تظاهرات مردم عراق با یک صدای قوی و هماهنگ، ایران باید اخراج شود

یکشنبه, 24ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

معترضین به فقر و بیکاری فرودگاه بین المللی نجف در عراق را تسخیر کردند. تمامی پروازهای این فرودگاه لغو و پرواز هواپیمایی ماهان (نجف- مشهد) بدون مسافر به مشهد بازگشت.

شهروندیار

?تظاهرات مردم عراق در نجف بالا گرفته است و شب گذشته مردم عراق به فرودگاه نجف حمله کرده و اقدام به تخریب هواپیماهایی کردند که قصد پرواز به ایران را داشتند.

?تظاهرات شب گذشته مردم خشمگین در شهر نجف و تخریب شدید فرودگاه این شهر، همچنین شامل آتش زدن مقرها و دفاتر احزاب شیعه وابسته به ایران از جمله حزب الدعوه و ۹ بدر و… میشد.

?نیروهای سرکوبگر امنیتی تا اطلاع ثانوی در این شهر منع رفت‌وآمد اعلام کرده و فرودگاه به حالت تعطیل در آمده است.

?تظاهرات مردم عراق ۷ روز است بخاطر عدم وجود خدمات عمومی و همچنین بیکاری وحشتناک مردم ادامه دارد که شب گذشته شدت بیشتری یافت.

?یک منبع محلی میگوید؛
تظاهرات مردم عراق از روزی شروع شد که با فشارهای داخلی جمهوری رژیم صادرات آب و برق مجانی به عراق را قطع کند.

?اکنون مردم عراق به پا خواسته و بر علیه حضور ایران در عراق شعار میدهند به قرار اطلاع تعدادی از نیروهای امنیتی هم به مردم پیوسته اند.

?آخرین اخبار در درگیری های استان میسان ٢٢ تن از نیروهای پلیس و ۶ غیرنظامی زخمی شدند.

? تعدادی کشته و مجروح در بین معترضان گزارش شده است.

?به گزارش رویترز، معترضان در بصره مسیر بندر ام القصر را مسدود کردند.

?پلیس بصره راه های منتهی به فرودگاه این شهر را تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داد.

?شماری از معترضان در نجف نیز وارد فرودگاه این شهر شدند و برای مدتی باعث توقف و اختلال در پروازهای این فرودگاه شدند.

?برخی از رسانه های عربی نیز از آغاز اعتراضات در منطقه شعله واقع در غرب بغداد خبر می دهند.

?دویچه وله نوشت: پنجمین روز از تظاهرات مردم عراق در اعتراض به بیکاری، فساد و کمبود در خدمات‌رسانی شهری در جنوب عراق یک کشته و ده‌ها زخمی بر جا گذاشت. برخی از معترضان وارد فرودگاه نجف شدند و پروازهای آن را مختل کردند.

?وبسایت خبری “السومریه”‌ عراق به نقل از منابع آگاه در استان میسان از یک کشته و ۱۵ زخمی در جریان درگیری پلیس با معترضانی که قصد ورود به مراکز دولتی را داشتند خبر می‌دهد.

?السومریه خبر داده که ۲۵ مأمور پلیس ضدشورش نیز در درگیری با معترضانی که قصد حمله به فرمانداری استان ذیقار را داشتند زخمی شده‌اند. وبسایت این شبکه خبری از بازداشت چندین معترض خبر داده است.

?پیش از آن گروهی از معترضان به فرودگاه نجف حمله‌ور شده و به گفته شاهدان عینی، پروازها را مختل کردند.
?شاهدان می‌گویند، برخی از معترضان پرچم‌های عراق را به دست داشته و وارد سالن‌های فرودگاه شدند.

?به گفته خبرگزاری آلمان، رسانه‌های عراقی سپس از خروج معترضان بعد از دخالت مأموران امنیتی خبر دادند.

?همچنین خبرهایی از مسدود شدن جاده بندر “ام القصر” و کشیده شدن دامنه اعتراضات به منطقه شعله، واقع در غرب بغداد منتشر شده است.

?توییتی از مقتدی صدر، از شخصیت‌های بانفوذ شیعیان عراق منتشر شده که در آن از نیروهای امنیتی عراق می‌خواهد به “تظاهرکنندگان مظلوم” شلیک نکنند.
?همچنین خبرهایی از حمله به دفتر “حزب الدعوه” مورد حمایت ایران پخش شده است. در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی و صفحه یوتیوب منتشر شده معترضان ظاهرا در حمله به دفتر این حزب در شهر عماره در استان میسان شعارهایی علیه ایران سر می‌دهند.
?تنش‌ها بعد از آن بالا گرفت که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق بعد از شروع تظاهرات اعتراضی با عده‌ای از مقام‌های امنیتی و دولتی در استان بصره دیدار کرد.
?عبادی برای حل مشکلات برق‌رسانی در بصره با مدیرکل شرکت توزیع برق جنوب این کشور دیدار کرد. او با فرماندار بصره و مقام‌هایی در ارتش نیز در این استان نیز ملاقات کرد.

?کمی بعد از آن معترضان به هتلی که او در آن مذاکراتی را با سران عشایر ترتیب داده بود حمله‌ور شدند.
?روز پنج‌شنبه صدها معترض خیابان‌ها را مسدود کرده و اقدام به آتش زدن لاستیک‌های خودرو کردند. به گفته خبرگزاری السومریه، نیروهای امنیتی به روی معترضانی که در نزدیکی یک میدان نفتی تجمع کرده بودند ‌آتش گشودند و یک نفر از آن‌ها را کشتند.
?معترضان خواستار استخدام نیروهای بومی در شرکت‌های خارجی نفتی شده‌اند. بخش اعظمی از منابع نفتی عراق در جنوب این کشور قرار دارد که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند.
?رویترز می‌گوید، آیت‌الله علی سیستانی، از مراجع تقلید شیعیان در نجف روز جمعه ۱۳ ژوئیه با معترضان اعلام همبستگی کرده و آن‌ها را فراخوانده تا خواسته‌های خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز بیان کنند.
? او از دولت مرکزی عراق و مقام‌های محلی خواسته تا با مردم وارد گفت‌وگو شده و “برنامه‌ای تدوین کنند که مشکلات آن‌ها را سریعا حل کند.”

آژانس ایران خبر

? @shahrvandyar

✅ https://t.me/shahrvandyar/20926


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.