نگرانی ناتو از فعالیت‌های موشکی ایران

پنجشنبه, 21ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

کشورهای عضو سازمان ناتو در بیانیه پایانی نخستین روز نشست خود در بروکسل از آزمایش‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و فعالیت‌های این کشور را عامل بی‌ثباتی منطقه خواندند.

رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست خود در مقر این سازمان در بروکسل در روز چهارشنبه ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) از فعالیت‌های ایران، روسیه و کره شمالی ابراز نگرانی کردند.

آن‌ها در بیانیه پایانی این نشست از ایران خواستند تا از تمامی فعالیت‌های مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دست بکشد.

قطعنامه ۲۲۳۱ متنی بود که پس از توافق اتمی با ایران در سال ۲۰۱۵ به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید. در این قطعنامه از ایران خواسته شده که هیچ فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای را دارند انجام ندهد.

در بیانیه پایانی ناتو آمده است: «ما از تشدید آزمایش موشک‌های بالستیک ایران و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده این کشور در سراسر منطقه خاورمیانه نگرانیم. ما از ایران می‌خواهیم از تمامی فعالیت‌هایی که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و پیوست‌های آن مطابقت ندارد خودداری کند.»

حاضران در نشست ناتو علاوه بر افزایش آزمایش‌های موشکی ایران از دقت موشک‌های بالستیک و برد آن‌ها نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

در بیانیه آمده است: «ما متعهد هستیم تا دائما از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران در راستای الزام‌ها و تعهدهای بین‌المللی این کشور که هرگز سلاح‌های هسته‌ای را جست‌وجو، توسعه و تولید نخواهد کرد اطمینان حاصل کنیم.»

در این بیانیه همچنین بر اهمیت همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید شده است.

همچنین حمایت مالی ایران از تروریسم، از جمله برخی “گرو‌ه‌های مسلح غیردولتی” محکوم  و از این کشور خواسته شده تا در مبارزه با تروریسم و دست‌یابی به راه‌حل‌های سیاسی در راه استقرار صلح در منطقه نقشی سازنده ایفا کند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.