رد پای حکومت ایران در ناآرامی های عراق

یکشنبه, 24ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

ایران بریفینگ، از آغاز اعتراض‌ها به «فساد و بی‌کفایتی» دولت در عراق شش روز می‌گذرد. معترضان در پنجمین روز این اعتراضات در چندین شهر شیعه‌نشین از جمله شهرهای نجف و کربلا به خیابان ریختند. قطع آب و برق که پس از اقدامات ایران در مسدودکردن جریان رودخانه‌ها و توقف صادرات برق رخ داده، یک عامل اصلی نارضایتی است.

همزمان در بصره،‌ کربلا، ناصریه، نجف و عماره نیز اعتراض‌های مشابهی برگزار شده است. مردم به خدمات عمومی ناچیز و بی‌کیفیت دولت، افزایش بیکاری و فساد حکومتی معترضند. بی‌آبی و خشکسالی و قطعی برق به نارضایتی‌ها دامن زده است.

علی سیستانی،‌ مرجع تقلید بزرگ شیعیان عراق (نزدیک به ایران) از اعتراض‌ها حمایت کرده است. سیستانی گفته است که آنها با «فقدان شدید خدمات عمومی» همچون برق در گرمای سوزان تابستان عراق مواجهند. دستیار او در خطبه‌های نماز جمعه که زنده از تلویزیون پخش می‌شد، به نقل از آیت‌الله ادامه داد:سیاستمداران عراقی در حالی باید جوابگوی مطالبات معترضان باشند که هنوز پس از انتخابات ۱۲ مه موفق به تشکیل دولت ائتلافی نشده‌اند.

ائتلاف «سائرون» به رهبری مقتدی صدر با شعارهای ملی‌گرایانه و مخالفت با دخالت ایران و آمریکا در عراق رأی نخست را در انتخابات پارلمانی به دست آورد. ائتلاف «فتح» به رهبری هادی عامری، فرمانده سپاه بدر و از نزدیکان قاسم سلیمانی نیز دوم شد.

ایران در هفته‌های گذشته جریان آب ۴۲ رود به عراق و صادرات برق به این کشور را قطع کرده است. قطع برق وارداتی ایران به خاموشی‌های طولانی در استان‌های بصره، میسان و ذی‌قار انجامیده است.

مقتدی صدر، روحانی شیعی که در اتئلاف با حزب کمونیست و برخی گروه‌های دیگر سکولار پیروز انتخابات پارلمانی عراق شد، یک‌ماه پیش «به طور ضمنی» در خصوص ایجاد بحران آب و برق از سوی ایران هشدار داده بود. او در بیانیه‌ای رسمی نوشته بود:«من نمی گذارم برخی کشورهای منطقه به خاطر پیروزی من در انتخابات از مردم عراق انتقام بگیرند. من مطمئنم که گرفتن آب و برق از مردم باعث نمی‌شود آنها به زانو در بیایند».

پیش از انتخابات پارلمانی عراق، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران با اشاره ضمنی به ائتلاف سائرون گفته بود جمهوری اسلامی نمی‌گذارد عراق به دست کمونیست‌ها و لیبرال‌ها بیفتد.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.