آیا دوباره موتور ترور جمهوری اسلامی در اروپا روشن شده؟

پنجشنبه, 21ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

ایران بریفینگ – در روزهای گذشته چهار نفر در بلژیک، آلمان و فرانسه به اتهام برنامه‌ریزی برای یک عملیات تروریستی همزمان با همایش سالانه سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس دستگیر شدند. یکی از این چهار نفر اسدالله اسدی، ۴۷ ساله، که در یک استراحتگاه میان‌راهی در اتوبانی در ایالت بایرن آلمان، به درخواست مقامات امنیتی بلژیک دستگیر شده است، وی از سال ۲۰۱۴ به عنوان دبیر سوم در سفارت جمهوری اسلامی در وین خدمت می‌کند.

این پرونده با دستگیری یک زوج ایرانی در بندر آنتورپ در بلژیک گشوده شد. ماموران بلژیکی در اتومبیل امیر سعدونی (۳۸ ساله) و نسیم نعامی (۳۴ ساله) ۵۰۰ گرم مواد منفجره از نوع استون پیروکسید کشف کردند که در یک کیف لوازم آرایش جاسازی شده بود. نفر چهارم مهرداد عارفانی، یک ایرانی- فرانسوی ۵۵ ساله است که در محله ویلیپنت در حومه پاریس بازداشت شد. برخی منابع خبری از بازداشت دو نفر دیگر نیز در همین رابطه صحبت می‌کنند، اگرچه اطلاعاتی در این رابطه تا کنون به بیرون درز نکرده است.

مقامهای ایرانی معتقدند امیرسعدونی و نسیم نعامی عضو سازمان مجاهدین خلق هستند و این بازداشت یک توطئه برای محکوم کردن ایران است ، تهران اسنادی هم در رابطه با وابستگی آنها به سازمان مجاهدین منتشر کرده است.

حسن روحانی که برای حضور در نشست رسانه‌ای مشترک با همتای اتریشی‌ خود، شرط گذاشته بود که هیچگونه پرسشی در رابطه با این پرونده و به ویژه مسئولیت اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در وین، مطرح نشود. حال آنکه اگر جمهوری اسلامی مدارک و شواهدی مبنی بر دست داشتن سازمان مجاهدین خلق در طراحی این بمب‌گذاری در دست می‌داشت، بهترین موقعیت برای ارائه آنها همین نشست مطبوعاتی می‌بود.

اما در شرق اروپا وزارت کشور و دادستانی کل جمهوری آذربایجان با انتشار گزارش‌های جداگانه‌ای، اعلام کردند که عامل شلیک به شهردار گنجه و محافظ در پایگاه های سپاه پاسداران آموزش نظامی دیده است.

به گزارش ایران بریفینگ وزارت کشور و دادستانی کل آذربایجان طی اعلامیه‌ای که جمعه ۱۵ تیرماه در سایت رسمی خود منتشر کرده‌اند، می‌گویند که یونس صَفَرُف، متولد شهر گنجه که هم‌اکنون شهروند روسیه است، در سال ۲۰۱۶ به ایران سفر کرده و به مدت ۸ ماه در شهر قم اقامت داشته‌است. بر اساس این گزارش، وی سپس به همراه «راسم اسداف» شهروند آذربایجان در قالب نیروهای مدافع حرم به جنگ سوریه اعزام شده .

بنا بر این گزارش، وی در سال گذشته به جمهوری آذربایجان آمده و در ماه ژوئن با حمله ناگهانی و وارد آوردن ضربه به سر یک پلیس محافظ بانک «کاپیتال» گنجه، اسلحه کمری وی را سرقت کرده‌است.

این گزارش می‌افزاید که «وی قصد داشت با تشکیل سازمانی با نام وحدت مسلمانان آذربایجان و دعوت مردم به ترور مقامات، زمینه را برای ایجاد آشوب در کشور و برقراری دولتی اسلامی تحت قوانین شریعت آماده کند».وی یک فایل تصویری نیز در رابطه با اقدامات خود آماده کرده و به دوستان خود در خارج ارسال کرده بود که در صورت موفق بودن عملیات ترور و متواری شدن وی، این ویدئو سریع منتشر شود. تا لحظه انتشار این گزارش، ایران واکنشی به این موضوع نشان نداده‌است.

در مرکز اروپا نیز وزارت اطلاعات هلند روز جمعه خبر اخراج دو تن از کارکنان سفارت ایران از آن کشور را تایید، اما از ارائه جزئیات خودداری کرد.

یک سخنگوی سازمان اطلاعات هلند (AIVD) اخراج این دو را تأیید کرده است: «می‌توانیم تأیید کنیم که هلند دو شخص وابسته به سفارت ایران را اخراج کرده. بیش از این نمی‌توانیم اطلاعات بدهیم.»

وزارت خارجه هلند تا کنون دراین‌باره اظهار نظری نکرده.

یک مقام ارشد ایرانی اما در پاسخ به رویترز این اخراج را به مذاکرات هسته‌ای مربوط دانسته: «همه این بازداشت‌ها و اخراج‌ها بخشی از تلاش دشمنان ما برای ضربه‌زدن به اقدامات کنونی جهت نجات‌دادن توافق هسته‌ای (برجام) است».

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.