خامنه‌ای: آمریکا فشار اقتصادی وارد می‌کند تا ملت را از نظام جدا کند

شنبه, 9ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران در جمع شماری از نظامیان ایران گفته است که ایالات متحده آمریکا “با کشورهای روسیاه منطقه برای ایجاد اغتشاش در ایران ائتلاف کرده” و به ایران “فشار اقتصادی وارد می کند تا ملت را از نظام جدا کند”.

آیت‌الله خامنه‌ای گفته “یک دلیل قدرت جمهوری اسلامی، ائتلاف‌هایی است که آمریکا در منطقه تشکیل داده است. اگر آمریکا توانایی غلبه بر نظام اسلامی را داشت، احتیاج نداشت با کشورهای روسیاه منطقه برای ایجاد اغتشاش در ایران ائتلاف کند”.

این اظهارات یک هفته پس از تجمعات اعتراضی در بازار تهران و تعطیلی بازار در چند شهر ایران است. در ویدئوهای منتشر شده از تجمعات بازاریان، معترضان شعارهای علیه سیاست های ایران می دهند از جمله از انتساب بحران های داخلی به دشمن خارجی انتقاد می کنند.

آیت الله خامنه ای در تازه ترین اظهرات‌اش گفته “امروز برنامه‌ دشمن پس از مأیوس شدن از راه‌های دیگر، ایجاد شکاف بین نظام و ملت است؛ اما حماقت می‌کنند، نمی‌دانند که نظام، چیزی جز ملت ایران نیست”.

آقای خامنه‌ای امروز نهم تیرماه (سی ام ژوئن) در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه “افسری و تربیت پاسداری امام حسین” سخنرانی کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته “اقتدار ملی این نیست که کشوری از آن سر دنیا بیاید و برای حمایت از کشوری پایگاه بزند و خون ملتی را بمکد تا اقتدار خاندانی را حفظ کند. این اقتدار نیست، این ذلت است؛ اقتدار از دل ملت می‌جوشد”.

به نظر می‌رسد که اشاره او به “اقتدار خاندانی” حکومت عربستان سعودی باشد.

او بدون نام بردن از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته “شش رئیس‌جمهور آمریکا قبل از این شخص هم این تلاش‌ها را کردند و از میدان خارج شدند و به مقصود شیطانی خود نرسیدند”.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اخیرا از توافق هسته ای با ایران خارج شده و گفته تحریم های پیشین را مجددا بر ایران اعمال خواهد کرد. به نظر می رسد تصمیم رئیس جمهور آمریکا بر بحران فزاینده قیمت ارزهای خارجی که از مدت ها پیش در ایران آغاز شده، اثر گذاشته است.

به غیر از بحران قیمت ارز، فضای اقتصادی و کسب و کار در ایران پیش از خروج آمریکا از توافق هسته ای متلاطم بوده که به اعتراضات دی ماه سال گذشته انجامید. از جمله بحران ها بدهی کلان موسسات مالی و اعتباری به شهروندان و سپرده گذاران است.

بخشی از اعتراضات در شهرهای مختلف ایران هم بر سر کمبود آب شرب بوده است. از جمله این اعتراضات در خرمشهر صورت گرفته که ساکنان آن با وجود دمای بالا هوا، همچون بوشهر و آبادان، آب شرب کافی در اختیار ندارند.

آیت الله خامنه ای در اظهارات امروز از کسانی که به گفته او می گویند “تسلیم بشویم تا موذیگری دشمن ادامه پیدا نکند” انتقاد کرده و گفته این افراد “نمی‌دانند هزینه‌ تسلیم شدن به‌مراتب بیشتر از ایستادگی کردن است”.

برخی از چهره‌های سیاسی ایران در داخل و خارج اخیرا با امضای نامه‌ای با هدف کاهش تهدیدهای موجود علیه ایران، خواستار مذاکره مستقیم دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت دونالد ترامپ در آمریکا شده اند.

برخی از مقام های نظامی و قضایی ایران از امضا کنندگان این نامه به شدت انتقاد کرده‌اند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.