیان زندان سقز به علت فضای ناکافی زندان و بالا بودن تعداد زندانیان کف‌خواب هستند و با توجه به گرم شدن هوا و نبود تهویه مناسب در وضعیت بغرنجی نگهداری می‌شوند.

در این زندان هیچ گونه امکانات و تجهیزات ورزشی برای ساکنین آن وجود ندارد و زندانیان از کمترین حقوق خود نیز محروم مانده‌اند”.

سقز یکی از شهرهای شمال غربی ایران در شمال استان کردستان است و زندان سقز در ابتدای جاده سقز به بانه واقع شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.