آژانس بین‌المللی انرژی: صادرات نفت ایران به اروپا نصف شد

جمعه, 22ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید که صادرات نفت ایران به اروپا به‌خاطر تحریم‌های آمریکا در ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن نصف شده‌است.

بر اساس این گزارش که پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه در وب‌سایت رسمی این آژانس منتشر شده‌است، در مجموع کل صادرات نفت ایران در ماه ژوئن نسبت به ماه پیش از آن روزانه ۲۳۰ هزار بشکه افت داشته‌است.

کل صادرات نفت ایران (با احتساب میعانات گازی) حدود ۲٫۵ میلیون بشکه در روز بوده که حدود نیمی از آن راهی هند و چین شده‌است.

آژانس می‌گوید که انتظار می‌رود تولید و صادرات نفت ایران ۱٫۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

پیشتر این آژانس پیش‌بینی کرده بود که تولید نفت ایران تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا تا پایان سال آینده ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

البته معیار این نهاد بین‌المللی انرژی در محاسبه افت تولید نفت ایران در آن زمان، الگوی تحریمی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ آمریکا بود که از مشتریان نفتی ایران خواسته شده بود هر شش ماه یک‌بار خرید نفت از ایران را به‌صورت چشمگیر (۲۰ درصد) کاهش دهند.

اما آمریکا به تازگی اعلام کرد که در نظر دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و در تلاش است تا مشتریان نفتی این کشور را تا می‌تواند متقاعد به توقف خرید نفت از جمهوری اسلامی کند.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که تولید روزانه نفت ونزوئلا نیز انتظار می‌رود تا پایان سال جاری به زیر یک میلیون بشکه برسد.

این گزارش می‌افزاید، در حالی که چین و هند روزانه هر کدام ۶۰۰ هزار بشکه نفت از ایران و حدود نیمی از این میزان از ونزوئلا می‌خرند، احتمالاً با تحریم‌های ایران و افت تولید ونزوئلا برای واردات نفت دچار مشکل شوند.

چین و هند بعد از آمریکا، دومین و سومین مصرف‌کننده عمده نفت در جهان هستند.

آژانس در ادامه می‌گوید که تولید نفت عربستان و متحدان وی در خلیج فارس، همچنین روسیه بعد از توافق اخیر اوپک برای پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق کاهش تولید نفت، افزایش یافته و به رکورد تولید نزدیک شده‌اند.

ماه گذشته اوپک اعلام کرد که میزان افت تولید ۲۴ کشور متعهد به کاهش تولید نفت به‌جای ۱٫۸ میلیون بشکه در روز، حدود ۲٫۸ میلیون بشکه بوده‌است. علت امر، افت چشمگیر تولید ونزوئلا، آنگولا، مکزیک و لیبی بوده‌است. به عبارتی میزان پایبندی این کشورها به توافق کاهش تولید نفت، ۵۰ درصد بیشتر از تعهد آنها بود.

تولید روزانه نفت عربستان طی ماه گذشته به ۱۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه اوج گرفته و برای ماه جاری نیز در نظر دارد ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه به این رقم اضافه کند.

این گزارش می‌افزاید که انتظار می‌رود تولید روزانه نفت کشورهای غیراوپک در سال جاری نزدیک ۲ میلیون بشکه بیشتر از سال گذشته باشد.
برای سال آینده نیز این رشد حدود ۱ میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه خواهد بود.

با استفاده از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی / د.خ / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.