آمدنیوز: نامه مشترک فرماندهان ارتش و سپاه به علی خامنه‌ای؛ وضعیت بغرنج نظامی کشور

شنبه, 2ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

آمدنیوز – در نامه‌ی مشترک فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران به دفتر نظامی آیت‌الله علی خامنه‌ای که سه هفته پیش ارسال شده، ضمن گلایه شدید از دولت حسن روحانی نوشته شده است که «عدم اختصاص نیمی از بودجه دفاعی کشور، عملا شرایط ‘کودتا’ علیه نیروهای مسلح را ایجاد کرده و نارضایتی‌ها در بدنه‌ی نیروهای مسلح سپاه و ارتش را به شدت افزایش داده است.»

به گزارش «آمدنیوز»، شرایط نیروهای مسلح کشور به شدت «بغرنج» گزارش شده است. عدم اختصاص نیمی از بودجه جاری نیروهای مسلح برای پرداخت حق مأموریت‌ها، اضافه حقوق و کارانه‌ی پرسنل، نارضایتی شدیدی را در میان نیروهای مسلح ایجاد کرده است.

از سوی کشور روسیه که پیش‌تر به مقامات ارشد جمهوری اسلامی این اطمینان را داده بود که در صورت وضع تحریم‌های آمریکا و اروپا، نظام را برای تأمین تکنولوژی و قطعات هلی‌کوپتر و هواپیماها تنها نمی‌گذارد، اکنون نامه‌های سران ارشد کشور خصوصا مقامات نظامی را بی‌پاسخ گذاشته و این موضوع به نگرانی مقامات کشور دامن زده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

رها کردن جمهوری اسلامی توسط روسیه پیش از آغاز «تحریم‌های سخت» آمریکا علیه جمهوری اسلامی، مقامات ارشد کشور خصوصا علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را به شدت نگران کرده است.

یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در ستاد مشترک این نیرو به خبرنگار «آمدنیوز» می‌گوید: «کارخانه خارکُف در کیف اوکراین، تأمین قطعات هلیکوپترهای خریداری شده ایران از روسیه (ام آی ۱۷۱) را به طور رسمی قطع کرده است. هوانیروز سپاه اکنون ۱۵ فروند از این هلیکوپترها را در اختیار دارد که تعدادی از آن‌ها به دلیل عدم تأمین قطعات از سوی روسیه زمین‌گیر شده‌اند.»

این منبع خبری «آمدنیوز» می‌افزاید: «روسیه به تعهدات خود در تحویل پروژه پدافند اس ۳۰۰ به طور کامل عمل نکرده و بخش زیادی از این پروژه را به صورت نیمه کاره رها کرده است. روسیه هم‌چنین کُدهای این سیستم پدافندی را پیش از فروش به ایران و بدون اطلاع جمهوری اسلامی در اختیار اسرائیل و آمریکا قرار داده است. روسیه هم‌چنین به مقامات نظامی کشور اطلاع داده است که تا سه سال آینده نمی‌تواند پروژه تحویل پدافند اس ۳۰۰ را کامل کند. از سوی دیگر، تأمین قطعات هواپیماهای روسی که از روسیه خریداری و در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی قرار دارد (مانند سوخو، ایلوشین و آنتونوف) از سوی شرکت‌های نظامی روسیه متوقف شده است. این در حالی است که بودجه مالی برای خرید این قطعات از سوی جمهوری اسلامی تأمین شده اما روسیه از تأمین قطعات این هواپیماها برای ایران خودداری می‌کند.»

بر اساس گزارش منابع خبری «آمدنیوز» از بولتن‌های محرمانه رده‌های فرماندهی سپاه پاسداران، ناوهای آمریکایی به سوی دریای مدیترانه به حرکت درآمده‌اند و فرماندهان سپاه می‌گویند آمریکا قرار است با تصرف سوریه، به تأسیسات زیربنایی جمهوری اسلامی حمله‌ی نظامی کند. شدت وحشت مقامات جمهوری اسلامی از تحولات اخیر بین‌المللی موجب شده بحث حمله نظامی در محافل سیاسی و نظامی به صورت یک گزینه‌ی جدی مورد بررسی قرار گیرد. جمهوری اسلامی به شدت از توافق کره شمالی با آمریکا و جامعه‌ی جهانی عصبانی است و مشاوران علی خامنه‌ای می‌گویند با حل مشکل کره شمالی، تغییر رژیم در ایران حتمی به نظر می‌رسد.

یک منبع دیگر «آمدنیوز» در نیروی قدس سپاه پاسداران از قطع بودجه‌های جاری و عملیاتی این نیرو توسط دولت روحانی خبر داده و می‌گوید: «سپاه و نیروی قدس، هیچ‌گونه بودجه‌ی اطلاعاتی و امنیتی برای عملیات‌های برون‌مرزی در اختیار ندارند. حتی برای خرید تجهیزات، نمایشگاه‌ها و عملیات‌ها، کلیه‌ی بودجه‌های سپاه قطع شده و پرسنل با هزینه‌ی شخصی خود به مأموریت اعزام می‌شوند و از معاونت‌های مالی خود هزینه‌های خود را طلب می‌کنند. حتی حق مأموریت افرادی‌که که یک‌ماه قبل به نمایشگاه تجهیزات نظامی در ترکیه رفته‌اند هم، هنوز پرداخت نشده است. تمامی فعالیت‌های برون مرزی نیروی قدس سپاه عملا خوابیده است.»

گفته می‌شود بخش اعظم نگرانی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی در نبرد هوایی با آمریکاست، زیرا نیروهای مسلح کشور هیچ تجهیزاتی برای مقابله با فن‌آوری پیشرفته آمریکا در اختیار ندارند و می‌گویند اگر نیروهای هوایی آمریکا، مواضع نظامی و زیر ساخت‌های جمهوری اسلامی را بمباران کند و سپس چترباز پیاده کند، کار نظام تمام است.

روز چهارشنبه ۳۰ خردادماه، روزنامه جهان صنعت به نقل از منابع خبری خود، از درگیری لفظی قاسم سلیمانی و حسن روحانی بر سر عدم تخصیص بودجه رده‌های سپاه در نماز عید فطر خبر داد و نوشت: «پیش از شروع خطبه‌های نماز هنگامی که حسن روحانی به محل استقرار مقامات نظام وارد شد، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس درباره عدم تخصیص و اجرایی شدن بودجه نظامی به رییس‌جمهور تذکر داد که با واکنش تند روحانی مواجه شد.» این گزارش اضافه می‌کند که «علی شمخانی در این مشاجره لفظی مداخله و وساطت کرده و آن را پایان داده است.»

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.