دومین تجمع در برازجان؛ صدها تن به قطعی و جیره‌بندی آب اعتراض کردند

دوشنبه, 18ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

برخی فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان شعار می‌دادند: «مرگ بر دیکتاتور» و «نترسید نترسید – ما همه با هم هستیم»

صدها تن از مردم شهر برازجان، در استان بوشهر،‌ در دومین تجمع خود به «قطعی و جیره‌بندی آب» اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، معترضان در تجمع یکشنبه شب ۱۷ تیر، خواستار اقدام عملی مسئولان برای رفع مشکل کمبود آب شدند.

این خبرگزاری تعداد معترضان در براز جان را ۳۵۰ تن ذکر کرد و افزود که تجمع آنان حدود چهار ساعت طول کشید.

ایرنا اشاره‌ای به شعارهای معترضان نکرد اما برخی فیلم‌ها که در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته است نشان می‌دهد که آنها شعار می‌دادند: «مرگ بر دیکتاتور» و «نترسید نترسید – ما همه با هم هستیم».

بر اساس این گزارش، «مشکل امنیتی خاصی ایجاد نشد اما آمد و شد خودرو در خیابان‌های منتهی به میدان‌های ۱۷ شهریور و شهید چمران برای ساعاتی مختل شد».
شماری از ساکنان برازجان، مرکز شهرستان دشتستان، شنبه شب ۱۶ تیر،‌ نیز در اعتراض به کمبود و توزیع نامناسب آب در این شهر تجمع کرده بودند.

وب‌سایت محلی «فکر شهر»‌ نوشت که «بی‌آبی چند روزه» شنبه شب، «هزاران تن» از مردم برازجان را به خیابان کشاند.

این وبسایت از حضور گسترده نیروهای پلیس دشتستان در تجمع شنبه شب خبر داد و نوشت که برخی از مسئولان این شهرستان، از جمله امام جمعه برازجان و مقام‌های فرمانداری هم به محل تجمع آمدند که «با اعتراض مردم مواجه شده و مجبور به ترک محل شدند».

پیش از این، شماری از ساکنان شهر وحدتیه در ابتدای تیرماه سال جاری در اعتراض به کمبود آب، جاده اصلی ارتباطی بوشهر – شیراز را برای چند ساعت مسدود کرده بودند.

تجمع‌ها در برازجان پس از اعتراض‌های خیابانی روزهای گذشته در خرمشهر و آبادان در اعتراض به شوری و قطعی آب برگزار شد. به دنبال اعتراض‌ها در این دو شهر، ۱۰ تن بازداشت و ۲۵ نفر دیگر نیز به اتهام‌هایی چون «دعوت مردم به آشوب و سوءاستفاده از مطالبات مردمی» در این مناطق «شناسایی» شدند.

بر اساس گزارش‌ها، تعدادی نیز در تظاهرات خرمشهر زخمی شدند.

دلایل کمبود آب در برازجان و دیگر شهرهای دشتستان

‌خبرگزاری ایرنا اشاره کرد که «کمبود و توزیع نامناسب آب» از فروردین ماه امسال تاکنون باعث اختلال در زندگی روزمره مردم برازجان شده است.

بر اساس این گزارش، جواد لقمان زاده، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتستان، از ابتدای خردادماه آب ورودی از تصفیه خانه بوشیکان کازرون در استان فارس به شهرستان دشتستان ۳۰ هزار متر مکعب کاهش یافته است که در نتیجه، توزیع آب در دشتستان به خصوص در شهرهای برازجان، وحدتیه، آب‌پخش و شبانکاره با مشکل مواجه شده است.

مهرداد ستوده، معاون امور عمرانی استانداری بوشهر، نیز به ایرنا گفت: باتوجه به تنش آبی شهرستان دشتستان تلاش می شود این مشکل برای کوتاه مدت از طریق خط آب‌رسانی کوثر برطرف شود.

او اضافه کرد: افزون براین احداث ۱۰ حلقه چاه برای شهر برازجان در دستور کار است که کار حفاری چهارحلقه در مراحل نهایی است و تا هفته آینده وارد مدار و حفاری شش حلقه دیگر نیز آغاز می‌شود.

این مقام دولتی در این حال، با اشاره به تفاهم‌نامه استان‌های فارس و بوشهر برای ارسال روزانه ۸۲ هزار مترمکعب آب از خط کازرون به استان بوشهر، اضافه کرد که بر اساس این تفاهم‌نامه، استان بوشهر برای هر هکتار ۱۴۰ میلیون ریال در قالب «طرح نکاشت» به کشاورزان کازرون پرداخت کرده است تا آنان کشت نکنند و آب مورد نیاز استان تامین شود.

با این همه،‌ او برخی کشاورزان را متهم کرد که با ایجاد پمپ‌هایی در اطراف رودخانه شاپور در شهرستان کازرون اقدام به برداشت غیرمجاز آب می‌کنند و گفت: برخی از باغداران که حق‌آبه ندارند، به صورت غیرمجاز اقدام به برداشت آب می‌کنند.

از سوی دیگر، عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر، روز دوشنبه ۱۸ تیر، در نشست ستاد مدیریت بحران این استان گفت: مجوز شماری از طرح‌های آب‌شیرین کن صادر شده و بخشی نیز در حال اجرا است اما اشاره کرد که به دلیل ماهیت این طرح‌ها، بهره برداری از آنها زمان‌بر است و نیاز به «بردباری» مردم و «مدیریت مصرف» برای تکمیل این طرح‌ها است.

وی یکی از دلایل بروز مشکل آب در شهرستان دشتستان را «کاهش بارندگی آب‌دهی رودخانه‌ها از جمله شاپور» دانست که بر انتقال آب از کازرون به استان بوشهر اثر گذاشته است.

پیشتر محمدباقر سعادت، نماینده مجلس از دشتستان، در گفت‌و‌گو با وب‌سایت فکر شهر،‌ مقام‌های مربوطه محلی را به دلیل بروز مشکلات در زمینه تامین آب شهروندان به «تعلل» متهم کرده و گفته بود: «مردم حق دارند عصبانی باشند و حتی فحش دهند».

به گفته وی، مشکل اصلی کمبود آب در دشتستان، وجود بیش از «۳۰ پمپ قوی آب» در مسیر رودخانه از کازرون به برازجان است که از سوی شماری از «باغداران» با استفاده از تاریکی شب و به منظور استفاده «غیرمجاز» از آب نصب شده است.

آقای سعادت، فرماندار کازرون را متهم کرد که با وجود صدور حکم جمع‌آوری این پمپ‌ها، چون «بومی اطراف کازرون است… خودش را درگیر نمی‌کند».

آن‌ طور که وب‌سایت فکرشهر نوشته است، برخی محلات برازجان، بیش از ۱۰ روز است که «قطره‌ای آب در لوله‌های خود ندیده‌اند… روزهاست حمام نرفته‌اند، ظرف نشسته‌اند و غذا هم نمی‌پزند…. دردسر اصلی هم برای کسانی است که بچه کوچک دارند و… گرما و بی‌برقی هم که بیداد می‌کند».

بحران آب در ایران با توجه به افزایش دمای هوا در روزهای تابستان، بسیاری از مناطق کشور را به صورت جدی درگیر کرده و منجر به قطعی برق و توزیع آب با تانکر در برخی از نقاط شده است.

در این میان، یک نماینده مجلس از استان خوزستان روز یکشنبه اعلام کرد که شهرهای این استان مانند ایذه و باغملک، از نظر کمبود آب وضعیتی به مراتب بدتر از خرمشهر و آبادان پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،‌ متعلق به مجلس، هدایت‌الله خادمی، نماینده مجلس از ایذه و باغملک، از دولت خواست هر چه سریع‌تر، تدبیری برای تامین آب ۴۰۰ هزار نفر ساکن شمال شرق استان خوزستان بیندیشد.

آن‌ طور که عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض «بی‌آبی» قرار دارند و سرانه آب در سال جاری خورشیدی٬ از شرایط بحرانی نیز عبور کرده است.

پیش از این نیز رضا اردکانیان، وزیر نیرو ایران، سال ۹۷ خورشیدی را سخت‌ترینسال از نظر تامین آب در کشور طی نیم قرن اخیر دانسته و هشدار داده بود که ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۵ میلیون نفر امسال در وضعیت تنش آبی قرار دارند.

ایرنا و منابع خبری/ر.ب

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.