اعتصاب غذای قادر محمدزاده زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه

جمعه, 1ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

قادر محمدزاده، زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه که روز شنبه ۱۹ خردادماه در پی مخالفت با انتقال به بندی دیگر با دستور مسئولان زندان به سلول انفرادی منتقل شده بود، از روز شنبه ۲۶ خردادماه در اعتراض به این امر دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی معتقد است که این جابجایی ناقض اصل تفکیک جرایم است و وی را از حق قانونی خود محروم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قادر محمدزاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه است که از سال ۸۴ تاکنون در بند ۴ این زندان نگهداری می‌شود. این زندانی در پی مخالفت با انتقال به بندی دیگر با دستور مسئولان زندان به سلول انفرادی منتقل شده است و از روز جمعه ۲۵ خردادماه در اعتراض به این امر دست به اعتصاب غذا زده است.

این زندانی معتقد است که این جابجایی ناقض اصل تفکیک جرایم است و وی را از حق قانونی خود محروم می‌کند.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی سیاسی در گفت و گو با گزارشگر هرانا گفت: “مسئولان زندان در روز شنبه ۱۹ خردادماه اقدام به انتقال وی از بند ۴ زندان ارومیه به بند کارگران این زندان کردند. این زندانی نیز از رفتن به این بند ممانعت کرده که نهایتا ماموران او را به سلول انفرادی منتقل کردند. آقای محمدزاده در اعتراض به این اقدام از روز شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ دست به اعتصاب غذا زده است. وی که پیش از این نیز مشکل کلیه و زخم معده داشته است، اکنون در شرایط بد سلول انفرادی و به دلیل مشکلاتی مانند نبود آب آشامیدنی مناسب، با کاهش وزن ۷ کیلویی مواجه شده و فشار خونش پایین آمده است”.
لازم به یادآوری است، این زندانی سیاسی در سال ۱۳۸۴ به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام ابتدا به اعدام و سپس در دادگاه تجدید نظر به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

در بهار سال ۹۰ این زندانی به همراه دو تن دیگر به نام‌های علی احمد سلیمان و مصطفی علی احمد به اتهام تبلیغ علیه نظام در زندان، هر کدام به سه ماه حبس مضاعف بر حبس پیشین خود محکوم شدند.

قادر محمدزاده که در بند ۴ زندان ارومیه در بین زندانیان عادی و شرور و بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرایم نگهداری می‌شد، در سال ۹۲ توسط چند تن از زندانیان متهم به سرقت مسلحانه و مواد مخدر مورد حمله قرار گرفت و با چاقو از ناحیه پشت و گردن زخمی شد. با این حال مسئولان حتی حاضر نشدند وی را به بیمارستان منتقل کنند و بعد از بخیه و پانسمان او را مجددا به بند چهار بازگرداندند.

هرانا پیشتر طی گزارشی لیستی از دستکم ۴۸ زندانی مرد در زندان‌های ایران که به اتهام محاربه از طرق مختلف به بیش از بیست سال حبس (به جز حبس ابد) محکوم شده‌اند را منتشر کرد. محکوم شدگان به اتهام محاربه براساس قانون قدیم باتوجه به تغییر قوانین مربوط به این اتهام در قانون مجازات اسلامی امکان اعاده دادرسی، تخفیف مجازات و یا آزادی را دارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.